Ποιος μπορεί να είναι ένας βασικός λόγος προκειμένου να μην προχωρήσει ένας online αγοραστής στην ολοκλήρωση μίας διαδικτυακής παραγγελίας, έχοντας φθάσει σχεδόν στο τέρμα της σχετικής διαδικασίας;
Πολύ απλά, όταν θα δει το κόστος των μεταφορικών, οπότε και θα πει ότι είναι μάλλον προτιμότερο, είτε να πάει από το φυσικό κατάστημα, είτε να παραγγείλει από κάπου αλλού με χαμηλότερα μεταφορικά. Βέβαια, το πιθανότερο σενάριο είναι, τελικά, να μην πάει στο φυσικό κατάστημα, όπως και να μην ψάξει εκ νέου το προϊόν που αναζήτησε αρχικά...
Αυτό, γιατί πολλές από τις online παραγγελίες αποτελούν παρορμήσεις της στιγμής. Κάτι που είδες ή άκουσες και σου θύμισε ότι θέλεις να το αγοράσεις, αυτό ή κάτι παρόμοιο. Μπαίνεις online, το βρίσκεις και το αγοράζεις. Αυτό είναι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Internet και γενικότερα του e-shopping.
Όμως, όταν θέλεις να αγοράσεις κάτι που κοστίζει 5 ευρώ και βλέπεις τα μεταφορικά και είναι άλλα 3 ευρώ, τότε λες ότι κάτι δεν πάει καλά και εγκαταλείπεις την αγορά. Ή έχεις παραγγείλει κάτι που κοστίζει 30-40 ευρώ από μία αλυσίδα που έχει παρουσία σχετικά κοντά σε εσένα (π.χ. μένεις Γλυφάδα και το φυσικό κατάστημα είναι στον Άλιμο) και σου ζητάνε μεταφορικά 10 ευρώ! Και αναρωτιέσαι τι γίνεται, εγκαταλείπεις την παραγγελία, λέγοντας ότι θα πας από το κατάστημα, από το οποίο δεν πας τελικά ποτέ!
Είναι πολύ πιθανό να υποστηρίξει κανείς ότι αυτό είναι το πραγματικό κόστος των μεταφορικών. Και να το αποδεχθώ αυτό, ότι είναι σωστό. Από την άλλη πλευρά, αναρωτιέσαι αν υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι παράδοσης, με χαμηλότερο κόστος.
Έχουμε γράψει πολλές φορές για τις εναλλακτικές επιλογές, αλλά αναρωτιέμαι μήπως τελικά είναι προτιμότερο ένα ποσοστό -αν όχι όλο το κόστος- των μεταφορικών να ενσωματώνεται απευθείας στην τιμή που βλέπει κανείς σε ένα προϊόν online. Θα πει κανείς ότι με αυτόν τον τρόπο θα υπήρχε διαφορά μεταξύ της τιμής online και αγοράς από το φυσικό κατάστημα, αλλά έχω την αίσθηση ότι από ψυχολογικής πλευράς θα είναι πιο εύκολο για τον πελάτη να αποδεχθεί να πληρώσει απευθείας κάτι παραπάνω, παρά να βλέπει το κόστος να αυξάνεται στο τέλος της διαδικασίας της παραγγελίας. Είναι λίγο και θέμα ψυχολογίας να του αναφέρεις ότι είναι δωρεάν τα μεταφορικά, ακόμη και αν έχεις «τσιμπήσει» την τιμή του προϊόντος, όταν αυτό εμφανίζεται...
Όπως μπορεί να είναι προτιμότερο να του δίνεις απευθείας εναλλακτικές επιλογές παράδοσης, όπως είναι τα smart lockers ή τα delivery points, τα οποία έχουν αρχίσει να μαθαίνουν όλο και περισσότερο οι Έλληνες καταναλωτές και να τα προτιμούν. Αλλά με αυτό τον τρόπο, τελικά, έχεις τη δυνατότητα να περιορίσεις τις «απώλειες» από εγκαταλειμμένα καλάθια και μη ολοκληρωμένες παραγγελίες. Και αυτό αξίζει ένα ρίσκο παραπάνω.