
Διαβάζοντας, πριν από λίγες ημέρες, τα ρεπορτάζ στον διεθνή Τύπο (σωστότερα, στον e-Τύπο) σχετικά με τα όσα παρουσιάστηκαν στο εμβληματικό ετήσιο συνέδριο Google I/O, ασυναίσθητα ο νους μου πήγε κοντά 70 χρόνια πίσω, στον στίχο που αξιοποιήθηκε στον τίτλο – με μια μικρή αναγκαία προσαρμογή, για να είμαστε ειλικρινείς: ‘αλλάξαν’ οι καιροί, λέει το πρωτότυπο. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ακόμα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά μάλλον δεν θα αργήσει, όπως όλα δείχνουν… Ποια είναι, λοιπόν, η κοσμογονική αλλαγή, που ανακοινώθηκε από την Google;
Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο Search, βεβαίως, και μη μου πείτε πως δεν την περιμένατε αυτή την εξέλιξη… Εκεί, λοιπόν, που ως τώρα βάζαμε λέξεις – κλειδιά στο παγκοσμίως δημοφιλέστερο ‘ψαχτήρι’ για να μας βρει αυτό που ζητούσαμε ή κάτι σχετικό με αυτό τέλος πάντων, στο εξής (ξεκινώντας από τις ΗΠΑ) θα ρωτάμε αυτό που θέλουμε με φυσική γλώσσα, θα ενεργοποιείται ο ενσωματωμένος ψηφιακός βοηθός και θα λαμβάνουμε αμέσως απάντηση στο ερώτημά μας – ή, τουλάχιστον κάτι κοντινό σ’ ό,τι ζητάμε, αφού κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την ορθότητα της απάντησης, γι’ αυτό καλό είναι να διπλο-ελέγχουμε ότι μας λέει το σύστημα κάθε φορά, από πλευράς πηγών.
Τους τελευταίους μήνες, η Google δοκίμαζε (με επιτυχία, όπως ανακοίνωσε) σε Labs mode τη λύση στην οποία έχει καταλήξει, που δεν είναι άλλη από το ‘σπάσιμο’ της βασικής ερώτησης σε αρκετά υπο-ερωτήματα, με ταυτόχρονη διερεύνηση για κάθε ένα από αυτά και, στη συνέχεια, σύνθεση μιας απάντησης στο αρχικό ερώτημα. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εταιρίας, αυτή η μέθοδος επιτρέπει λεπτομερέστερη και εις βάθος αναζήτηση, σε σύγκριση με ό,τι γινόταν ως σήμερα, και προσφέρει ‘απίστευτο περιεχόμενο και περισσότερους συνδέσμους ως απάντηση στην αρχική ερώτηση’.
Η Google έχει επιστρατεύσει για το AI Mode Search (που προφανώς θα αλλάξει εκ θεμελίων τον τρόπο που ψάχνουμε στο Διαδίκτυο) το δικό της αξιόπιστο ‘εργαλείο’ Gemini, στο οποίο διαρκώς θα διορθώνει και θα βελτιώνει τις επιδόσεις του, ανάλογα με το feedback που θα λαμβάνει από τους χρήστες.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, από αυτή την εβδομάδα θα προστεθεί για την αμερικάνικη αγορά στο Search μια ειδικά προσαρμοσμένη έκδοση του Gemini 2.5 (του πιο προηγμένου μοντέλου της εταιρίας, σήμερα), τόσο για το AI Mode, όσο και για το AI Overviews, το οποίο ενεργοποιήθηκε με επιτυχία πέρυσι τέτοια εποχή και δίνει άμεσα συνοπτικές πληροφορίες και περιλήψεις (overviews) απ’ ό,τι έχει αναρτηθεί σχετικά με όποιο θέμα ενδιαφέρει τον χρήστη. Μάλιστα, κάποια αρχικά προβλήματα, ως προς την ακρίβεια του περιεχομένου, που είχαν προκαλέσει αρνητικά σχόλια τους περασμένους μήνες, δείχνουν πως σταδιακά αντιμετωπίζονται…
Πέρα από την αναμφισβήτητη εξυπηρέτηση του απλού χρήστη, πάντως, για τον οποίο η ενσωμάτωση της ΤΝ στα προϊόντα της Google ανοίγει μια νέα εποχή βελτιωμένων εμπειριών με ελαχιστοποίηση του χρόνου αναζήτησης πληροφοριών, αυτή η κίνηση εκ μέρους της αναμένεται να έχει γι’ αυτήν και οικονομικές επιπτώσεις. Οι υπηρεσίες αναζήτησης συνεισφέρουν τη συντριπτική πλειοψηφία των εσόδων της Google, οπότε οι όποιες προσπάθειες αξιοποίησης και ενσωμάτωσης νέων ‘εργαλείων’ ΤΝ σίγουρα αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τη φύση της μηχανής αναζήτησης, με ισχυρή πλέον την πιθανότητα να επηρεαστούν (αρνητικά, προφανώς) τα κέρδη της. «Η Google γίνεται όλο και πιο αποτελεσματική όσον αφορά στην απάντηση ερωτήσεων, αλλά λιγότερο αποτελεσματική στη δημιουργία ‘κλικ’ - και τα ‘κλικ’ είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους βγάζει χρήματα», δήλωσε χαρακτηριστικά ένας ειδήμων της αγοράς.
Πολύ περισσότερο, όταν η γνωστή BigTech δίνει αυτή την εποχή μεγάλη μάχη (έχουμε γράψει κι εμείς, αρκετές φορές για τις εταιρίες-στόχους της δικαιοσύνης και των αρχών ανταγωνισμού σε ΗΠΑ και Ενωμένη Ευρώπη) προκειμένου να αποτρέψει την άνωθεν επιβολή αλλαγών στις δραστηριότητές της, καθώς τοπικό δικαστήριο εξετάζει τις εις βάρος της κατηγορίες για μονοπωλιακές τακτικές όσον αφορά στην αναζήτηση στο Διαδίκτυο. Ακόμα κι αν αλλάξει, πάντως, η μέθοδος χρέωσης των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων σε μια εποχή χωρίς ‘κλικ’, είναι μάλλον απίθανο η Google να μην έχει σκεφτεί ένα διαφορετικό τρόπο προσπορισμού εσόδων, σε μια διάδοχο κατάσταση…