Στη φετινή προεκλογική περίοδο το θέμα της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών δεν θα έλεγε κανείς ότι βρίσκεται στην πρώτη γραμμή προτεραιότητας. Προσωπική μου άποψη, είναι πως πρόκειται για ένα σημαντικό λάθος καθώς σε ολόκληρη τον κόσμο, οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν τα πάντα και αν δεν προχωρήσουμε άμεσα ως χώρα σε δραστικές αποφάσεις, τότε σίγουρα θα βρεθούμε πολύ πίσω.
Σε κάθε περίπτωση, διάβαζα το κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας όπου υπήρχαν ορισμένες αναφορές στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών. Και μία από αυτές ήταν η αναφορά στη δημιουργία ενός κεντρικού portal του κράτους όπου οι πολίτες αλλά και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να κάνουν όλες τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο 24 ώρες την ημέρα και 7 ημέρες την εβδομάδα. Και όλα αυτά με τη χρήση ψηφιακών υπογραφών.
Η κίνηση είναι, φυσικά, προς τη σωστή κατεύθυνση. Βασικά, όμως, θα έπρεπε να είχε ήδη γίνει εδώ και αρκετά χρόνια. Και το πιο ενδιαφέρον είναι πως μία τέτοια προσπάθεια είχε ξεκινήσει πριν από 10 χρόνια. Όταν και είχε παρουσιαστεί το ermis.gov.gr, το portal της δημόσιας διοίκησης, με τον τότε υπουργό Εσωτερικών, και νυν Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο να δηλώνει ότι μάλλον έχουμε καθυστερήσει.
Το Ermis δεν ήταν μία «κακή» υπηρεσία. Είχε ζητήματα μεν, αλλά ήταν μία πρώτη καλή προσπάθεια. Αλλά δεν χρησιμοποιήθηκε ευρέως. Ούτε εξελίχθηκε. Με αποτέλεσμα να φθάσουμε στο σημείο σήμερα να συζητάμε για ένα νέο portal.
Στο ενδιάμεσο θα πρέπει να πω ότι έχουμε δει διάφορες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου να κάνουν την εμφάνιση τους και να χρησιμοποιούνται αρκετά. Οι online υπηρεσίες του ΕΦΚΑ είναι αρκετά καλές, το Taxisnet είναι ο λόγος που πας σε μία εφορία και τελειώνεις σε ελάχιστα λεπτά, πολύ απλά γιατί οι περισσότερες εργασίες γίνονται online. Και αναρωτιέσαι γιατί να μην υπάρχει μία κοινή «πύλη» για να τα κάνεις όλα μέσω του υπολογιστή ή ακόμη και του smartphone σου. Μία «πύλη» που να υποκαταστήσει όλες τις πύλες.
Η αίσθηση που έχω είναι πως το Ermis δεν προχώρησε γιατί πολύ απλά πολλά υπουργεία και υπηρεσίες θέλουν να έχουν το δικό τους site για να συναλλάσσονται με τους πολίτες. Οι «παλιές» νοοτροπίες είναι εκείνες που δημιούργησαν το πρόβλημα. Είμαι βέβαιος ότι αν ειπωθεί πως το κεντρικό portal θα πρέπει να είναι στο cloud, θα υπάρξουν πολλές αντιδράσεις με ανθρώπους να δηλώνουν πως θα πρέπει να είναι τα πάντα αποθηκευμένα στους servers του εκάστοτε υπουργείου. Φυσικά, υπάρχει και το G-cloud, το οποίο μάλλον θα αναλάβει τη δουλειά, για να είναι όλοι ευχαριστημένοι.
Η απορία μου, πάντως, παραμένει: γιατί δεν το έχουμε κάνει τόσα χρόνια; Είναι τόσο μεγάλο το κόστος; Δεν νομίζω, ειδικά αν σκεφτεί κανείς τι χρήματα έχουν δαπανηθεί για άλλα έργα -ψηφιακά και μη- που δεν ήταν και πρώτης προτεραιότητας. Εδώ η περίφημη «κάρτα πολίτη» για την οποία συζητάμε από το 2007 δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί, ενώ η ψηφιακή υπογραφή θεσμοθετήθηκε το «μακρινό» 2001 αλλά πρακτικά τα τελευταία χρόνια άρχισε να χρησιμοποιείται στις συναλλαγές με το Δημόσιο.
Ειλικρινά, πιστεύω ότι η νοοτροπία ήταν αυτή που έφερε την καθυστέρηση. Και το γεγονός ότι δεν υπήρχε επιμονή από κάποιον αρμόδιο υπουργό να προχωρήσει μέχρι τέλους με την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου. Και έχουμε δει σε αρκετές περιπτώσεις, όπως π.χ. τα ΚΕΠ, όταν υπάρχει επιμονή και γίνει κάτι καλό, στο τέλος οι πολίτες ανταποκρίνονται. Και το κεντρικό portal του κράτους θα μπορούσε να είναι μία τέτοια περίπτωση.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]