Διάβαζα μία συνέντευξη του Μάκη Σαββίδη, Αντιπροέδρου του GR.EC.A, στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), όπου -εν ολίγοις- αναφερόταν στην επίθεση των κινεζικών marketplaces. Μάλιστα, το ενδιαφέρον στοιχείο ήταν ότι έδινε και μερίδια για το α’ εξάμηνο, όπου εκτιμάται ότι το Temu έχει ένα περίπου 10% και το AliGroup ένα 8%. Και μάλλον σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το μερίδιο του Shein, για το οποίο δεν γίνεται κάποια αναφορά.
Το γεγονός ότι οι Κινέζοι έχουν ξεπεράσει τα μερίδια των αμερικανικών marketplaces (σ.σ. το Amazon είναι στο 5% και τo eBay μόλις στο 3%) κάτι δείχνει. Όπως και ότι κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε σχέση με τους Έλληνες «παίκτες» του online εμπορίου. Όμως, η διαφορά αρχίζει και μειώνεται, σε σημείο που ίσως να μην είναι και πολύ μακριά η μέρα που το Temu θα έχει φθάσει να έχει ένα μερίδιο της τάξεως του 30%.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι το Temu έχει καταφέρει να φθάσει τόσο ψηλά χάρη στις εντυπωσιακά χαμηλές τιμές του. Αυτό δείχνει να ισχύει σε αρκετά μεγάλο βαθμό. Αλλά δεν είναι ο μόνος λόγος. Οι Κινέζοι έχουν επενδύσει και στην εμπειρία του πελάτη και αυτό είναι κάτι που τους βοηθά να κερδίζουν μερίδια. Και δεν αναφέρομαι στα εκατομμύρια ευρώ που δαπανούν σε online διαφημίσεις, σε σημείο που να αισθάνεσαι ότι πρέπει και εσύ να δοκιμάσεις να αγοράσεις από το Temu.
Το Temu είναι από τις ελάχιστες διεθνείς πλατφόρμες όπου η έκδοση για την Ελλάδα είναι στα ελληνικά! Κάτι που ακούγεται απλό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς πολλοί καταναλωτές, ιδίως από τα μεσαία και χαμηλότερα στρώματα της αγοράς αισθάνονται πιο άνετα όταν διαβάζουν τα πάντα στη γλώσσα μας. Μερικές φορές γίνεται κατανοητό ότι έχει γίνει (κακή) αυτόματη μετάφραση, καθώς ορισμένα λάθη είναι κραυγαλέα, αλλά και σε πόσα ελληνικά online καταστήματα συναντάμε ορθογραφικά και συντακτικά λάθη; Μάλλον σε πολλά, θα έλεγα.
Βασικά, στο Temu, αυτό που λες είναι ότι οι τιμές είναι τόσο εξωφρενικά χαμηλές που θα το δοκιμάσω με κάτι σχετικά φθηνό και θα δούμε πως θα πάει. Και απ’ ότι φαίνεται, αυτή η δοκιμή πάει καλά. Και μετά αρχίζει μία εντυπωσιακή «επίθεση» από προσφορές και μηνύματα που σε κάνουν να θέλεις να αγοράσεις και άλλα.
Θα έλεγα πως θυμίζει λίγο και μία online εκδοχή του ΙΚΕΑ, όπου μπαίνεις και βλέπεις τόσο χαμηλές τιμές που λες θα αγοράσω και αυτό και εκείνο και ενώ μπήκες με σκοπό να αγοράσεις 2 προϊόντα, βγαίνεις με 3 σακκούλες γεμάτες και τον λογαριασμό να έχει φθάσει στα 300 ευρώ! Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το Temu.
Θα πρέπει να ανησυχούν τα ελληνικά online καταστήματα; Μάλλον. Γιατί όσοι επένδυσαν στις χαμηλές τιμές βρίσκονται τώρα σε δύσκολη θέση απέναντι στους κινεζικούς κολοσσούς. Εκεί που μπορούν να διαφοροποιηθούν είναι στην εμπειρία του πελάτη, στην άμεση παράδοση, σε τοπικά προϊόντα και γενικότερα στην παροχή βέλτιστου επιπέδου εξυπηρέτησης. Δεν είναι εύκολη άσκηση, αλλά μάλλον είναι απαραίτητη.