Τα τελευταία 30 χρόνια είναι ουκ ολίγες οι φορές εκείνες που εμφανίζεται μία τεχνολογία και αμέσως άπαντες σπεύδουν να δηλώσουν ότι θα αλλάξει άμεσα έναν ή περισσότερους κλάδους της οικονομίας. Όμως, η πραγματικότητα αποδεικνύεται λίγο διαφορετική!
Δηλαδή, οι πρώτες προβλέψεις αποδεικνύονται υπερβολικά αισιόδοξες, δημιουργώντας μία μικρή απογοήτευση. Αλλά στη συνέχεια, η συγκεκριμένη τεχνολογία αποδεικνύεται ότι όντως δημιουργεί ένα νέο status quo. Απλά, με μία μικρή, ή μεγάλη καθυστέρηση.
Για παράδειγμα, όταν το Web εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90, ήταν πολλοί εκείνοι που έλεγαν ότι θα αλλάξει άμεσα τα πάντα στο χώρο του εμπορίου. Και όταν έλεγαν "άμεσα", εννοούσαν μέχρι τα μέσα της δεκαετίας των ‘00s. Οι προβλέψεις αυτές δεν μπορεί να πει κανείς ότι επιβεβαιώθηκαν, παρά το γεγονός ότι εμφανίστηκαν πολλές πλατφόρμες e-commerce και γενικώς υπήρξε κινητικότητα στο χώρο. Αλλά δε φτάσαμε στο σημείο -που προέβλεπαν αρκετοί- να καταργήσει εντελώς τα φυσικά καταστήματα.
Από την άλλη πλευρά, όμως, το e-commerce άρχισε από τις αρχές της δεκαετίας των ‘10s να αλλάζει τα δεδομένα και να δημιουργεί ένα νέο status quo. Εν έτει 2023, οι προ 25ετίας προβλέψεις έχουν αρχίσει πλέον να παίρνουν σαρκά και οστά. Απλά με μία... μικρή καθυστέρηση.
Κάτι αντίστοιχο εκτιμώ ότι θα συμβεί και με το περίφημο metaverse και γενικότερα τις τεχνολογίες επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας (AR/VR). Οι εκτιμήσεις ανθρώπων όπως ο Mark Zuckerberg του Facebook ότι το metaverse είναι προ των πυλών, δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί. Ούτε, φυσικά, ότι θα φθάσουμε στο σημείο να κάνουμε τις αγορές μας σε VR ή AR καταστήματα. Για την ακρίβεια, πέραν από κάποιες εξαιρέσεις και κάποιες πιλοτικές προσπάθειες, δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε δει πολλά πράγματα στον συγκεκριμένο τομέα.
Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δε θα δούμε στο προσεχές μέλλον. Μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια θα δούμε εταιρείες λιανικής να αξιοποιούν το AR προκειμένου να προσφέρουν μία καλύτερη και διαφορετική εμπειρία στα φυσικά καταστήματά τους. Για παράδειγμα, να μπορείς να τοποθετείς ένα έπιπλο μέσα στο χώρο σου, μέσα από μία AR εφαρμογή, είναι μάλλον κάτι εξαιρετικά χρήσιμο. Όπως και η δυνατότητα να εισέρχεσαι σε ένα VR κατάστημα για να κάνεις τις αγορές σου. Ή να δοκιμάζει το avatar σου τα ρούχα και τα παπούτσια που επιθυμείς, για να δεις αν σου ταιριάζουν, ή αν μπορούν να συνδυαστούν με την υπάρχουσα γκαρνταρόμπα σου.
Πρακτικά, αυτό που θα δούμε, είναι μία σταδιακή ενσωμάτωση τέτοιου είδους τεχνολογιών στην καθημερινότητα του λιανικού εμπορίου. Θα υπάρξει μία σταδιακή υλοποίηση τέτοιου είδους εφαρμογών, προκειμένου να μπορέσουν και οι καταναλωτές να τις συνηθίσουν και να μπορέσουν να τις αξιοποιήσουν σωστά. Και ενδεχομένως να φθάσουμε στο 2030, όπου και το 5G θα είναι αρκετά πιο «ώριμο» όπου το VR και το AR και γενικότερα το metaverse θα αποτελούν βασικό κομμάτι της στρατηγικής των μεγάλων -τουλάχιστον- επιχειρήσεων του λιανεμπορίου. Οπότε, ας κάνουμε λίγη υπομονή...