Κάθε μεγάλη εκδήλωση στο χώρο της τεχνολογίας, σαν τη CeBIT παλιότερα, την IFA του Βερολίνου που ακόμα κρατάει, το επικό MWC που θα γίνει τον ερχόμενο μήνα στη Βαρκελώνη ή το αειθαλές CES που γίνεται τούτες τις μέρες στο Λας Βέγκας, εθιμικά συνδυάζεται με κάποια σημαντική έρευνα, είτε γενικότερη είτε για κάποιο από τα «καυτά» θέματα της αντίστοιχης εποχής.
Και… ναι, καλά το καταλάβατε- αυτό συνέβη και φέτος στο CES, όπου η GSMA Intelligence, η ομάδα ερευνών αγοράς του GSM Association (που, άλλωστε, είναι ο βασικός διοργανωτής του Mobile World Congress) παρουσίασε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση με βασικό αντικείμενο τις προτιμήσεις των καταναλωτών, σχετικά με τη σημερινή κατάσταση στις κινητές επικοινωνίες και, βεβαίως, το επερχόμενο (του χρόνου, άντε του αντίχρονου θα μπει και στη δική μας ζωή, αυτό είναι βέβαιο) «τσουνάμι» του 5G…
Με δυο διακριτές, όμως αλληλο-συμπληρούμενες έρευνες (Το μέλλον των Συσκευών’ και ‘Οι μεγάλες προσδοκίες του 5G’) η έκθεση δίνει μια καλή εικόνα των επιθυμιών των καταναλωτών σε 34 σημαντικές αγορές ανά τον κόσμο (36.0000 απάντησαν στους ερευνητές του GSMA, είτε online είτε με δειγματοληπτικές συνεντεύξεις).
Τα ευρήματα δεν μπορώ να πω ότι με εξέπληξαν – μάλλον αναμενόμενα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι σημαντικά, δίνουν μια σχεδόν σφαιρική εικόνα των αναγκών που έχουν (ή νομίζουν ότι έχουν) οι χρήστες, παράλληλα με χρησιμότατα στοιχεία για την κατάσταση της κινητής τηλεφωνίας σήμερα.
Πρώτο-πρώτο και ουσιαστικό εύρημα, ας πούμε, είναι ότι τα smartphone έχουν πλέον σχεδόν ολοκληρώσει την κυριαρχία τους – τουλάχιστον στις ανεπτυγμένες χώρες- όπου χρησιμοποιούνται από περίπου το 90% των χρηστών – στις ΗΠΑ, ο μέσος όρος έχει φτάσει στα 2,5 smartphone ανά νοικοκυριό.
Ανάλογη είναι η εξάπλωση και στις διασυνδεδεμένες συσκευές, με τον μέσο όρο στα αμερικανικά και βρετανικά νοικοκυριά να φτάνει στις 6 συσκευές, με ανοδικές τάσεις, ειδικά τώρα που οι ψηφιακοί βοηθοί κάνουν ολοένα και πιο έντονη την παρουσία τους στην αγορά: στις ΗΠΑ υπάρχουν πλέον στο 16% των νοικοκυριών, έναντι μόλις 9%, πέρυσι!
Κι αν αναρωτιέστε για τα μερίδια αγοράς, Amazon και Google εμφανίζονται να ελέγχουν αθροιστικά ποσοστό της τάξεως του 85%...
Όμως, δεν είναι όλα ρόδινα και ανθηρά, όπως μαρτυρούν οι αριθμοί – στις ίδιες αγορές των ανεπτυγμένων χωρών, οι κάσκες εικονικής πραγματικότητας (είπαμε ότι η έρευνα καταπιάνεται και με τα κάθε λογής devices) εμφανίζουν στασιμότητα, γύρω στο 6% των νοικοκυριών, αν δεν πέφτουν κιόλας, όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Αντίθετα, κάτι καλύτερο γίνεται στο χώρο της επαυξημένης πραγματικότητας (AR) κι αυτό έχει, προφανώς, την εξήγησή του: όπως όλα δείχνουν, οι δημιουργοί εφαρμογών σ΄ αυτό το χώρο είναι περισσότερο δραστήριοι, με πεδία δόξης λαμπρά τη μόδα, φυσικά το gaming, αλλά και κάποιες επιχειρηματικές εφαρμογές, όπως πχ. στη συντήρηση / επισκευή εξοπλισμού ή σε συγκεκριμένες βιομηχανικές διαδικασίες…
Κι ερχόμαστε στο «ζουμί» της ιστορίας, τις επιθυμίες των καταναλωτών από το 5G. Όπως είναι αναμενόμενο, ο ένας στους δυο ερωτηθέντες (ποσοστό 56% για την ακρίβεια) στις ανεπτυγμένες χώρες, περιμένει πολύ υψηλότερες ταχύτητες και θεωρεί ότι εκεί θα παιχτεί το παιχνίδι από πλευράς παρόχων, για την προώθηση της νέας τεχνολογίας.
Όμως, στο ερώτημα αν θα πλήρωναν ακριβότερα αυτό το πλεονέκτημα, οι περισσότεροι ακολούθησαν την τακτική του «στρίβειν δια του αρραβώνος», χωρίς να δώσουν σαφή απάντηση… Νωρίς είναι ακόμα – θα το δούνε και θα «γλυκαθούνε», οπότε θα βάλουν και το χέρι στην τσέπη, ίσως πείτε… Ναι, σωστό κι αυτό, αλλά προηγουμένως πρέπει να μάθουν και πέντε (γιατί το λένε 5G, νομίζετε;) πράγματα!
Βλέπετε, απαντώντας στις ερωτήσεις των ερευνητών, μονάχα ένας στους τέσσερις (ποσοστό 25%) φάνηκε ενημερωμένος ότι το 5G θα φέρει μαζί του πλήθος νέες καινοτόμες υπηρεσίες και μονάχα ένας στους πέντε (ποσοστό 20%) ότι με την έλευσή του θα εγκαινιαστεί μια νέα εποχή, και σ’ ό,τι αφορά στις συσκευές. Να λέγονται κι αυτά – έχουμε πολύ δρόμο ακόμα...