Το ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει μπει πια για τα καλά στη ζωή μας και μάλιστα σ’ ένα διαρκώς αυξανόμενο πλήθος καθημερινών και μη δραστηριοτήτων μας, αποτελεί πια κοινό μυστικό… Όλο και πιο συχνά διαβάζουμε ότι σε τούτο, σε εκείνο ή στο άλλο αξιοποιούνται τεχνολογίες Μηχανικής Μάθησης (το πρώτο βήμα είναι πάντα η εκπαίδευση των αλγορίθμων), Ανάλυσης Δεδομένων και Τεχνητής Νοημοσύνης, προκειμένου να βγουν συμπεράσματα, να γίνουν προτάσεις ή να στηριχτούν αποφάσεις, πολλές φορές κρίσιμης (ή και όχι τόσο) σημασίας…
Διάβαζα τις προάλλες, σε μια σχετική ανάλυση, πόσο κρίσιμο ρόλο παίζει πλέον η Τεχνητή Νοημοσύνη στο χώρο του ηλεκτρονικών αγορών (κάτι κοινό και οικείο σε όλους μας), ρόλος που θα γίνει σίγουρα πολύ κρισιμότερος τα επόμενα χρόνια, καθώς οι ερευνητές προβλέπουν πως ως το 2020 (του χρόνου, δηλαδή) το 85% της διάδρασης μεταξύ επιχειρήσεων και πελατών θα γίνεται ψηφιακά, χωρίς ανθρώπινη μεσολάβηση…
Το τοπίο αλλάζει, λοιπόν, το ίδιο και οι κανόνες του (επιχειρηματικού) παιχνιδιού, χάρη στην αλματώδη πρόοδο της τεχνολογίας, και ουσιαστικά δεν γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. Όμως, κάποιες γενικότερες τάσεις είναι ξεκάθαρες και δεν φαίνεται σημαντική αλλαγή στον ορίζοντα. Όπως, για παράδειγμα, η μετάβαση από την επικοινωνία μέσω πληκτρολογίου (ή οθόνης αφής, στην περίπτωση των ηλεκτρονικών αγορών μέσω κινητού και tablet) σ΄ εκείνη μέσω φωνής. Ήδη, ανοίγουμε διάλογο (ίσως όχι ακόμα τόσο πολύ στην Ελλάδα – φταίει και η "ανάδελφη" γλώσσα) με τους διάφορους ψηφιακούς βοηθούς, την Alexa, το Siri κλπ. Η επόμενη ημέρα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, είναι η παραγγελιοληψία με επεξεργασία φυσικής φωνής – χρειάζομαι αυτό – βρες το - δείξε μου – παράγγειλέ το - και πλήρωσέ το ηλεκτρονικά, φυσικά, ως εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπός μου.
Εξυπακούεται πως στα σύγχρονα ηλεκτρονικά καταστήματα, κάθε πελάτης είναι μοναδικός και ο απώτερος στόχος είναι πώς θα γίνει το δικό του "ταξίδι", η δική του αγοραστική εμπειρία μοναδική, ώστε και περισσότερα είδη/υπηρεσίες να ψωνίσει και να επιστρέψει σύντομα για τον επόμενο "γύρο". Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι εκείνη που θα επεξεργαστεί τα στοιχεία από τις αγορές μας και θα μάθει (ψάχνοντας και αναλύοντας τα δικά μας "κλικ") τι μας αρέσει περισσότερο και τι όχι, ώστε να προτείνει κάτι ανάλογο, την επόμενη φορά, συγκρίνοντας επίσης με το τι αγόρασαν (ή απλώς κοίταξαν) κι άλλες "αδελφές ψυχές". Κι ακόμα, θα προτείνει πιθανές αλλαγές στον ηλεκτρονικό έμπορο για να βελτιώσει ακόμα περισσότερο το e-shop του, ώστε η πελατεία του να μείνει ευχαριστημένη και να αυξήσει τη φήμη του.
Στις δημοφιλέστερες βελτιώσεις του "ταξιδιού", οι ειδικοί κατατάσσουν τις χρήσεις εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, με τις πιο εντυπωσιακές εφαρμογές να συναντώνται στους χώρους των επίπλων και της ένδυσης, όπου ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να δει αν κάτι ταιριάζει στον ίδιο ή στο χώρο του, πριν προχωρήσει στην αγορά – μεγάλη διευκόλυνση, που μπορεί να κάνει τον πελάτη "δικό σου" για πολλά χρόνια, ή τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί κάτι άλλο, πιο εντυπωσιακό, σε ανταγωνιστικό e-shop… Οι ίδιοι λένε, μάλιστα, πως αυτή η δυνατότητα -σε συνδυασμό με τη γρήγορη πρόσβαση στο Internet και την αναμενόμενη μείωση των τιμολογίων- θα δώσει νέα ώθηση στις αγορές μέσω κινητού σε σύγκριση με εκείνες από σταθερό υπολογιστή, στο σπίτι ή τη δουλειά.
Στα διεθνή ΜΜΕ του τομέα μας, τα σενάρια που περιγράφουν ένα μέλλον που μοιάζει βγαλμένο από σελίδες βιβλίων επιστημονικής φαντασίας, δεν είναι και τόσο σπάνια – άλλα είναι φανερά "τραβηγμένα", άλλα μοιάζουν πιο εφικτά. Για παράδειγμα, ακόμα δεν έχουμε δει σημαντικές συνέργειες σε επίπεδο διαφορετικών εταιρών, ως προς την προσέγγιση του ίδιου χρήστη, ως προϊόν συν-επεξεργασίας των δεδομένων του. Ίσως, πάλι να μην αργήσει κι αυτό, παρότι τα πρόσφατα "χοντρά" πρόστιμα, λόγω παραβιάσεων του κανονισμού προστασίας προσωπικών δεδομένων, μάλλον θα αποθαρρύνουν αρκετούς. Αλλά, δεν μπορεί… ο από μηχανής θεός της Ψηφιακής Τεχνολογίας ίσως δώσει και σ’ αυτόν τον τομέα κάποια λύση!