Η πανδημία του κορωνοϊού και η εντυπωσιακή άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου έφερε στο προσκήνιο ένα αρκετά ενδιαφέρον ερώτημα: το μέλλον της λιανικής είναι μόνο online;
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θα απαντούσαν θετικά σε αυτή την ερώτηση. Όμως, η απάντηση δεν είναι τόσο απλή.
Σίγουρα ένα πολύ μεγαλύτερο κομμάτι των πωλήσεων θα γίνεται μέσω Διαδικτύου. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι τα φυσικά καταστήματα θα εξαφανιστούν. Είναι βέβαιο ότι θα υπάρχουν εταιρείες που θα πωλούν αποκλειστικά μέσω Διαδικτύου, αλλά για τα περισσότερα από τα μεγάλα brands, το μέλλον της λιανικής δείχνει να είναι ο συνδυασμός του online με το offline, ήτοι το αποκαλούμενο "phygital".
H λέξη phygital προκύπτει από τον συνδυασμό των λέξεων physical και digital. Κάποιοι το αποκαλούν omnichannel, εμπλέκοντας και άλλα κανάλια όπως είναι τα social media, αλλά προς το παρόν ας επικεντρωθούμε στον συνδυασμό φυσικού με το ψηφιακό κατάστημα, όπου τα όρια αρχίζουν να συγχέονται, ιδίως για τις πιο νεαρές γενιές. Για τις οποίες, δεν υπάρχει κανένας απολύτως διαχωρισμός.
Αυτό που βλέπουμε ως τάση είναι ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές μπλέξουν τα δύο κανάλια. Βλέπουμε καταναλωτές να κάνουν την έρευνα online αλλά να αγοράζουν offline, περισσότερο για να ελέγξουν αν το προϊόν είναι ακριβώς αυτό που θέλουν. Άλλοι ακολουθούν την αντίστροφη ακριβώς πορεία. Κάνουν την έρευνα offline αλλά κάνουν την αγορά online προκειμένου να έχουν καλύτερες τιμές ή να γλιτώσουν τον κόπο της μεταφοράς των προϊόντων.
Επιπλέον, βλέπουμε το smartphone να παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο. Οι καταναλωτές έχουν το smartphone μέσα στο κατάστημα, δείχνουν στον πωλητή το προϊόν που θέλουν, το ελέγχουν και το αγοράζουν επιτόπου! Ή δεν το αγοράζουν…
Όπως, επίσης, μπαίνουν στο κατάστημα, βρίσκουν αυτό που θέλουν και το παραγγέλνουν άμεσα online. Χρησιμοποιούν, ακόμη, τις μηχανές σύγκρισης τιμών για να πάρουν καλύτερες τιμές και γενικώς το smartphone εξελίσσεται σε έναν ψηφιακό βοηθό για αγορές.
Αυτά είναι στοιχεία που όλες οι εταιρείες λιανικής θα πρέπει να αρχίσουν να λαμβάνουν υπόψη. Και σε αρκετές περιπτώσεις αρχίζουμε να βλέπουμε διαφορετικές πρακτικές. Όπως, για παράδειγμα, η Vodafone που στο νέο κατάστημα της στο The Mall Athens επιδιώκει να εκπαιδεύσει τους πελάτες της και τους επισκέπτες του καταστήματος παρά να τους πουλήσει. Γιατί εκτιμά ότι η πώληση είναι πιο πιθανό να γίνει online. Αλλά εκπαίδευση online είναι πιο δύσκολο να γίνει. Γι’ αυτό και αρχίζουμε να βλέπουμε νέα, διαφορετικά μοντέλα λειτουργίας στη λιανική.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]