Το είπα, το έγραψα και δεν θα κουραστώ να το επαναλαμβάνω: η πανδημία έχει ήδη δράσει καταλυτικά στη ζωή και στη δουλειά μας και δεν πρόκειται να επιστρέψουμε σ’ αυτά που ξέραμε και κάναμε. Ποτέ πια… Οι αλλαγές είναι μεγάλες και οι ανατροπές ακόμα μεγαλύτερες – σε κάποιους τομείς, έρχονται κυριολεκτικά τα πάνω-κάτω!
Να, για παράδειγμα, άκουγα τις προάλλες σε ένα διεθνές συνέδριο που παρακολουθούσα (online, φυσικά – ακόμα μια μεγάλη αλλαγή, δεν προλαβαίνουμε να παρακολουθούμε συνέδρια, ώρες καρφωμένοι μπροστά στην οθόνη, με ό,τι καλό και κακό έχει αυτό) έναν σημαντικό ομιλητή να παρατηρεί (πολύ σοφά, όταν το ξανασκέφτηκα) πως, μέσα σ’ όλα, αλλάζει πλέον ο κύκλος της παραγωγής: εκεί που ένα προϊόν σχεδιαζόταν στη Βρετανία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ ή την Ελλάδα και προ-πανδημίας παραγόταν κάπου στην Ασία (με την Κίνα να διεκδικεί τη μερίδα του λέοντος) λόγω φτηνότερων εργατικών, η τάση είναι πλέον να επιστρέφει η παραγωγή στη χώρα της.
Τα αλλεπάλληλα lock-down και οι κάθε λογής αποκλεισμοί συνόρων, που διέλυσαν τις τροφοδοτικές αλυσίδες απανταχού της Γης και απέδειξαν στην πράξη πόσο εύθραυστη είναι η λογική του just-in-time, ήρθαν να αποκαταστήσουν την τάξη και να προκαλέσουν ένα τρανταχτό paradigm shift, μια αλλαγή επιχειρηματικού μοντέλου. Τι να έκαναν; λόγοι ανωτέρας βίας, θα μου πείτε. Όχι μόνο θα συμφωνήσω, αλλά και θα υπερθεματίσω! Απλώς, κάτι τέτοιες καταστάσεις δείχνουν ακόμα και στους πιο δύσπιστους πως υπάρχουν κι άλλοι δρόμοι, εναλλακτικές λύσεις που κάποτε (βοηθούσης, βεβαίως, και της ραγδαίας ανάπτυξης των κατάλληλων τεχνολογιών) φτάνει η στιγμή να διεκδικήσουν αυτά που τους πρέπουν. Στην περίπτωσή μας, Τεχνητή Νοημοσύνη, Μηχανική Μάθηση, Αυτοματισμοί και Ρομποτική αποδεικνύουν καθημερινά τη δυνατότητά τους να «απαντήσουν» με επιτυχία στα φτηνά εργατικά χέρια (τα οποία, μεταξύ μας, δεν είναι τόσο φτηνά, πια) της Ασίας.
Πάνω σ’ όλα αυτά, ήρθαν να «δέσουν» -μόλις πριν από λίγες ημέρες- τα αποτελέσματα μιας πολύ ενδιαφέρουσας και προφητικής (;) έρευνας της Gartner σχετικά με τις αλλαγές που λόγω της πανδημίας φαίνεται πως δρομολογούνται στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η γνωστή και μη εξαιρεταία εταιρία ερευνών εντοπίζει πέντε τομείς, όπου οι αλλαγές θα είναι σημαντικές, τονίζοντας ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι (και είναι πολλοί!) πρέπει να λάβουν τα μέτρα τους και να κάνουν τις αναγκαίες προσαρμογές στα επιχειρηματικά μοντέλα τους, διαφορετικά η επιβίωσή τους στο χώρο θα γίνει πολύ δύσκολη, αν δεν έχει και μοιραία κατάληξη. Πάμε να δούμε, λοιπόν, ποιοι είναι αυτοί οι τομείς…
Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι η αγορά του eCommerce «εκτοξεύθηκε» λόγω της πανδημίας, με τους καταναλωτές να στρέφονται μαζικά πλέον στις ψηφιακές αγοράς περιορίζοντας τις «παραδοσιακές» στα απολύτως απαραίτητα κι όταν δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, η Gartner βλέπει σαν πρώτη συνέπεια την ανάλογη «εκτόξευση» των ψηφιακών πληρωμών και ειδικά των ανέπαφων, για τις οποίες προβλέπει πως θα αποτελούν το 80% του συνόλου, ως το 2024. Ανέπαφα θα γίνονται, επίσης, παραδόσεις και παραλαβές, τόσο προς τους καταναλωτές, όσο και σε επίπεδο Β2Β.
Ένας άλλος χώρος όπου βλέπει σημαντικές ανατροπές, είναι αυτός του δειγματισμού και της επιλογής προϊόντων, με την επαυξημένη πραγματικότητα (βλέπε, AR) να αντικαθιστά σταδιακά (και μάλλον γρήγορα, κατά τη Gartner) τα show-room προς όφελος της αυτο- εξυπηρέτησης.
Όπως επισημαίνει η έρευνα, κινεζικές εταιρίες έχουν υιοθετήσει και ήδη χρησιμοποιούν πλατφόρμες “live commerce”, όπου οι επιδείξεις προϊόντων στους πελάτες τους γίνονται με live-streaming των προϊόντων και διαδραστική επικοινωνία (σε μορφή live chat), με προφανή στόχο τη μεγιστοποίηση των αγορών… Μια άλλη τάση που γιγαντώνεται όσο νεότερα σε ηλικία (και περισσότερο tech-savvy, βεβαίως) στελέχη αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης σε τομείς οι οποίοι περιλαμβάνουν αγορές Β2Β, είναι η διάθεσή τους να αξιοποιούν στοιχεία από τον κόσμο του B2C, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τη μορφή της αγοράς.
Τέλος, προβλέπεται πως θα αυξηθούν αισθητά τα online marketplaces, τα οποία είναι πολύ πιθανό το 2023 να δουν αύξηση των εσόδων τους ακόμα και κατά 10%. Μάλιστα, τα στοιχεία της Gartner δείχνουν πως όσες επιχειρήσεις συμμετείχαν σε marketplaces, προ-πανδημίας, επηρεάστηκαν σε μικρότερο βαθμό, από εκείνες που έκαναν πωλήσεις από το δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα…
Είπαμε, αλλάζουμε αλλα-(αν μπορούμε, ας κάνουμε κι αλλιώς)-ζούμε!
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]