Μπορεί να φωνάζουμε (όχι μονάχα εμείς, όλος ο κόσμος) και να διαμαρτυρόμαστε για τις συχνά μονοπωλιακές πρακτικές των GAFA (αρκτικόλεξο των Google, Amazon, Facebook και Apple, βεβαίως), όταν αυτές ξεπερνούν τα εσκαμμένα, αλλά φαντάζομαι πως κανείς δεν αμφιβάλλει για τον σημαντικότατο ρόλο που αυτές οι εταιρίες έχουν παίξει και συνεχίζουν να παίζουν με τις υπηρεσίες και τα ποικίλα προϊόντα τους στην καθημερινότητά μας.
Αυτό άλλωστε, τους έχει δώσει τη δυνατότητα να μονοπωλούν ορισμένους τομείς -το μεγαλύτερο μέρος της «πίττας» της αγοράς το έχουν ήδη μοιράσει, αλλά δεν λείπουν κι οι «αψιμαχίες» για κάποια διεκδικούμενα ένθεν κακείθεν κομμάτια- αλλά και να ομιλούν μετά λόγου γνώσεως για κάποια θέματα της ειδικότητάς τους.
Έτσι, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει -για παράδειγμα- τα στοιχεία που παρουσιάζει σε τακτά διαστήματα η Google, αναλύοντας τα δεδομένα που συγκεντρώνει από τη δική της, διάσημη και ευρύτατα χρησιμοποιούμενη μηχανή αναζήτησης, εξειδικεύοντάς τα πότε για τον ένα και πότε για τον άλλο κλάδο. Πρόσφατα, λοιπόν, ανέδειξε -στο πλαίσιο του δικού της blog, αφιερωμένου σε θέματα marketing- τις (πολύ σημαντικές) αλλαγές που έχουν σημειωθεί στη συμπεριφορά των καταναλωτών λόγω της πανδημίας, της οποίας κύριο χαρακτηριστικό ήταν άλλωστε η μετατόπιση του ενδιαφέροντος από τις offline στις online αγορές – αν παλιότερα αυτός ήταν ένας περισσότερο άνετος τρόπος να ψωνίζεις, αφού δεν χρειαζόταν καν να κουνηθείς από την άνετη πολυθρόνα ή το γραφείο σου, για μήνες ολόκληρους ήταν εξ ανάγκης ο μοναδικός τρόπος να κάνεις τις αγορές σου, κάτι που βοήθησε να αλλάξει η νοοτροπία μας και να μειωθούν οι όποιες αντιστάσεις.
Στη νέα εποχή που βιώνουμε, λοιπόν, η ψηφιακή τεχνολογία είναι πολύ συχνά αυτή που μας εμπνέει και αλλάζει τη συμπεριφορά μας. Οι ψηφιακά εγγράμματοι καταναλωτές, που συνεχώς αυξάνουν και πληθαίνουν, ανακαλύπτουν καθημερινά στη διάρκεια της περιήγησής τους στο Διαδίκτυο νέες ιδέες, προϊόντα και υπηρεσίες που είτε καλύπτουν κάποια πραγματική ανάγκη τους, είτε τους προκαλούν να τις αγοράσουν και να τις χρησιμοποιήσουν, μόνο και μόνο για να έχουν τη χαρά της αγοράς και να νιώσουν την ικανοποίηση ότι κρατούν κάτι καινούριο στα χέρια τους. Από τις αναλύσεις που έκανε η Google σε θέματα καταναλωτικής συμπεριφοράς, στις ΗΠΑ, προέκυψε ότι ποσοστό 70% των αγοραστών, προχώρησε σε μια αγορά έχοντας προηγουμένως δει κάποιο σχετικό βίντεο στο YouTube. Οι καιροί αλλάζουν, λοιπόν…
Ένας άλλο σημαντικός και καθοριστικός για την αγορά παράγοντας, είναι πλέον οι βασικές αρχές και οι αξίες του καταναλωτή, καθώς -μετά την πανδημία- παίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στις επιλογές του. Οι αναλύσεις σ’ ό,τι αναφορά στις αναζητήσεις στο Google, δείχνουν αύξηση κατά 300% στο λήμμα ethical brands και κατά 600% (!) στο ethical online shopping, στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου, καθώς οι καταναλωτές εμφανίζονται έτοιμοι και ώριμοι να στηρίξουν με την προτίμηση και τα χρήματά τους εκείνες τις επιχειρήσεις που είτε επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, είτε έχουν υιοθετήσει βέλτιστες πρακτικές, από πλευράς βιωσιμότητας, στην ίδια τη λειτουργία ή/και την παραγωγή τους. Το κεφάλαιο ESG (μετεξέλιξη και διεύρυνση της παλιότερης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης) μόλις τώρα ανοίγει για τη βιομηχανία και την αγορά και το μέλλον προβλέπεται λαμπρό.
Βεβαίως, δεν πρέπει να ξεχνάμε και την άνεσή μας… Η πανδημία αν όχι δυσκόλεψε, τουλάχιστον επιβράδυνε τις έτσι κι αλλιώς περιορισμένες κινήσεις μας κι αυτό αποτυπώνεται στις αναζητήσεις των χρηστών, οι οποίοι ψάχνουν τρόπους για να κάνουν τη ζωή τους ευκολότεροι και να μειώσουν στο ελάχιστο τον χαμένο σε διαδρομές και καθυστερήσεις χρόνο. Πιθανότατα, αυτή η τάση να παραμείνει και μετά το τέλος του εφιάλτη, καθώς -όπως όλα δείχνουν- η αγορά έχει ήδη σπεύσει να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις.
Τέλος, αν κάτι είναι βέβαιο πως θα συνεχίσει να συμβαίνει και στο μέλλον, αυτό δεν είναι άλλο από την κυριαρχία της αβεβαιότητας. Οι απρόβλεπτοι παράγοντες δεν πρόκειται να λιγοστέψουν – το αντίθετο… Όσο για τη δυναμική της αγοράς, θα κινηθεί μεν σε υψηλά επίπεδα, αλλά οι διακυμάνσεις -όσο τουλάχιστον συνεχίζονται οι ανατροπές, λόγω της πανδημίας, θα είναι πολλές και δύσκολα προβλέψιμες. Οι χρήστες / καταναλωτές μια θα γυρίζουν στα παλιά και μια θα επιστρέφουν στα καινούρια «κοσκινάκια». Μέχρι να «κάτσει η σκόνη», έχουμε καιρό, λοιπόν. Ή μήπως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει, τελικά;
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]