Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τα καλά τους και τα… κακά τους. Από τη μία πλευρά είναι ένας τρόπος να είσαι σε επικοινωνία με φίλους και γνωστούς από ολόκληρο τον κόσμο και να μαθαίνεις εύκολα και γρήγορα τα νέα τους. Και φυσικά, είναι και ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.
Από την άλλη πλευρά, είναι πολλές φορές που δημιουργούν εκνευρισμό. Και ορισμένες φορές οι εταιρείες που αναπτύσσουν ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης παρουσιάζουν εφαρμογές που τελικά δημιουργούν εκνευρισμό... Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα των τελευταίων μηνών; Το highlights που λάνσαρε το Facebook.
Γράφοντας κάποιος highligts σε ένα σχόλιο ή σε ένα post, αμέσως στέλνεται ειδοποίηση σε όλους τους φίλους του. Ενδιαφέρουσα δυνατότητα, προφανώς, καθώς δεν χρειάζεται να πληκτρολογείς όλα τα ονόματα των φίλων σου που θα ήθελες να δουν ένα σχόλιο. Αλλά το συγκεκριμένο εργαλείο δημιουργήθηκε με τη λογική ότι δεν θα το χρησιμοποιεί κάποιος συνέχεια, αλλά πολύ επιλεκτικά και όταν θα αφορά κάτι πολύ σημαντικό.
Στην Ελλάδα -και όχι μόνο, αν κρίνω από τα σχόλια στο Διαδίκτυο- έχουμε φθάσει στο άλλο άκρο. Προσωπικά, παίρνω 5-6 ειδοποιήσεις κάθε μέρα για να δω posts ή σχόλια που ουδόλως με ενδιαφέρουν. Και βλέπω χρήστες που το έχουν σύστημα να γράφουν highlights σε όλα τα posts που κάνουν. Το αποτέλεσμα; Να εκνευρίζομαι τόσο, που αντί να διαβάσω το συγκεκριμένο post ή σχόλιο, να «σιχτιρίζω», που λένε και στο χωριό μου...
Φυσικά και έσπευσα να απενεργοποιήσω τις συγκεκριμένες ειδοποιήσεις. Αλλά δεν είναι και τόσο εύκολο να βρεις τη ρύθμιση εκείνη που θα κάνεις την απενεργοποίηση. Και έχω πολλούς γνωστούς μου που πραγματικά δηλώνουν εκνευρισμένοι από τον τρόπο που χρησιμοποιείται η συγκεκριμένη δυνατότητα. Και είναι έτοιμοι να κάνουν highlights σε κάποιο post που θα ζητά από τη Meta να απενεργοποιήσει οριστικά τη συγκεκριμένη δυνατότητα.
Βέβαια, αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι ο τρόπος που χρησιμοποιείται η συγκεκριμένη δυνατότητα. Με το ζόρι να δούμε ένα post, ακόμη και αν δεν μας ενδιαφέρει. Σε όσους το έχουν κάνει σύστημα, θα έλεγα να ηρεμήσουν λίγο! Γιατί σταδιακά θα αρχίσουν οι διαγραφές φίλων και το αποτέλεσμα θα είναι το αντίθετο ακριβώς από αυτό που περιμένουν.
Και αυτό πρέπει να γίνει ένα χρήσιμο μάθημα και στις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τα social media. Όταν επιβάλλεις ένα μήνυμα, τότε το αποτέλεσμα μπορεί να είναι το αντίθετο από αυτό που αναμένεις. Αν δηλαδή ένας χρήστης βλέπει διαρκώς την ίδια διαφήμιση, στο τέλος μπορεί να του δημιουργηθούν αρνητικά αισθήματα για το διαφημιζόμενο προϊόν ή υπηρεσία. Βέβαια, ίσως κάποιοι να πουν ότι με τη συνεχή προβολή, τελικά κάτι μένει. Το ερώτημα είναι τί είναι τελικά αυτό που μένει...