Την περασμένη εβδομάδα, στην παρουσίαση που έκανε το Πλαίσιο στους θεσμικούς επενδυτές, υπήρξε μία ερώτηση από συνάδελφο δημοσιογράφο που μου έκανε αρκετή εντύπωση: πόσο κερδοφόρο είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο; Μου έκανε εντύπωση γιατί πάντα θεωρούσα ότι όλοι καταλάβαιναν ότι οι online πωλήσεις μπορούν να έχουν καλύτερα περιθώρια κέρδους. Φυσικά, η συνάδελφος δεν έκανε τη συγκεκριμένη ερώτηση στην τύχη. Είχε ακούσει από εταιρείες του λιανεμπορίου που άρχισαν να ασχολούνται σοβαρά με το e-commerce το τελευταίο δίμηνο εξ ανάγκης, ότι τα κέρδη είναι χαμηλά, ή ακόμη και ότι «μπαίνουν μέσα» κατά το κοινώς λεγόμενον.
Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν η απάντηση του Κώστα Γεράρδου, αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Πλαισίου, ο οποίος υποστήριξε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι σαφές πως είναι κερδοφόρο. Αρκεί να είσαι προσεκτικός και να έχεις δώσει προσοχή σε μία σειρά από θέματα που έχουν σχέση κυρίως με το logistics και την υποστήριξη. Θέματα όπως είναι η υποστήριξη (τηλεφωνική αλλά και online), το picking στην αποθήκη, το οποίο πρέπει να γίνεται γρήγορα και χωρίς λάθη, ιδίως σε επιχειρήσεις με μεγάλους όγκους παραγγελιών, η επιλογή των μεθόδων παράδοσης των προϊόντων στους πελάτες σου, αλλά και το reverse logistics. Τί γίνεται όταν μία παραγγελία πρέπει να επιστραφεί; Αυτό είναι κάτι που πολλοί ξεχνούν και βρίσκονται -όταν τους προκύψει- προ πολλών εκπλήξεων όσον αφορά στο κόστος.
Το Πλαίσιο τα πήγε αρκετά καλά στην περίοδο της καραντίνας. Η μείωση των πωλήσεων ήταν της τάξεως του 20% και τα παράπονα που υπήρχαν για τις παραδόσεις κινήθηκαν στα όρια του αποδεκτού. Δεν πήγαν όλα τέλεια, αλλά σε γενικές γραμμές η κατάσταση ήταν καλύτερη σε σχέση με άλλες αλυσίδες από τον ευρύτερο χώρο του λιανεμπορίου.
Όμως, αυτό που εννοούσε ο κ. Γεράρδος ήταν ότι δεν φτάνει να έχεις ένα καλό και εύχρηστο site όταν αποφασίζεις να εισέλθεις στο χώρο του e-commerce. Το site είναι η βιτρίνα του καταστήματος, αλλά η αποθήκη είναι εξίσου σημαντική. Ενδεχομένως, να είναι και πιο σημαντική. Στην περίπτωση του Πλαισίου, το νέο site που «ανέβηκε» πέρσι βοήθησε πολύ, αλλά αν δεν υπήρχε και το νέο κέντρο διανομής, αλλά κυρίως η αυτοματοποίηση του picking των παραγγελιών, τα προβλήματα θα ήταν πολλά.
Γενικώς, το ηλεκτρονικό εμπόριο -και αυτό πρέπει να γίνει απόλυτα σαφές- δεν είναι μόνο ένα site. Είναι πολύ περισσότερα πράγματα. Ουσιαστικά, είναι ένα κατάστημα που είναι ψηφιακό και έχει διαφορετικές απαιτήσεις από ένα φυσικό, αλλά χρειάζεται να έχει την υποστήριξη μίας μεγάλης εφοδιαστικής αλυσίδας. Έχει πολλά πλεονεκτήματα το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά αν δεν προσέξεις μπορεί να βρεθείς προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει, επίσης, να γίνει σαφές.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]