Η IFA είναι μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις προϊόντων τεχνολογίας παγκοσμίως και πραγματοποιείται κάθε χρόνο την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου στο Βερολίνο και είναι το σημείο όπου οι μεγάλοι κατασκευαστές επιλέγουν να δείξουν τις τάσεις στον κλάδο των ψηφιακών τεχνολογιών που απευθύνονται σε οικιακούς καταναλωτές.
Και η φετινή έδειξε ότι η κυρίαρχη τάση τα επόμενα χρόνια θα είναι η αξιοποίηση των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence – AI) σε κάθε είδους ηλεκτρική και ηλεκτρονική συσκευή.
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό να βλέπεις συσκευές όπως είναι τα ψυγεία και τα πλυντήρια να ενσωματώνουν λύσεις ΑΙ. Σε σημείο που να αναρωτιέσαι γιατί να χρειάζεται το πλυντήριο να έχει μία τέτοια λύση.
Το πρώτο βήμα ήταν η διασύνδεση αυτών των συσκευών με το Διαδίκτυο με αποτέλεσμα να τις αποκαλούμε «έξυπνες». Τώρα, όμως, ήρθε η ώρα να περάσουμε στο επόμενο στάδιο, όπου οι συσκευές θα μαθαίνουν από το πώς τις χρησιμοποιούμε και θα προσαρμόζουν τις λειτουργίες στις συνήθειες μας, είτε είναι σε επίπεδο προσωπικό είτε σε επίπεδο οικογενειακό.
Για παράδειγμα, το ψυγείο δεν θα μας λέει απλώς τι υπάρχει μέσα σε αυτό, αλλά θα προτείνει συνταγές που βασίζονται στις προτιμήσεις και τις συνήθειες μας -ή το πρόγραμμα που μας έχει δώσει ένας διατροφολόγος- και μάλιστα θα βασίζει αυτές τις προτάσεις του και στο πόσο κοντά είναι η ημερομηνία λήξης των προϊόντων που βρίσκονται μέσα σε αυτό!
Μοιάζει σενάριο από ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι σε μεγάλο βαθμό είναι πραγματικότητα αυτή τη στιγμή. Απλά, οι συσκευές που υποστηρίζουν τέτοιου είδους λειτουργίες είναι ακόμη σε επίπεδα τιμών που δεν είναι προσιτές στο ευρύ κοινό.
Κάτι που θα αλλάξει μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια. Όπως συνέβη και με τη δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο. Όταν πριν από 3 χρόνια είδαμε τα πρώτα πλυντήρια με WiFi, το κόστος αυτών των συγκεκριμένων μοντέλων ήταν στα επίπεδα των 1500-2000 ευρώ.
Τώρα, βρίσκει πλυντήρια με WiFi στα επίπεδα των 500 ευρώ. Το ίδιο είναι βέβαιο ότι θα γίνει και με το ΑΙ.
Βέβαια, το ΑΙ έχει ένα επιπλέον ζήτημα: τη συγκέντρωση ενός τεράστιου όγκου δεδομένων σχετικά με τις συνήθειες που έχουν οι καταναλωτές. Πρακτικά, οι ηλεκτρικές συσκευές μας θα συγκεντρώσουν δεδομένα, τα οποία πιθανότατα θα αξιοποιηθούν για να βελτιωθούν περαιτέρω οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές μας.
Θα μπορούσαν, όμως, να αξιοποιηθούν και για να μας προτείνουν προϊόντα και λύσεις που επιθυμούν κάποιες συγκεκριμένες εταιρείες. Και αυτό είναι ένα ζήτημα που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής τόσο από την πλευρά των καταναλωτών όσο και από εκείνη των καταναλωτών.