Η νέα «έννοια» που μάθαμε τις τελευταίες ημέρες είναι το click away. Δηλαδή, η δυνατότητα που δίνεται στους καταναλωτές να παραγγείλουν online, τηλεφωνικά, ή μέσω SMS και να πάνε να παραλάβουν την παραγγελία τους από το κατάστημα με τον έμπορο να έχει, όμως, δημιουργήσει την αντίστοιχη υποδομή, που σημαίνει ότι θα το παραλάβουν στην είσοδο του καταστήματος.
Καταρχάς, να αναφέρω ότι έχω πολλούς φίλους που θεωρούν ως λάθος τη συγκεκριμένη «έννοια» και αναφέρουν ότι την είπε ένας υπουργός και απλά μας κόλλησε. Ίσως να έχουν δίκιο. Επιπλέον, δεν είναι απόλυτα ακριβής, υπό την έννοια ότι δεν συμπεριλαμβάνει και το κομμάτι των τηλεφωνικών παραγγελιών, αλλά αυτό ας το παραβλέψουμε. Ακόμη, υπάρχει πολλή γκρίνια από αρκετούς εμπόρους, που υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Ενδεχομένως και αυτοί να έχουν δίκιο, δεδομένου του λίγου χρόνου που είχαν στη διάθεση τους.
Όμως, από την άλλη πλευρά, αυτό το click away θα μπορούσε να αναφέρει κανείς ότι μας δίνει μία πρώτη γεύση από την μετα-COVID εποχή του λιανεμπορίου. Πολύ απλά, γιατί ακόμη και αν επιστρέψουμε σε πλήρη κανονικότητα (τέλος 2021 – αρχές 2022), πολλές από τις συνήθειες των καταναλωτών θα έχουν αλλάξει.
Η έννοια του phygital έχει κάνει την εμφάνισή της εδώ και αρκετά χρόνια. Και βλέπαμε στην προ COVID-19 εποχή όλο και περισσότερους καταναλωτές να επιλέγουν online και να αγοράζουν offline. Αυτό απλά θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο, ιδίως από τη στιγμή που τα online καταστήματα θα εμπλουτίσουν το περιεχόμενό τους και τα προϊόντα τους. Αν μπορείς να δεις (σκεφτείτε λίγο τι μπορεί κανείς να κάνει με την εικονική πραγματικότητα) από όλες τις πλευρές ένα προϊόν, είναι ανάγκη να πας και στο κατάστημα για να το δεις; Και αν δεν το έχει το συγκεκριμένο υποκατάστημα της αλυσίδας που είναι κοντά σου, τι κάνεις; Γενικώς, η καταναλωτική εμπειρία αλλάζει και η ευκολία μετράει ολο και περισσότερο.
Μία τάση που υπήρχε, ήταν ούτως ή άλλως τα καταστήματα να λειτουργούν και ως pick up stores. Ο καταναλωτής δεν είναι διατεθειμένος να περιμένει για μέρες για ένα προϊόν που παρήγγειλα την Κυριακή το απόγευμα. Αλλά είναι διατεθειμένος να πάει σε μία απόσταση 2-3 χλμ για να το έχει την άλλη μέρα, ή και την ίδια μέρα. Αρκεί να μη χρειάζεται να περιμένει τον courier, ο οποίος «καθυστερεί» ή έρχεται σε εντελώς «άβολες» στιγμές και ώρες.
Εδώ είναι που υπεισέρχονται ενδεχομένως και νέα μοντέλα όσον αφορά στη διεκπεραίωση των παραγγελιών. Για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή αν παραγγείλω κάτι από μία αλυσίδα (τουλάχιστον στη συντριπτική πλειοψηφία των αλυσίδων), η αποστολή θα διεκπεραιωθεί από τις κεντρικές αποθήκες και θα χρησιμοποιηθεί -τις περισσότερες φορές- κάποια εταιρεία ταχυμεταφορών, που θα το πάρει στις δικές της αποθήκες και γενικότερα μέσω του δικού της δικτύου. Γιατί να μην μου το στείλει απευθείας η αλυσίδα από το πιο κοντινό -σε μένα- σημείο πώλησής της; Χρησιμοποιώντας ενδεχομένως και κάποιο δίκτυο ταχυμεταφορέων, όπως αυτό που έχει το efood ή η Wolt ή η Send X;
Βέβαια, χρειάζεται πολύ καλή προετοιμασία και υποδομές για όλο αυτό το νέο concept. Αλλά δε νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Απλά χρειάζεται αποφασιστικότητα και φρέσκα μυαλά.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]