Για την τεχνητή νοημοσύνη (ή ΑΙ εν χάρη συντομίας και «μόδας») έχει γίνει πολύς λόγος. Και για το κατά πόσον θα αλλάξει τα δεδομένα σε διάφορους κλάδους, μεταξύ των οποίων και αυτός τού Ηλεκτρονικού Εμπορίου.
Αυτό δεν το λέμε εμείς, αλλά ένα διόλου ευκαταφρόνητο 44% των Ελλήνων καταναλωτών που συμμετείχαν στην τελευταία έρευνα της Focus Bari, αναφορικά με την άποψη που έχουν οι Έλληνες απέναντι στο ΑΙ. Και το ηλεκτρονικό εμπόριο θεωρούν ότι θα είναι από τους βασικούς τομείς που θα επηρεαστούν από το ΑΙ.
Όσον αφορά στο πως θα επηρεάσει τις online αγορές, έχει επίσης ενδιαφέρον σε ποιους τομείς εκτιμάται ότι θα υπάρξουν βελτιώσεις. Ο ένας τομέας είναι η βελτιστοποίηση αποθεμάτων και παραγγελιών, όπως η αποφυγή έλλειψης προϊόντων, η αποτελεσματική διαχείριση αποθήκης κ.λπ.
Ο δεύτερος, είναι η αυτοματοποίηση διαδικασιών πώλησης και υποστήριξης (π.χ., ταχύτερη επεξεργασία παραγγελιών), ο τρίτος είναι η ανάλυση αγοραστικών προτιμήσεων και συμπεριφορών (π.χ. κατανόηση των προτιμήσεων των πελατών) και ο τέταρτος είναι οι προσωποποιημένες προτάσεις προϊόντων (π.χ. προτάσεις με βάση προηγούμενες αγορές).
Επίσης, αναμένεται πως θα επηρεάσει τις προβλέψεις αγορών και διαχείριση αποθεμάτων (π.χ. πρόβλεψη ζήτησης για μελλοντικές αγορές) αλλά και θα φέρει την εποχή των chatbots για άμεση εξυπηρέτηση πελατών (π.χ. αυτοματοποιημένες απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις).
Θα έλεγε κανείς ότι οι απαντήσεις είναι αναμενόμενες, δεδομένου ότι όλα αυτά έχουν αναφερθεί τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις θα λέγαμε ότι ήδη έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται λύσεις τεχνητής νοημοσύνης που βελτιώνουν πολλά κομμάτια της εφοδιαστικής αλυσίδας του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η πραγματικότητα είναι πως έχουμε δει να βελτιώνονται σημαντικά τομείς όπως είναι η παράδοση προϊόντων, αλλά και η διαχείριση αποθεμάτων. Όπως και το κομμάτι των προσωποποιημένων προτάσεων, καθώς αυτές βασίζονται πλέον όλο και περισσότερο στην βελτίωση της ανάλυσης αγοραστικών προτιμήσεων και συμπεριφορών.
Το ερώτημα, πάντως, ίσως πρέπει να είναι πώς το GenAI, η επόμενη «γενιά» της τεχνητής νοημοσύνης, θα αλλάξει τα δεδομένα στο χώρο του eCommerce. Και ενδεχομένως εδώ οι περισσότερες αλλαγές να αφορούν το κομμάτι των πελατών. Να δούμε λύσεις και εφαρμογές όπου το σπίτι μας -ή πιο σωστά οι συσκευές του σπιτιού μας- θα μας προτείνουν να κάνουμε κάποιες αγορές, όπως, για παράδειγμα, τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ. Ή θα μας προτείνουν να αγοράσουμε νέα ρούχα ή ηλεκτρονικές συσκευές. Ή θα μας προτρέπει να καλέσουμε κάποιον τεχνικό για συντήρηση υποδομών ή συσκευών, προκειμένου να αποφύγουμε βλάβες.
Αυτό ενδεχομένως να είναι το επόμενο επίπεδο και πιθανότατα θα είναι μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εξέλιξη, η οποία θα αλλάξει δραστικά την καθημερινότητά μας.