Για το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα έχουν γραφτεί πολλά. Τόσα πολλά, που υπάρχουν περίοδοι που αναρωτιέσαι πόσο μεγάλο είναι τελικά. Και όταν βλέπεις το συνολικό ύψος των χρηματοδοτήσεων, καταλαβαίνεις ότι ναι μεν είναι ένα οικοσύστημα που αναπτύσσεται, αλλά όχι με τους ρυθμούς που θα περίμενες.
Διαβάζοντας την τελευταία μελέτη του Found.ation για το ελληνικό startup οικοσύστημα, ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η άνοδος του retailtech. Οι εταιρείες που αναπτύσσουν τεχνολογικές λύσεις για το χώρο της λιανικής, ή εταιρείες που αξιοποιούν με διαφορετικό και καινοτόμο τρόπο τις ψηφιακές τεχνολογίες, έχουν πλέον αρχίσει να προσελκύουν το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Στη λίστα με τις 10 startups που πήραν τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση περιλαμβάνεται η Safesize, αλλά γενικώς υπάρχουν εταιρείες όπως η Keyvoto, η Simpler και η Valuelenz, με καινοτόμες λύσεις για το χώρο της λιανικής πώλησης.
Το retailtech είναι σε άνοδο και οι ελληνικές επιχειρήσεις που κινούνται στο συγκεκριμένο κλάδο είναι αρκετά καινοτόμες. Αν τις συνδυάσει κανείς και με εκείνες που κινούνται στο χώρο του digital marketing και του e-commerce γενικότερα, βλέπει ότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες προκειμένου να δημιουργηθεί στην Ελλάδα ένας είδος άτυπου κόμβου ή κέντρου -αν προτιμάτε- ανάπτυξης λύσεων retailtech.
Έχουμε δει προτάσεις και πρωτοβουλίες για άλλους τομείς των ψηφιακών τεχνολογιών αλλά όσον αφορά το retailtech δεν μπορώ να θυμηθώ κάποια κίνηση για να δημιουργηθεί ένας σχετικός κόμβος στην Ελλάδα. Κάτι που θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον.
Το γεγονός πάντως πως οι χρηματοδοτήσεις σε retailtech startups αυξάνονται, συν το ενδιαφέρον που υπάρχει σε ευρύτερο επίπεδο, αποτελεί μία ένδειξη ότι η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει σε έναν κλάδο που παρουσιάζει άνοδο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Θα έλεγα ότι είναι και μία ευκαιρία, δεδομένου ότι η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει ένα καλό «πεδίο δοκιμών» προκειμένου να δοκιμασθούν καινοτόμες λύσεις τεχνολογίας σε εταιρείες λιανικής. Όπως συμβαίνει κάτι αντίστοιχο και στο χώρο των μεταφορών και των logistics, όπου επίσης υπάρχουν αρκετές ελληνικές startups που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων τεχνολογίας. Και αυτό είναι κάτι που αξίζει να αξιοποιήσουμε.
Γενικότερα, retail και logistics είναι δύο τομείς με μεγάλο ενδιαφέρον και αρκετά σημαντικοί για την ελληνική οικονομία. Υπάρχει μία ευκαιρία που αξίζει να προσπαθήσουμε να την αξιοποιήσουμε στο άμεσο μέλλον. Απλά, εκτιμώ ότι χρειάζεται άμεση δράση προκειμένου να τα καταφέρουμε.