
Ένας από τους τομείς που είχε μείνει, ως σήμερα, σχετικά ανεπηρέαστος από την ‘καταιγίδα’ της Τεχνητής Νοημοσύνης, ήταν αυτός των παιδικών παιχνιδιών. Όχι πως η τεχνολογία δεν είχε επηρεάσει αυτή την τεράστια βιομηχανία, που πάντα ψάχνει να βρει τρόπους για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του (σύγχρονου, πλέον, και απόλυτα μέσα στην εποχή μας, καθότι tech natives) παιδόκοσμου.
Και πανέξυπνα προγραμματιζόμενα ανθρωποειδή ρομποτάκια έχουμε και ψηφιακά σκυλιά-γατιά έχουμε και πάμπολλα ηλεκτρονικά παιχνίδια, επίσης, έχουμε κι ό,τι πιο απίθανο μπορεί να φανταστεί ο καθείς, υπάρχει… Από τα παραδοσιακά ξύλινα παιχνίδια, τα κάθε λογής ηλεκτρικά τραινάκια (που, βεβαίως, συνεχίζουν να αποτελούν, στην ‘πλούσια‘ εκδοχή τους, ακριβό σπορ για λίγα ‘μεγάλα παιδιά’) και τις κούκλες που λένε ‘μαμά’, ως τις μέρες μας, πολύ νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι… Όμως, ‘καθαρόαιμο’ ΑΙ στα παιδικά παιχνίδια δεν είχαμε.
Βεβαίως, εκτός αυτών, η κατάσταση είναι διαφορετική. Πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Άλαν Τούρινγκ σε συνεργασία με τη LEGO, για παράδειγμα, αποκάλυψε μια ανησυχητική πραγματικότητα, πως τα παιδιά ηλικίας 8–12 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο ήδη χρησιμοποιούν εργαλεία GenAI, που βεβαίως δεν έχουν σχεδιαστεί για αυτά, και μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό περίπου το 22% των παιδιών ηλικίας 8–12 ετών έχουν χρησιμοποιήσει εργαλεία όπως το ChatGPT, το Gemini ή το My AI του Snapchat, με πολλά να τα χρησιμοποιούν τακτικά.
Η έρευνα είναι πολύ διαφωτιστική και ίσως θα άξιζε να γνωρίζαμε τι γίνεται τόσο σ’ εμάς, όσο και σε άλλες χώρες. Το υπουργείο Παιδείας, επί Πιερρακάκη, είχε κάμποσα σχέδια στα σκαριά προς αυτή την κατεύθυνση, για εισαγωγή των παιδιών στην ΤΝ ‘εξ απαλών ονύχων’ και βάσει ειδικού προγράμματος, αλλά έχει καιρό να γραφτεί κάτι νεότερο.
Καλό είναι να κρατήσουμε, πάντως, από τη βρετανική μελέτη -έχει σημασία και για τη συνέχεια, όπως θα δείτε- τη σημαντική επισήμανση των ερευνητών για προσεκτική προσέγγιση στη χρήση της ΤΝ από τα παιδιά, διασφαλίζοντας ότι τα εργαλεία είναι κατάλληλα σχεδιασμένα κι ότι οι χρήστες είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τις συνέπειες της όποιας αξιοποίησής τους. Κι αυτό δεν ισχύει μόνο για τη χρήση στα μαθήματα ή στην καθημερινότητα (αν και κάπως νωρίς, για τα παιδιά), αλλά και για τα παιχνίδια τους.
Σημείο καμπής, κατά τη γνώμη του οικοδεσπότη σας, η είδηση που ‘έσκασε’ πριν από λίγες ημέρες, ότι η Mattel της διάσημης Barbie, των Hot Wheels, των δεκάδων άλλων παιχνιδιών, των κινηματογραφικών ταινιών και των gadget συμφώνησε να συνεργαστεί με την OpenAI, προκειμένου να εγκαινιάσουν και μάλιστα μέσα στους επόμενους μήνες μια νέα εποχή ψυχαγωγίας για παιδιά, βασισμένη στην ΤΝ. Άραγε, θα είναι παιχνίδια; υπηρεσίες; ή κάτι άλλο, που ακόμα δεν γνωρίζουμε; – θα δείξει…
Όπως ανακοινώθηκε επισήμως, στόχος της συμφωνίας των δυο είναι ‘να φέρει τη μαγεία της ΤΝ στην εμπειρία του παιχνιδιού, για παιδιά κατάλληλης ηλικίας’ Κι εδώ αξίζει να επισημάνουμε πως η ‘νέα εμπειρία’ απευθύνεται εξαρχής μονάχα σε παιδιά άνω των 13 ετών, καθώς για τα μικρότερα η αμερικανική νομοθεσία περιλαμβάνει πάμπολλες ειδικές προβλέψεις, απαγορεύσεις και συνθήκες. Έτσι κι αλλιώς, η Mattel δεσμεύτηκε ήδη να εστιάσει σε θέματα προσωπικών δεδομένων και κυβερνοασφάλειας, όσον αφορά στην αξιοποίηση της ΤΝ στα προϊόντα και τις υπηρεσίες της, ακόμα κι αν απευθύνονται στα μεγαλύτερα παιδιά.
Ανατρέχοντας στη σχετική διεθνή βιβλιογραφία, πάντως, βρήκαμε πως δεν είναι η πρώτη φορά που η Mattel πρωτοπορεί τεχνολογικά. Το 2015 είχε παρουσιάσει την Hello Barbie, μια ομιλούσα κούκλα - μέλος της δημοφιλέστατης ‘οικογένειας’, η οποία συνδεόταν στο Internet μέσω WiFi και μπορούσε να στήσει κανονικό διάλογο με το κοριτσάκι στο οποίο ανήκε, απαντώντας στις ερωτήσεις του και λέγοντας ανέκδοτα(!).
Μάλιστα, είχε και το δικό της smart home, το Hello Dream House, στο οποίο άναβαν τα φώτα στα δωμάτια, με κατάλληλες φωνητικές εντολές. Το συγκεκριμένο concept δεν ‘περπάτησε’ στην αγορά, λόγω θεμάτων προστασίας του προσωπικού απορρήτου, αφού κανείς δεν μπορούσε να εγγυηθεί τι άκουγε και τι κατέγραφε η κούκλα.
Αξίζει να σημειωθεί πως -εκτός από τη δημιουργία του μυστηριώδους προϊόντος ή υπηρεσίας, του οποίου η κυκλοφορία αναμένεται- η συμφωνία της Mattel με τους ‘εφευρέτες’ του ChatGPT προβλέπει την αμέριστη υποστήριξή τους με εργαλεία ΑΙ στην πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της, αλλά και την ενίσχυση του δημιουργικού της με νέες δυνατότητες. Φαντάζεστε να δούμε μια AI-powered Barbie που θα μιλάει, θα ακούει, θα καταλαβαίνει και θα αποκρίνεται;