Η Google γίνεται 25 φέτος. Είναι μόλις 25 ετών, ωστόσο είναι σχεδόν αδύνατο να θυμηθεί κάποιος τη ζωή του χωρίς να μπορεί να Googl-άρει και να έχει άμεση πρόσβαση στις απαντήσεις όσων αναζητά.
Η Αναζήτηση Google είναι παντού, όλη την ώρα, δίνοντας απαντήσεις σε κάθε πρόβλημα, κάθε συζήτηση, κάθε περιέργεια.
Η μεγάλη υπόσχεση της Google ήταν να οργανώσει τις πληροφορίες όλου του πλανήτη, αλλά, ένας τεράστιος όγκος πληροφοριών οργανώθηκε για τη Google, για να καταταχθεί στα αποτελέσματά της. Σχεδόν όλα όσα συναντάτε στον Παγκόσμιο Ιστό, κάθε ιστότοπος, κάθε άρθρο, έχουν σχεδιαστεί με τρόπους που τα καθιστούν εύκολα κατανοητά από τη Google.
Ζούμε σε ένα οικοσύστημα πληροφοριών του οποίου η σχεδίαση κυριαρχείται από τις ανάγκες της μηχανής αναζήτησης της Google, ενός ρομπότ το οποίο μπορεί να δημιουργήσει ολόκληρες βιομηχανίες το ίδιο εύκολα, όπως μπορεί και να τις καταστρέψει.
H Google είναι η πιο ουσιαστική πηγή επισκεψιμότητας στον Ιστό και αυτός μοιάζει πια περισσότερο με μια δομημένη βάση δεδομένων για αναζήτηση, αντί για κάτι που είναι φτιαγμένο για πραγματικούς ανθρώπους. Κι όμως, συνεχίζει να λειτουργεί.
Η Google είναι τόσο κυρίαρχη που η Ευρωπαϊκή Ένωση ξόδεψε μια δεκαετία κάνοντας επιθετικές παρεμβάσεις στην εμπειρία των χρηστών, για να δημιουργήσει ανταγωνισμό στην αναζήτηση και ουσιαστικά απέτυχε, επειδή... το ένστικτό μας είναι "να το Googl-άρουμε". Στους ανθρώπους αρέσει να κάνουν ερωτήσεις στη Google και η Google λατρεύει να κερδίζει χρήματα απαντώντας σε αυτές.
Σήμερα, η μηχανή αναζήτησης της Google αντιμετωπίζει μια σειρά αλληλένδετων προκλήσεων που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη και αντιπροσωπεύουν μια υπαρξιακή απειλή για την ίδια την εταιρεία.
1. Το τέρας SEO
Η πρώτη, είναι δημιούργημα της Google: το SEO είναι ένα τέρας που έχει φάει την εμπειρία του χρήστη της αναζήτησης. Η αναζήτηση στον Ιστό για πληροφορίες είναι μια ολοένα και πιο εχθρική εμπειρία για τον χρήστη. Μια διαρκής διαδικασία διαιτησίας που διαχειρίζονται καρχαρίες περιεχομένου βελτιστοποιημένου για αναζήτηση, με μόνο στόχο τη δημιουργία εσόδων, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τίποτα άλλο.
Οι φάρμες περιεχομένου που τροφοδοτούνται από τεχνητή νοημοσύνη και επικεντρώνονται σε όρους αναζήτησης υψηλής αξίας, είναι ήδη εδώ. Η Google μόλις προλαβαίνει και η απάντησή της θα αλλάξει δραστικά τον τρόπο με τον οποίο στέλνει την επισκεψιμότητα στον Ιστό.
2. Chat-based αναζήτηση
Τα chat-based εργαλεία αναζήτησης, όπως της Bing της Microsoft και το Bard της Google, αντιπροσωπεύουν κάτι που μοιάζει με το μέλλον της αναζήτησης, χωρίς κανένα από τα αντίστοιχα επιχειρηματικά μοντέλα ή έσοδα που έχει δημιουργήσει η Google τα τελευταία 25 χρόνια.
Εάν η αναζήτηση της Google συνεχίσει να υποβαθμίζεται ποιοτικά, οι χρήστες θα στραφούν σε καλύτερες επιλογές. Ταυτόχρονα, η Google πληρώνει δεκάδες δισεκατομμύρια ετησίως σε κατασκευαστές συσκευών όπως η Apple και η Samsung για να είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στα τηλέφωνα. Αυτές οι συμφωνίες είναι προς ανανέωση και δε θα είναι καθόλου εύκολη αυτή η δουλειά για τη Google.
