Αν θέλετε να δείτε ποιος είναι ο κλάδος των ψηφιακών τεχνολογιών που έχει εξαιρετικά μεγάλη κινητικότητα, μάλλον θα πρέπει να ρίξετε ένα βλέμμα προς αυτόν των ηλεκτρονικών πληρωμών. Στο εξωτερικό είναι από τους κλάδους με τις περισσότερες εξελίξεις, αλλά και στην Ελλάδα η κατάσταση δείχνει να είναι εξαιρετικά δυναμική τους τελευταίους μήνες.
Αν επικεντρωθούμε λίγο στο ηλεκτρονικό εμπόριο, μέσα στο 2022 έχουμε δει να έρχεται στην Ελλάδα η Checkout και η Klarna. Μάλιστα, η Klarna, έδωσε ουσιαστικά το σύνθημα προκειμένου να αρχίσουμε να ασχολούμαστε σοβαρά ως αγορά με το «περίφημο» buy now pay later (BNPL) που είναι αρκετά δημοφιλές στην Ευρώπη, αν και στην Ελλάδα έχουμε μία ιδέα περί αυτού λόγω των… δόσεων.
Όμως, η Klarna ήταν ο λόγος που οι τράπεζες άρχισαν να ασχολούνται περισσότερο με τις άτοκες δόσεις, ενώ βλέπουμε και μεγάλες αλυσίδες, όπως επίσης και το Skroutz να ασχολούνται με το θέμα των δόσεων χωρίς κάρτα. Γενικά, είναι ένας τομέας που υπάρχει μεγάλη κινητικότητα. Το γεγονός κιόλας ότι η συνεργασία Klarna – Public φθάνει στο επίπεδο της επένδυσης της δεύτερης στην πρώτη, δίνει μία άλλη δυναμική στην όλη ιστορία.
Παράλληλα, όμως, βλέπουμε και άλλες κινήσεις με νέες εφαρμογές και υπηρεσίες που δείχνουν καινοτόμες και θέλουν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο διεκπεραιώνουμε τις συναλλαγές. Ιδίως όσον αφορά την Generation Z, την οποία άπαντες «στοχεύουν» και μένει να δούμε αν θα καταφέρουν να την προσεγγίσουν.
Για παράδειγμα, έχουμε την Cosmote να μπαίνει στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών με το payzy, ένα ψηφιακό «πορτοφόλι» που θέλει να καταργήσει το… πορτοφόλι. Μοιάζει να στοχεύει στο ίδιο κοινό με εκείνο της Revolut και της Ν26, με επιπλέον ατού τις συνεργασίες και τις συνέργιες με άλλες θυγατρικές της Cosmote.
Ταυτόχρονα, βλέπουμε μεγάλη κινητικότητα από πλευράς startups, με projects όπως αυτά της Finloup, της Simpler αλλά και της Throo, που δίνουν άλλη δυναμική. Και γενικώς, υπάρχουν πολλά και ενδιαφέροντα startups που κινούνται στο χώρο του fintech και των πληρωμών, αλλά και του retail tech, όπως η Valuelenz, που δείχνουν ότι η κινητικότητα είναι κάτι παραπάνω από έντονη.
Πρακτικά, η ελληνική αγορά δείχνει να εισέρχεται σε μία περίοδο όπου η ανάπτυξη μπορεί να είναι σημαντική. Σαφώς και η κατάσταση είναι αρκετά δύσκολη, με την ενεργειακή κρίση να πιέζει αρκετά επιχειρήσεις και νοικοκυριά, αλλά υπάρχει μία συγκρατημένη αισιοδοξία ότι και αυτή τη φορά θα ξεπεράσουμε τα εμπόδια. Και ο τομέας των πληρωμών, του fintech και του retail tech μπορούν να δώσουν σημαντική ώθηση στην ελληνική αγορά του digital τα επόμενα 2-3 χρόνια. Μάλλον είναι και καλό να βλέπουμε τα πράγματα από την αισιόδοξη πλευρά τους, ώστε να μπορέσουμε να πάρουμε δύναμη για να κάνουμε το επόμενο βήμα.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]