Το ‘παμε πολλές φορές από αυτήν εδώ τη στήλη κι απ’ ό,τι φαίνεται θα χρειαστεί να το πούμε ακόμα περισσότερες: Μ’ όλα τα κακά που μας έφερε, η πανδημία (από την οποία δεν έχουμε απαλλαγεί ακόμα, να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους) έφερε μαζί της και κάμποσα καλά, με πρώτο και καλύτερο βέβαια, την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού και τη μετάβαση όλων μας (θέλοντας και μη) στην εποχή της νέας κανονικότητας.
Η τραγωδία (που, ακόμα κι αν δεν χτύπησε τη δική μας πόρτα, σίγουρα χτύπησε κάποια διπλανή) μας υποχρέωσε να σκεφτούμε, να φιλοσοφήσουμε καταστάσεις, να αποδώσουμε τη σωστή και πρέπουσα σημασία σε σχέσεις, δουλειές, ανθρώπους, να αναθεωρήσουμε και -μερικές φορές- να χαράξουμε μια νέα πορεία που περνάει από την καρδιά και την ενσυναίσθηση, ρίχνοντας τα όρια και τα τείχη της ψυχρής λογικής, που συχνά μας κρατά εγκλωβισμένους σε αρνητικό για τον χαρακτήρα μας πρόσημο.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία των καιρών, είναι ο ξαφνικός έρωτας για τη φύση, η «έκρηξη» αγάπης για το περιβάλλον, η έγνοια για το τι είδους κόσμο θα κληρονομήσουμε στα παιδιά μας. Ο πολύμηνος εγκλεισμός μάς έκανε να δούμε με διαφορετικό μάτι όλα όσα μας περιβάλλουν, να ανησυχήσουμε για τις ζημιές που εμείς οι ίδιοι έχουμε προκαλέσει γύρω μας, να υποσχεθούμε (κυρίως στον εαυτό μας) πως θα αλλάξουμε τρόπο ζωής και συμπεριφοράς, για το καλό το δικό μας και του πλανήτη. Η εγκράτεια και η σωφροσύνη μπορεί σε πρώτη ανάγνωση να προκαλούν κάποιο ειρωνικό μειδίαμα, αλλά είναι ακριβώς αυτό που μας χρειάζεται στο ξεκίνημα της νέας εποχής, για να «δέσει το γλυκό» και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε.
Η απότομη αύξηση του buzz γύρω από θέματα ESG (Environment – Sustainability – Governance), τον τελευταίο καιρό, δεν είναι καθόλου τυχαία. Διότι ναι μεν, αποτελεί μετεξέλιξη της παλαιότερης ΕΚΕ (Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης), αλλά πλέον περιλαμβάνει και καθορίζει πολύ περισσότερα – το πεδίο δράσης της είναι ιδιαίτερα διευρυμένο κι από τον σχεδόν εθελοντικό χαρακτήρα (στη λογική του nice to have) έχουμε περάσει πιά στη σχεδόν υποχρεωτική διαμόρφωση ολόκληρης στρατηγικής, καθώς αυτή προσθέτει πόντους στο κύρος της εταιρίας, αλλά και στην τιμή της μετοχής της (στην περίπτωση των εισηγμένων). Οι δεσμεύσεις μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού για το περιβάλλον, τη βιωσιμότητα, αλλά και τη σωστή διακυβέρνησή του, μετράνε μάλιστα πολύ στις αξιολογήσεις καταναλωτών, χρηστών και πελατών, επηρεάζουν τις προτιμήσεις τους, επομένως και τα έσοδα που αυτοί θα φέρουν.
Εξ ου και δεν έγιναν δεκτές με γκρίνια ή αποδοκιμασίες οι πρώτες φωνές που δειλά-δειλά ζητάνε να μην αλλάζουμε κάθε ένα-ενάμιση χρόνο κινητό (ή όποιο άλλο gadget, απλώς τα κινητά είναι χαρακτηριστική περίπτωση), αλλά να το κρατάμε όσο γίνεται περισσότερο, αν εξακολουθεί να κάνει καλά τη δουλειά του, χωρίς να υποκύπτουμε στα κελεύσματα της μόδας και στη μανία του καινούριου… Κι όχι μόνο οι αντιδράσεις (που ενδεχομένως προκαλούνται από τις εταιρίες, οι οποίες προφανώς θέλουν να πουλάνε με ολοένα ταχύτερο ρυθμό την πραμάτεια τους) είναι υποτονικές, αλλά υπάρχουν και έρευνες αγοράς που δείχνουν εκρηκτική ανάπτυξη της αγοράς κινητών «από δεύτερο χέρι». Από εκεί που όλοι επένδυαν στο τελευταίο μοντέλο, λίγο η πανδημία με τις συνέπειές της, λίγο η αύξηση της τιμής στο «πάνω ράφι» (το ψυχολογικό όριο των 1.000 $ έχει ξεπεραστεί προ πολλού), λίγο κάποιες δεύτερες σκέψεις για το περιβάλλον, περισσότερες από 220 εκατ. συσκευές αγοράστηκαν μέσα στο 2020 και η αγορά του μεταχειρισμένου κινητού προβλέπεται να φτάσει τα $65 δισ. μέσα στην επόμενη τριετία.
Αν, μάλιστα, υλοποιηθούν σχετικά γρήγορα τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για υιοθέτηση και χρήση «πράσινης ταυτότητας» στα ηλεκτρονικά/ηλεκτρικά προϊόντα, σε μια προσπάθεια ιχνηλάτησης των υλικών από τα οποία αποτελούνται και των μεθόδων επεξεργασίας τους, τότε αποκτούν νέα βάση και στήριγμα οι ελπίδες μας να περάσουμε ευκολότερα στην κυκλική οικονομία, με επαναχρησιμοποίηση και βέλτιστη επαναξιοποίηση των πρώτων υλών που -όπως όλοι καλά γνωρίζουμε- είναι πεπερασμένες και δεν μας περισσεύουν, για να τις σπαταλάμε.
Πώς το λέμε στον τίτλο; Εγκράτεια και σωφροσύνη; Αυτό!
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]