Πολλοί από όσους και όσες ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο θα έλεγαν ότι δεν χρειάζονται κάποια έρευνα για να συνειδητοποιήσουν ότι η αξία των online πωλήσεων παρουσιάζει επιβράδυνση στην Ελλάδα. Αλλά, καλό είναι να έχουμε και τα νούμερα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2024, που δημοσιοποίησε ο Ecommerce Europe, μέλος του οποίου είναι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), η εκτίμηση για τη φετινή χρονιά είναι πως οι online αγορές προϊόντων και υπηρεσιών στη χώρα μας θα κινηθούν στο επίπεδο των 18,2 δισ. ευρώ.
Το παραπάνω νούμερο αντιστοιχεί σε μία αύξηση της τάξεως του 5% σε σχέση με το 2023, οπότε και ο τζίρος είχε «κλείσει» στα 17,3 δισ. ευρώ. Σημειώνεται, ότι για το 2023, το 45% των online αγορών (σε αξία) αφορούσε προϊόντα και το 55% υπηρεσίες.
Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι χαμηλότερος σε σχέση με εκείνον του 2023 που είχε διαμορφωθεί στο 9%, αλλά και του 2022 (10%) και του 2021 (8%). Σημειωτέον, πως το 2020 ήταν η χρονιά «έκρηξης» του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, όταν το ποσοστό αύξησης των online πωλήσεων είχε ανέλθει στο 77% λόγω, προφανώς, των μέτρων αντιμετώπισης της COVID-19. Πάντως, ο ρυθμός ανάπτυξης κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από την υπόλοιπη νότια Ευρώπη, όπου ήταν στο 14% το 2023 αλλά είναι υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 3%.
Τα στοιχεία της ευρωπαϊκής έκθεσης αναφέρουν πως το ποσοστό των online πωλήσεων επί του ΑΕΠ παρέμεινε σταθερό στο 7,86% για το 2024, έναντι 7,87% το 2023 και αυξημένο σε σχέση με το 7,22% του 2022. Επίσης, σταθερό στο 58% παρέμεινε το ποσοστό των καταναλωτών ηλικίας 16-74 ετών που έκαναν κάποια online αγορά το 2024.
Τι δείχνουν τα παραπάνω; Πολύ απλά ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι πλέον μία αγορά με τρελούς ρυθμούς ανάπτυξης και σταθεροποιείται. Το πιο σημαντικό στοιχείο, είναι το ποσοστό των online πωλήσεων επί του ΑΕΠ που ειναι στα ίδια επίπεδα με πέρσι. Και αποτελεί μία σαφή ένδειξη της κατάστασης της αγοράς.
Πρακτικά, μία επένδυση στο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν σημαίνει και άμεσα κέρδη. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει κάποια επιχείρηση να αρχίσει να σκέφτεται και την αποχώρηση. Τουναντίον. Αυτό που φαίνεται, είναι πως το Διαδίκτυο είναι πλέον ένα βασικό κανάλι πωλήσεων και πρέπει να του δίνεται η ίδια σημασία με εκείνη που δίνει κανείς στα φυσικά κανάλια πωλήσεων. Ίσως και μεγαλύτερη, καθώς αυτό που δεν αποτυπώνεται στη συγκεκριμένη έρευνα, είναι το ποσοστό των αγορών που ξεκινούν online και ολοκληρώνονται offline. Εκεί θα φαινόταν ακόμη περισσότερο η σημασία των ψηφιακών καναλιών. Γιατί πλέον οι πελάτες δεν βλέπουν ξεχωριστά τα φυσικά από τα ψηφιακά κανάλια. Για τους καταναλωτές είναι όλα το ίδιο και αυτό θα πρέπει άπαντες να έχουν υπόψιν τους και να συνεχίσουν να επενδύουν στο online, γιατί διαφορετικά ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος από όσος νομίζουν.