Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα έχουμε ουκ ολίγες ιδιαιτερότητες όσον αφορά τις αγοραστικές συνήθειες μας. Κατά την προσωπική άποψη μου, αυτή που δεν έχω καταλάβει είναι εκείνη της αντικαταβολής ως βασικού μέσου για τις αγορές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων!
Αφορμή για αυτό το σημείωμα είναι η καμπάνια που ξεκίνησαν o GRECAμε τη MasterCard για την προώθηση της χρήσης των καρτών (χρεωστικών, πιστωτικών ή προπληρωμένων) όσον αφορά τις αγορές online.
Διότι στην Ελλάδα, η αντικαταβολή παραμένει -ακόμη και μετά τα capital controls- ως η πιο δημοφιλής μέθοδος πληρωμής για αγορές μέσω Διαδικτύου.
Πριν τα capital controls, θα μπορούσε να πει κανείς ότι υπήρχε μία λογική όσον αφορά στη χρήση της αντικαταβολής ως μεθόδου πληρωμών.
Ας μην ξεχνάμε ότι τότε ένας σημαντικός αριθμός Ελλήνων δεν είχε πιστωτική κάρτα και για πολλούς από όσους είχαν χρεωστική κάρτα ήταν αδιανόητο να την χρησιμοποιήσουν για αγορές είτε σε φυσικά είτε σε ηλεκτρονικά καταστήματα.
Βέβαια, είμαστε και μία χώρα όπου τις πρώτες ημέρες των capital controls, υπήρχαν άνθρωποι που περίμεναν για αρκετή ώρα σε ένα ΑΤΜ έξω από ένα σούπερ μάρκετ για να πάρουν χρήματα και να πάνε μέσα και να ψωνίσουν με μετρητά!
Η απόλυτη ελληνική παράνοια.
Πολλοί είναι, βέβαια, εκείνοι που θα υποστηρίξουν ότι οι συναλλαγές με κάρτες online δεν είναι ασφαλείς.
Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι οι ίδιοι που στο Facebook και στο Instagram ανεβάζουν συνεχώς φωτογραφίες που αναφέρουν που είναι και τι κάνουν, ενώ γενικότερα «ποστάρουν» κάθε είδους στοιχείο που μπορεί να χαρακτηριστούν ως προσωπικά δεδομένα και είναι εκείνα για τα οποία ενδιαφέρονται ουκ ολίγοι κυβερνοεγκληματίες.
Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις κλοπής στοιχείων καρτών και πραγματοποίησης συναλλαγών από «τρίτους». Όμως, τα κρούσματα έχουν περιορισθεί σημαντικά και οι δικλείδες ασφαλείας που υπάρχουν είναι πλέον πάρα πολλές.
Όλες οι τράπεζες αλλά και οργανισμοί όπως η Visa, η Master Cardκαι η American Express, προσφέρουν επιπλέον επίπεδα ασφάλειας για όποιον το επιθυμεί.
Υπάρχουν, επίσης, ηλεκτρονικά πορτοφόλια όπως το MasterPass, το PayPal ή το VivaWallet για να είσαι ακόμη πιο ασφαλής. Προφανώς, όλα αυτά είτε δεν τα ξέρουν οι Έλληνες είτε τα θεωρούν και αυτά ότι είναι επισφαλή.
Και προτιμούν να έχουν τα επιπλέον χρήματα πάνω τους προκειμένου να πληρώσουν τον courier που θα φέρει στο σπίτι το προϊόν που έχουν παραγγείλει.
Υπάρχει, βέβαια, και ένα άλλο ζήτημα που έχει να κάνει με τις «απατεωνιές» που υπάρχουν στο Διαδίκτυο και τις αγορές προϊόντων από ηλεκτρονικά καταστήματα που δεν υπάρχουν.
Όπου και εκεί υπάρχουν πλέον αρκετές δικλείδες ασφαλείας. Για να μην αναφέρω το προφανές που είναι πως την πρώτη φορά που θα επισκεφθείς ένα κατάστημα, μία γρήγορη περιήγηση μέσα στις σελίδες του θα σου δείξει αν πρέπει να ανησυχείς ή όχι.
Αλλά στην Ελλάδα ούτε αυτό μετρά. Οπότε καταλήγουμε στο άλλο άκρο και το μόνο που τελικώς πετυχαίνουμε είναι να κάνουμε τη ζωή μας λίγο πιο δύσκολη. Γιατί κατά την άποψη μου, η αντικαταβολή δεν νομίζω ότι κάνει τη ζωή μας και τις συναλλαγές πιο εύκολες. Μάλλον το αντίθετο.