Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι προφανώς ότι μπορείς να κάνεις τις αγορές σου από οπουδήποτε και αν είσαι. Και το κυριότερο, ότι η παραγγελία σου μπορεί να έρθει απευθείας στο σπίτι σου. Όμως, αυτό μπορεί να αποδειχθεί και ένα μικρό πρόβλημα. Γιατί θα πρέπει να βρίσκεσαι στο σπίτι σου την ώρα που θα έρθει η παραγγελία.
Και εδώ αρχίζουν και τα μεγάλα ζητήματα, καθώς ακόμη δεν έχουμε φτάσει στο σημείο ώστε να μπορείς να πεις στην εταιρεία ταχυμεταφορών να σου παραδώσει την παραγγελία σου σε ένα συγκεκριμένο δίωρο. Επίσης, πολλές φορές το πρόγραμμα σου αλλάζει και μπορεί να χρειάζεται να λείψεις ξαφνικά από το σπίτι. Και ειδικά αν μένεις μόνος ή μόνη σου, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο. Αυτός είναι και ο λόγος που όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιζητούν εναλλακτικούς τρόπους παραλαβής των παραγγελιών τους.
Αρκετοί είναι εκείνοι που προτιμούν να αφήσουν την παραγγελία τους στο πλησιέστερο κατάστημα της εταιρείας ταχυμεταφορών που έχει αναλάβει τη διεκπεραίωση της παράδοσης. Αλλά και εδώ είναι ένα πρόβλημα, ιδίως αν μιλάμε για εταιρείες ταχυμεταφορών που δεν έχουν ιδιαίτερα διευρυμένη παρουσία, όχι μόνο στην περιφέρεια, αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Τα παραπάνω είναι και ο λόγος που έχουν αρχίσει τα parcel lockers να διευρύνουν την παρουσία τους, όπως επίσης και τα αποκαλούμενα pick up /drop off (PU/DO) σημεία. Ειδικά για τα parcel lockers βλέπουμε μία πολύ μεγάλη κινητικότητα, με τουλάχιστον 4 «παίκτες», τους Box Now, Skroutz, ACS και ΕΛΤΑ Courrier να έχουν ξεκινήσει την ανάπτυξη των δικτύων τους - ενώ οι δύο πρώτοι, μάλιστα, κινούνται με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς. Αλλά και στο κομμάτι των PU/DO σημείων υπάρχει κινητικότητα με την Clever Point να έχει ήδη αναπτύξει ένα δίκτυο από περισσότερα από 550 σημεία, που περιλαμβάνει από βενζινάδικα μέχρι βιβλιοπωλεία σε όλη την Ελλάδα.
Κάθε μέθοδος έχει τα δικά της πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, ενώ είναι προφανές ότι υπάρχουν περιπτώσεις παραγγελιών που δε γίνεται να αξιοποιηθούν τα σημεία παραλαβής. Για παράδειγμα, δεν πρόκειται να παραλάβει κάποιος ένα ψυγείο από ένα parcel locker. Αλλά πάνω από το 90% των παραγγελιών που γίνονται στην Ελλάδα, αφορά δέματα μικρού όγκου, που μπορούν να εξυπηρετηθούν.
Μία εκτίμηση που υπάρχει, είναι ότι περίπου το 15% - 20% των παραδόσεων θα γίνεται με εναλλακτικούς τρόπους. Η προσωπική μου άποψη, είναι ότι όταν τα εναλλακτικά δίκτυα εξαπλωθούν σε μεγάλο βαθμό, το ποσοστό αυτό μπορεί να φθάσει σε πολύ υψηλότερα επίπεδα. Ίσως όχι στα επίπεδα που συναντάμε σε χώρες όπως είναι η Πολωνία όπου πάνω από τις μισές παραγγελίες παραδίδονται σε lockers, αλλά σίγουρα το μερίδιο μπορεί να φθάσει ακόμη και στο 30% ή στο 40%. Και ο λόγος είναι η ευκολία που προσφέρουν αυτοί οι εναλλακτικοί τρόποι παράδοσης και το γεγονός ότι δεν έχεις την αγωνία να είσαι σπίτι για να παραλάβεις την παραγγελία σου, ή κάτι που σου στέλνει κάποιος συνεργάτης.
Μπορεί να πει κάποιος ότι ενδεχομένως τα drones να αλλάξουν και αυτό τον τομέα. Όμως, ακόμη έχουμε πολύ δρόμο μέχρι τα drones να μπορούν να εξυπηρετούν όλες τις παραγγελίες, ενώ υπάρχουν και ζητήματα με θέματα όπως το που θα γίνεται η παράδοση από τα drones!
Γενικότερα, θα δούμε πολλές αλλαγές στον τομέα των παραδόσεων τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα. Το γεγονός ότι όλο και περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα αλλά και marketplaces προσφέρουν εναλλακτικούς τρόπους παράδοσης, είναι ένα σαφές δείγμα της τάσης που υπάρχει. Και έχουμε να δούμε πολλές και ενδιαφέρουσες εξελίξεις.