Ποια είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου; Οι απαντήσεις είναι αρκετές, θα έλεγε κανείς, αλλά μία από αυτές που δεν έχουμε δώσει τόσο μεγάλη σημασία, είναι η έλλειψη του κατάλληλα καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει πάρει την ανιούσα και στην Ελλάδα και μπορεί το πέρας της πανδημίας να μείωσε τους εντυπωσιακούς ρυθμούς που υπήρξαν κατά τη διετία 2020-2021, αλλά το 2022 έδειξε ότι τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων έχουν έρθει για να μείνουν. Και αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στον τομέα του e-commerce χρειάζονται ανθρώπους που να μπορούν να τις βοηθήσουν ουσιαστικά. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετοί, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν τα ίδια τα στελέχη του κλάδου. Άρα, χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στο κομμάτι της εκπαίδευσης.
Υπό αυτό το πρίσμα, η κίνηση του GR.EC.A να προχωρήσει με την πρωτοβουλία eCommerce Academy εκτιμώ ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αρχικά, ο GR.EC.A συνεργάζεται με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και την CollegeLink για τη δημιουργία προγραμμάτων εκπαίδευσης που απευθύνονται σε ανθρώπους με διαφορετικά επίπεδα γνώσης.
Και εδώ θέλω να επισημάνω δύο πράγματα: το πρώτο είναι πως μιλάμε για προγράμματα εκπαίδευσης που μπορούν να υλοποιηθούν σε μερικές εβδομάδες ή μερικούς μήνες. Άρα, πρόκειται ουσιαστικά για προγράμματα ταχύρρυθμης εκπαίδευσης, που είναι και αυτό που χρειάζεται η αγορά. Γιατί, το θέμα δεν είναι να δημιουργήσουμε σχολές που θα διαρκούν 2-3 χρόνια, αφού θα υπήρχε μεγάλη καθυστέρηση μέχρι να έχουμε στελέχη που να διαθέτουν την κατάλληλη εξειδίκευση.
Το δεύτερο που θέλω να επισημάνω, είναι πως δεν πρόκειται για αποκλειστικές συνεργασίες. Οι άνθρωποι του GR.EC.A δηλώνουν ότι είναι ανοικτοί σε συνεργασίες και με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα από το δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα. Άλλωστε, αυτό που επιδιώκει ο GR.EC.A είναι να αυξηθεί ο αριθμός των στελεχών που διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες, προκειμένου το σύνολο του κλάδου στην Ελλάδα να κάνει το επόμενο βήμα. Και αυτό το επόμενο βήμα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο προκειμένου να μπορέσει το ηλεκτρονικό εμπόριο να πάρει τη θέση που του αξίζει στην εγχώρια αγορά.
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν ουκ ολίγα προγράμματα εκπαίδευσης σε θέματα που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο αλλά και το digital marketing. Το ζητούμενο, όμως, είναι τα προγράμματα αυτά να είναι up to date στις σύγχρονες πρακτικές. Γιατί μην ξεχνάμε, ότι στον χώρο του digital οι εξελίξεις είναι εντυπωσιακά γρήγορες. Και μπορεί αυτά που έμαθες σήμερα να μη σου είναι χρήσιμα μετά από 2-3 χρόνια! Και είναι από τους κλάδους όπου η δια βίου μάθηση έχει τη δική της σημασία.