3. Generative AI
H έκρηξη της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης βασίζεται σε μια εκτεταμένη ερμηνεία της νομοθεσίας περί πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς όλες αυτές οι εταιρείες συλλέγουν δεδομένα από τον ανοιχτό ιστό για να εκπαιδεύσουν τα μοντέλα τους.
Η Google ήταν από τους πρωτοπόρους εδώ: ως startup, εξάντλησε τα όρια της νομοθεσίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας και είπε στον εαυτό της και στους επενδυτές ότι οι αναπόφευκτες νομικές αμοιβές και τα πρόστιμα ήταν το κόστος της δημιουργίας των μονοπωλίων που δημιούργησε στην Αναζήτηση και το YouTube. Η προκύπτουσα νομολογία και συμφωνίες διακανονισμών δημιούργησαν τη νομική αρχιτεκτονική του Ιστού όπως την ξέρουμε: ένα οικοσύστημα πληροφοριών που επιτρέπει, για παράδειγμα, τη δημιουργία ευρετηρίου και τη χρήση μικρογραφιών εικόνων χωρίς πληρωμή.
4. Κανονισμοί και αγωγές
Αλλά το επερχόμενο κύμα αγωγών και κανονισμών για την τεχνητή νοημοσύνη θα είναι πολύ διαφορετικό. Η Google δεν θα είναι το ετερόκλητο μέρος που θα προτείνει ένα παγκόσμιο βοηθητικό πρόγραμμα σε δικαστές και ρυθμιστικές Αρχές που δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ το Διαδίκτυο. Είναι πλέον μια από τις πλουσιότερες και πιο σημαίνουσες εταιρείες στον κόσμο, ένας επιθυμητός, "εύκολος" στόχος για δημιουργούς, πολιτικούς και καιροσκόπους.
Θα αντιμετωπίσει ένα κατακερματισμένο νομικό τοπίο σε όλο τον κόσμο και περισσότερο στις ΗΠΑ. Όλα αυτά τα προηγούμενα δεδικασμένα σε υποθέσεις του διαδικτύου που καθοδηγήθηκαν από τη Google είναι προς αξιοποίηση – και αν τα πράγματα πάνε έστω και λίγο διαφορετικά αυτή τη φορά, ο Ιστός θα φαίνεται πολύ διαφορετικός από ό,τι σήμερα.
Όμως, υπάρχει και η πιο δύσκολη πρόκληση από όλες: η Google, που είναι διάσημη για τα διάσπαρτα προϊόντα της και για το ότι γρήγορα εγκαταλείπει τα project της, πρέπει να παραμείνει εστιασμένη σε ένα νέο προϊόν και να αναπτύξει έναν ουσιαστικό αντικαταστάτη για την Αναζήτηση, χωρίς να τον σκοτώσει σε ένα χρόνο και να ξεκινήσει από την αρχή.
Η Google είναι μια καλά διοικούμενη εταιρεία με πολύ έξυπνους ανθρώπους και ο διευθύνων σύμβουλός της Sundar Pichai, είναι οξυδερκής. Αλλά όσον αφορά στην αναζήτηση, αυτές είναι οι πρώτες σοβαρές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν εδώ και δύο δεκαετίες και είναι πραγματικές.
Ο βαθμός στον οποίο μπορεί να αλλάξει η Αναζήτηση Google καθώς η εταιρεία αντιδρά σε αυτές τις προκλήσεις είναι τεράστιος και οποιαδήποτε αλλαγή θα αλλάξει δραματικά τη σχέση μας με το διαδίκτυο. Κι όμως, η πολιτισμική επιρροή της υπηρεσίας αναζήτησης της Google είναι αόρατη στους περισσότερους.
Είναι εύκολο να δούμε την επίδραση που είχαν ορισμένα προϊόντα και υπηρεσίες τεχνολογίας στη ζωή μας. Είναι εύκολο να μιλήσουμε για smartphones, υπηρεσίες streaming και εφαρμογές γνωριμιών. Η Αναζήτηση Google είναι μια από τις πιο προσοδοφόρες επιχειρήσεις στην παγκόσμια ιστορία, αλλά κατά κάποιο τρόπο αδύνατο να το δει κανείς καθαρά.
Καθώς η Google αντιμετωπίζει τα εμπόδια και τις προκλήσεις της κατά πρόσωπο, αρχίζουν να φαίνονται οι ραφές που συγκρατούν την αόρατη αρχιτεκτονική του Ιστού. Ήρθε η ώρα να δούμε το τι έχει κάνει εδώ και 25 χρόνια η μηχανή αναζήτησης της Google στον πολιτισμό μας, αλλά και το τι μπορεί να συμβεί στη συνέχεια.
Πηγή: theverge