Σε κάθε αρχή της χρονιάς συνηθίζεται να συζητάμε και να γράφουμε για τις τάσεις τους έτους που μόλις ξεκίνησε. Η πραγματικότητα είναι ότι τα τελευταία 2-3 χρόνια, η βασική τάση και στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και του ψηφιακού μάρκετινγκ, είναι η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης. Και αυτό θα είναι το θέμα συζήτησης και φέτος, όπως όλα δείχνουν.
Κάτι που χρήζει επισήμανσης, είναι πως δεν πρέπει να μιλάμε για τεχνητή νοημοσύνη, αλλά για το αποκαλούμενο GenAI, αυτό που μας έγινε γνωστό κυρίως με το ChatGPT. Και πολλοί θα πουν ότι παρά το γεγονός ότι συζητάμε τα τελευταία 2 χρόνια πολλά για το GenAI, δεν έχουμε δει ακόμη πραγματικές αλλαγές.
Το 2025 ενδεχομένως να είναι η χρονιά που θα δούμε περισσότερα πράγματα από την αξιοποίηση του GenAI στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στο ψηφιακό μάρκετινγκ. Προσωπικά, η σημαντικότερη εξέλιξη που αναμένω είναι πως θα αρχίσουμε να βλέπουμε σταδιακά περισσότερες υλοποιήσεις όπου ο καταναλωτής θα μπορεί να κάνει αναζητήσεις προϊόντων με έναν περισσότερο φυσικό τρόπο.
Για παράδειγμα, θα περιγράφει φωνητικά τι ψάχνει και η όποια εφαρμογή θα του φέρνει προτάσεις που ενδεχομένως να είναι και περισσότερο προσωποποιημένες. Όπως, επίσης, ίσως ήρθε η μέρα που δεν θα σου έρχονται διαφημίσεις για προϊόντα που μόλις αγόρασες.
Από την άλλη πλευρά, όλες αυτές οι υλοποιήσεις και η προσωποποίηση, χρειάζονται δεδομένα που πρέπει να παρέχουν οι ίδιοι οι καταναλωτές. Και εδώ αρχίζει η μεγάλη συζήτηση για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Αλλά και τα ηθικά θέματα που προκύπτουν από την αξιοποίηση του ΑΙ. Το πως οι διαφορετικές περιοχές του πλανήτη θα χειριστούν τα ηθικά θέματα που προκύπτουν από το ΑΙ, θα είναι από τα βασικά θέματα του 2025.
Όπως θα είναι και το τι μέλλει γενέσθαι με τα μεγάλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το TikTok θα απαγορευτεί στις Ηνωμένες Πολιτείες; Και αν ναι, πως θα επηρεάσει αυτό τη χρήση του σε παγκόσμιο επίπεδο; Το X απειλείται από το Threads ή το BlueSky; Το Facebook θα καταφέρει να αλλάξει τη σταθερά πτωτική πορεία του;
Όλα αυτά είναι ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Εκτός και αν εμφανιστεί κάτι νέο που θα τα σαρώσει όλα. Όπως συνέβη στα τέλη του 2022 με το ChatGPT. Γιατί δε νομίζω ότι υπήρχε κανείς που τον Ιανουάριο του 2022 έγραφε ότι θα έρθει μία νέα πλατφόρμα και θα αλλάξει την καθημερινότητά μας, όπως έχει συμβεί ήδη με το ChatGPT. Αλλά στον κλάδο των ψηφιακών τεχνολογιών τα πάντα είναι ρευστά.