Ένα ζήτημα που απασχολεί πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα είναι οι μέθοδοι πληρωμών που θα πρέπει να προσφέρουν στους πελάτες τους. Και τα προβλήματα που αντιμετώπισε την περασμένη Παρασκευή (1 Ιουνίου) το δίκτυο συναλλαγών της Visa αποδεικνύει ότι μία μέθοδος δεν είναι ποτέ αρκετή.
Όσον αφορά στις μεθόδους πληρωμών, η Ελλάδα έχει μία ιδιαιτερότητα που δεν τη συναντάμε σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Ουκ ολίγοι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν την αντικαταβολή αντί της χρήσης χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών.
Μάλιστα, μέχρι πρότινος η αντικαταβολή ήταν ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής στα ελληνικά online καταστήματα. Αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει, δεδομένου ότι οι Έλληνες έχουν αρχίσει πλέον να χρησιμοποιούν περισσότερο τις κάρτες τους ελέω capital controls.
Έτσι, βλέπουμε ότι τα περισσότερα online καταστήματα προσφέρουν αντικαταβολή, κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό (σ.σ. αυτή η μέθοδος μου φαίνεται ότι προσθέτει δυσκολίες αντί να διευκολύνει την κατάσταση αλλά τέλος πάντων), και πληρωμές με χρεωστικές/πιστωτικές κάρτες.
Όμως, αρκετά καταστήματα έχουν προσθέσει πλέον και το PayPal ως μέθοδος πληρωμής. Μάλιστα, πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις ξεκινούν με το PayPal και προσπαθούν να στρέψουν τους καταναλωτές προς τα εκεί ως προτιμώμενη μέθοδος πληρωμής.
Ο λόγος, συνήθως, είναι η καθυστέρηση στην ενσωμάτωση της δυνατότητας πληρωμής με κάρτες όπως και το γεγονός ότι αρκετές επιχειρήσεις δεν γίνονται «δεκτές» για πληρωμές με κάρτες λόγω των προβλημάτων που έχουν.
Γενικά, όμως, αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι πρέπει να δίνεις όλες τις επιλογές στους πελάτες σου. Και αντικαταβολή και κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό και πληρωμή με κάρτες και PayPal ή όποιο άλλο online σύστημα πληρωμών δείχνει δημοφιλές.
Για παράδειγμα, αν θέλετε να προσεγγίσετε την κινεζική αγορά δεν νοείται να μην προσφέρετε και τη δυνατότητα για πληρωμές μέσω AliPay. Ακούγεται περίπλοκο; Ενδεχομένως, αλλά αν θέλετε να προσφέρετε επιλογές στους πελάτες σας τότε θα πρέπει να το κάνετε. Ακόμη και αν σημαίνει επιπλέον δουλειά και υποχρεώσεις.
Από την άλλη πλευρά, τα online εργαλεία που προσφέρουν πλέον οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των πληρωμών είναι τέτοια που δεν είναι και τόσο δύσκολο να προσφέρεις όλες τις επιλογές.
Παρεπιμπτόντως, ως καταναλωτής δεν έχω καταλάβει γιατί κάποιος προτιμά την αντικαταβολή από την online πληρωμή με κάρτα. Καταλαβαίνω απόλυτα το θέμα της ασφάλειας αλλά αν δεν εμπιστεύεσαι το κατάστημα από το οποίο αγοράζεις, τότε καλύτερα να μην αγοράσεις ποτέ.
Και σε αντίθεση με το παρελθόν πλέον υπάρχουν ουκ ολίγες πλατφόρμες αξιολόγησης των online καταστημάτων. Ακόμη και στο Skroutz.gr μπορείς να δεις τα σχόλια για κάθε κατάστημα και να έχεις μία πρώτη εικόνα για το αν θα πρέπει να κάνεις από εκεί την αγορά σου ή όχι.
Και έχω την αίσθηση ότι τα περιστατικά απάτης έχουν μειωθεί αρκετά. Τουλάχιστον στην Ελλάδα.