Με τις εκλογές -τις πρώτες, γιατί θα έχουμε και δεύτερες πολύ σύντομα- να αποτελούν παρελθόν, έχει ενδιαφέρον να δούμε ορισμένα συμπεράσματα που προέκυψαν από αυτές και θα έλεγε κανείς ότι σχετίζονται και με το χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και του ψηφιακού μάρκετινγκ!
Προφανώς, η στήλη δεν είναι πολιτική, ούτε θέλω να κάνω σχόλιο για τα αποτελέσματα των εκλογών. Όμως, είναι σημαντικό το γεγονός ότι σε αυτές τις εκλογές το τελικό αποτέλεσμα της κάλπης προκάλεσε πολλές εκπλήξεις σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, καθώς ουδείς περίμενε αυτές τις επιδόσεις των κομμάτων - και ειδικά των δύο πρώτων.
Ένας λόγος της έκπληξης, είναι αυτό που αποκαλείται σε διεθνές επίπεδο ψηφιακή «φούσκα». Ή αν προτιμάτε ο ψηφιακός μικρόκοσμος που έχει δημιουργήσει καθένας από εμάς. Περνώντας πολύ χρόνο στα social media, αυτό που δεν καταλαβαίνουμε, είναι πως δημιουργούμε έναν κύκλο από ανθρώπους που οι περισσότεροι είναι πολύ κοντά στα δικά μας πιστεύω και ιδέες. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να μην έχουμε αίσθηση του τι πραγματικά συμβαίνει στο σύνολο της κοινωνίας.
Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό, προφανώς. Στις ΗΠΑ, η άνοδος του Ντόναλντ Τραμπ δεν έγινε κατανοητή από το πιο φιλελεύθερο κομμάτι της αμερικανικής κοινωνίας, πολύ απλά γιατί δεν είχαν αίσθηση του τι γίνεται στο πιο συντηρητικό κομμάτι της.
Οι «φούσκες» καθενός είναι συγκεκριμένες και οι αλγόριθμοι στα social media είναι τέτοιοι, που φέρνουν ψηλά στα timelines τα σχόλια και τα posts των χρηστών που είναι πιο κοντά σε αυτόν. Οπότε, αν είσαι από τη μία πλευρά, δεν βλέπεις την άποψη και τη δυναμική που έχει η άλλη πλευρά. Κάτι που μπορεί να γίνει μόνο αν έχεις φυσική επικοινωνία. Κοινώς, αν μένεις στην Αθήνα και δεν έχεις περάσει χρόνο στην περιφέρεια, δεν μπορείς να καταλάβεις γιατί, για παράδειγμα, κάποια κόμματα παίρνουν τόσες πολλές ή λίγες ψήφους εκεί.
Το ίδιο ισχύει και στο ηλεκτρονικό εμπόριο και γενικότερα στο ψηφιακό μάρκετινγκ. Εάν είσαι έμπορος, ή ελεύθερος επαγγελματίας, πρέπει να παίρνεις γεύση και από το τι γίνεται και στην άλλη «πλευρά». Αν όλες οι αξιολογήσεις σου είναι 5 αστέρια κάτι δεν πάει καλά! Δεν γίνεται να είναι όλοι ευχαριστημένοι. Δεν γίνεται να έχεις μόνο θετικά σχόλια - και μάλιστα, θα πρέπει να δίνεις περισσότερη σημασία στα αρνητικά σχόλια.
Είναι καλό να μιλάς με πελάτες ή συνεργάτες σε όλα τα σημεία της Ελλάδας και όχι μόνο στην περιοχή όπου είναι η έδρα της επιχείρησής σου, ειδικά από τη στιγμή που θέλεις να έχεις πελάτες σε όλη την επικράτεια. Και να προσπαθείς να καταλάβεις την πραγματική κατάσταση, προκειμένου να βελτιωθείς και να κάνεις το επόμενο βήμα. Δεν είναι κακό να κάνεις λάθη. Το λάθος είναι να μη μαθαίνεις από τα λάθη σου. Και να μη συνειδητοποιείς ότι υπάρχουν και αρκετές ακόμη «φούσκες».