Στην Ελλάδα έχουμε την τάση να θεωρούμε ότι σε σχέση με όλη την Ευρώπη είμαστε πολύ πίσω όσον αφορά στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών. Πίσω, μπορεί να είμαστε, αλλά η προσωπική άποψη μου είναι πως δεν είμαστε τελικώς και τόσο πίσω. Και τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει σημαντικά άλματα.
Ένα παράδειγμα είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σίγουρα δεν έχουμε φθάσει τα επίπεδα της βόρειας Ευρώπης, αλλά μήπως σε αυτές τις χώρες οι αγορές μέσω Διαδικτύου αποτελούν και μία ανάγκη; Στην Ελλάδα, τα νούμερα δεν είναι καθόλου χαμηλά και εν προκειμένω, σύμφωνα με τη Focus Bari, περίπου το 60% των καταναλωτών έκανε τουλάχιστον μία online αγορά. Ποσοστό που «ανεβαίνει» στο 78% στις ηλικίες 18-34 ετών.
Και αν σε κάποιους αυτό το ποσοστό φαντάζει υψηλό, τότε η Ελληνική Στατιστική Αρχή στα πιο πρόσφατα σχετικά στοιχεία της αναφέρει πως κατά το α’ τρίμηνο του 2019 το 41,5% των Ελλήνων ηλικίας 16-74 ετών που έχουν κάνει χρήση του Διαδικτύου έχει κάνει και τουλάχιστον μία online αγορά. Αν σκεφτεί κανείς ότι το 2014 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 29,4%, τότε γίνεται κατανοητό ότι έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προόδου στον συγκεκριμένο τομέα.
Φυσικά, πολλοί θα πουν ότι ένα μεγάλο κομμάτι των Ελλήνων καταναλωτών αγοράζει online υπηρεσίες, όπως, για παράδειγμα, κάθε μορφής εισιτήρια, ή παραγγέλνει ταξί και φαγητό. Αλλά και αυτές οι υπηρεσίες είναι κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και αν συνηθίσεις την ευκολία, είναι πολύ απλό να περάσεις και στις αγορές φυσικών προϊόντων μέσω του Διαδικτύου.
Το μόνο σίγουρο, είναι πως το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα δεν έχει πιάσει… ταβάνι. Το αντίθετο θα έλεγα. Τα επόμενα 2-3 χρόνια εκτιμώ ότι η ανάπτυξη θα είναι ταχεία για μία σειρά από λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι οι Έλληνες έχουν αρχίσει να εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με τη χρήση των καρτών. Επιπλέον, αισθάνονται πιο ασφαλείς όσον αφορά στο τι κάνουν στο Διαδίκτυο. Ακόμη, κατανοούν ότι υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να βρουν πιο φθηνά κάποια προϊόντα online. Αν και όσον αφορά στο τελευταίο, απογοητεύονται όταν η εξυπηρέτηση και η παράδοση δεν είναι αυτά που έχει υποσχεθεί ο πωλητής.
Μία άλλη παράμετρος έχει να κάνει με την περιφέρεια και τους μεγαλύτερους σε ηλικία πολίτες. Στην περιφέρεια, το Διαδίκτυο είναι πλέον ιδιαίτερα δημοφιλές και όλο και περισσότεροι το χρησιμοποιούν και για αγορές προϊόντων που είναι δύσκολο να βρουν στα τοπικά καταστήματα. Ή είναι πιο ακριβά.
Όπως επίσης, θεωρώ ότι μία κατηγορία που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι οι πιο μεγάλες ηλικίες. Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με τη Focus Bari, το 29% των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου έκανε μία online αγορά κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Το ποσοστό φαντάζει ίσως μικρό αλλά αν το καλοσκεφτούμε είναι μεγάλο για μία γενιά που δεν θα έλεγε κανείς ότι έχει καλή σχέση με την τεχνολογία. Αλλά ότι αρχίζει να ασχολείται μαζί της, είναι ένα πολύ θετικό δείγμα.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]