Σε διεθνές επίπεδο, οι δύο σημαντικότερες ειδήσεις των τελευταίων ημέρων για το χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών ήταν αφενός η νέα νομοθεσία που καταργεί πρακτικά τη διαδικτυακή ουδετερότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες και η εξαγορά της 21st Century Fox από την Disney.
Και τα δύο είναι πολύ σημαντικά γεγονότα, αλλά έχω την άποψη ότι το δεύτερο θα πρέπει να μας απασχολήσει λίγο περισσότερο.
Οι περισσότεροι πιστεύουν πως η Disney αγοράζει τη 21st Century Fox προκειμένου να δημιουργήσει ένα ακόμη μεγαλύτερο κινηματογραφικό στούντιο δεδομένου ότι βασικό περιουσιακό στοιχείο της δεύτερης είναι η 20th Century Fox.
Έχω την αίσθηση, όμως, ότι ο βασικός λόγος της εξαγοράς έχει να κάνει με τη δημιουργία μίας video streaming υπηρεσίες που θα κερδίσει τη μάχη με το Netflix.
Μία μάχη που θα γίνει με βάση το περιεχόμενο των τηλεοπτικών πλατφορμών.
Το τηλεοπτικό τοπίο αλλάζει ριζικά. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό. Η εποχή της γραμμικής τηλεόρασης, όπου το περιεχόμενο μεταδίδεται στο χρόνο που θέλει το τηλεοπτικό κανάλι, ετοιμάζεται να περάσει ανεπιστρεπτί.
Με εξαίρεση τα ζωντανά γεγονότα (π.χ. αθλητικές διοργανώσεις), όλο το υπόλοιπο περιεχόμενο θα είναι διαθέσιμο στον τηλεθεατή τη στιγμή που το επιθυμεί και μέσω της συσκευής που ο ίδιος επιθυμεί. Δεν είναι τυχαίο ότι CosmoteTV και Nova προσφέρουν αμφίδρομες υπηρεσίες και τις διαφημίζουν εκτενώς.
Ούτε ότι η νέα γενιά δεν βλέπει τηλεόραση αλλά προτιμά το YouTube, όπου πολλές φορές βλέπει τις σειρές που προβάλλονται την ίδια περίοδο στη συμβατική τηλεόραση! Απλά, προτιμά το YouTubeγιατί μπορεί να δει το περιεχόμενο που θέλει όποτε το θέλει.
Η επιτυχία του Netflix είναι το πιο χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της αλλαγής. Με 109 εκατ. συνδρομητές, το Netflix είναι η πιο δημοφιλής υπηρεσίας video streaming παγκοσμίως. Η επιτυχία του βασίζεται στο ότι προσφέρει μία διαφορετική εμπειρία, καθώς ο συνδρομητής μπορεί να δει αυτό που θέλει τη στιγμή που το θέλει και σε όποια συσκευή θέλει.
Συν τις προτάσεις που του κάνει η υπηρεσία. Επιπλέον, το Netflix κατανοώντας ότι το σημείο – κλειδί για τη διασφάλιση της επιτυχίας είναι να έχει περιεχόμενο, δαπανά τεράστια ποσά για να πάρει τα δικαιώματα μετάδοσης ταινιών αλλά και για να δημιουργήσει δικό του κορυφαίο αλλά και τοπικό περιεχόμενο.
Οι εταιρείες παραγωγής περιεχομένου αρχίζουν πλέον να κατανοούν ότι μπορεί να βρεθούν σε ένα σημείο όπου το Netflix να είναι το μέσο για την προβολή του περιεχομένου τους. Και φυσικά δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να εξαρτώνται από αυτό.
Η Disney έχει κάνει γνωστό ότι δεν πρόκειται να δώσει το περιεχόμενο της στο Netflix και ετοιμάζει τη δική της υπηρεσία video streaming, η οποία αναμένεται να είναι διαθέσιμη το 2019.
Με δεδομένο το «οπλοστάσιο» της Disney που περιλαμβάνει από StarWars και τις παραγωγές της Marvel μέχρι εξαιρετικά δημοφιλείς παιδικές σειρές, είναι προφανές ότι η υπηρεσία του αμερικανικού κολοσσού έχει σοβαρές πιθανότητες εμπορικής επιτυχίας.
Ιδίως αν μπορεί να πάρει επιπλέον περιεχόμενο που δεν θα είναι διαθέσιμο στους ανταγωνιστές της. Και εδώ επεισέρχεται η εξαγορά της 21st Century Fox.
Πάντως, θα πρέπει να σημειώσουμε και τις αλλαγές που είναι πιθανόν να δούμε και στο κομμάτι των ζωντανών μεταδόσεων. Το Facebook δείχνει έτοιμο να εισέλθει σε αυτό τον τομέα και έχει πολύ βαθιές τσέπες.
Την ίδια στιγμή, βλέπουμε πολλούς μεγάλους οργανισμούς διοργάνωσης αθλητικών διοργανώσεων (π.χ. το ΝΒΑ και η Euroleague) που προσφέρουν πακέτο μέσω Διαδικτύου τις μεταδόσεις των αγώνων τους.
Και μάλιστα σε εξαιρετικά προσιτές τιμές. Τόσο προσιτές ώστε αν έχεις συνδρομή σε μία τηλεοπτική πλατφόρμα μόνο και μόνο για να παρακολουθείς κάποια από αυτές τις διοργανώσεις, να σκεφτείς πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να πάρεις το pass που προσφέρουν αυτοί οι οργανισμοί.
Και εκεί είναι που το παιχνίδι αρχίζει να αλλάζει πάρα πολύ.