Έχουν περάσει περίπου 15 μήνες από τότε που ξεκίνησε η εφαρμογή του GDPR, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως μία σημαντική ανακοίνωση όσον αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών και καταναλωτών τουλάχιστον στην Ευρώπη. Και γενικότερα έφερε στο προσκήνιο το εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα των προσωπικών μας δεδομένων και το πώς αξιοποιούνται από τις εταιρείες που τα συγκεντρώνουν. Πλέον, όμως, έχω αρχίσει να αναρωτιέμαι πόσο τελικά έχει γίνει κατανοητό από όλους μας πόσο σημαντικό είναι να προστατεύουμε τα προσωπικά δεδομένα μας.
Αφορμή για αυτές τις σκέψεις είναι το FaceApp, μία εφαρμογή, η οποία τις τελευταίες εβδομάδες κάνει κυριολεκτικά θραύση. Το Facebook και το Instagram έχουν γεμίσει με φωτογραφίες μας, οι οποίες δείχνουν πως θα είμαστε όταν γεράσουμε και γίνεται κυριολεκτικά ένας «χαμός» με τα σχόλια. Και ελάχιστοι είναι εκείνοι που έχουν καταλάβει ότι το FaceApp συγκεντρώνει με αυτό τον τρόπο έναν πραγματικά τεράστιο όγκο δεδομένων, τα οποία, μάλιστα, ανήκουν στην κατηγορία των βιομετρικών. Σημειωτέον πως τα βιομετρικά δεδομένα είναι και πιο δύσκολο να τα βρει κανείς.
Παρά το γεγονός ότι υπήρξαν δημοσιεύματα παγκοσμίως σχετικά με τα δεδομένα που συγκεντρώνει η συγκεκριμένη εφαρμογή, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που δεν έσπευσαν να τη χρησιμοποιήσουν. Ακόμη λιγότεροι ήταν εκείνοι που μπήκαν στον κόπο να διαβάσουν τους «όρους και προϋποθέσεις». Και γενικότερα ελάχιστοι είναι εκείνοι που έχουν διαβάσει τους όρους και προϋποθέσεις όταν έκαναν εγγραφή στο Google, τη Microsoft, την Apple, το Amazon, το Facebook, το Twitter και γενικότερα σε κάποια διαδικτυακή εφαρμογή. Η δικαιολογία είναι πως τα εν λόγω κείμενα είναι και τεράστια και γραμμένα με νομικό ύφος -όπως οφείλουν- με αποτέλεσμα ακόμη και αν ξεκινήσεις να διαβάζεις μετά από μία, άντε δύο, σελίδες να σταματάς και να πατάς την επιλογή που γράφει «Αποδοχή» ή «Accept».
Ενδεχομένως, με το GDPR οι Ευρωπαίοι να σταμάτησαν να επιλέγουν τη δυνατότητα για διαμοιρασμό των στοιχείων τους σε τρίτες εταιρείες, πολύ απλά γιατί απαγορεύεται πλέον να είναι εξαρχής «τσεκαρισμένη» η σχετική επιλογή. Χωρίς να σημαίνει ότι πολλοί δεν την επιλέγουν θεωρώντας -λανθασμένα- ότι με αυτόν τον τρόπο θα έχουν καλύτερη εμπειρία. Και μετά αναρωτιούνται, βέβαια, γιατί το email τους γεμίζει με newsletters από εταιρείες που ακούνε για πρώτη φορά ή γιατί το timeline τους στο Facebook είναι γεμάτο με διαφημίσεις.
Το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων είναι αρκετά παλιό. Και θα έπρεπε να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί με τα προσωπικά δεδομένα μας. Το GDPR ήταν μία καλή πρωτοβουλία από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά οφείλουμε και εμείς, οι πολίτες και καταναλωτές, να κάνουμε κινήσεις. Εκτός και αν έχουμε πάρει απόφαση ότι τα προσωπικά δεδομένα μας θα είναι στη διάθεση των επιχειρήσεων!
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]