Αν και είναι κάτι που έχω γράψει και στο παρελθόν σε αυτή τη στήλη, νομίζω πως χρειάζεται να το επαναλαμβάνω: ο περίφημος ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι… ψηφιακός. Πρόκειται για έναν επιχειρηματικό μετασχηματισμό που βασίζεται στην αλλαγή νοοτροπίας, υιοθέτηση νέων μοντέλων λειτουργίας και όλα αυτά γίνονται αξιοποιώντας τις ψηφιακές τεχνολογίες.
Προκειμένου να επιβιώσει μία εταιρεία λιανικής πώλησης τη σήμερον ήμερα δεν χρειάζεται απλά να φτιάξει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Θα πρέπει να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί, τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει και εξυπηρετεί τον πελάτη της.
Αρκετοί επιχειρηματίες έχουν την άποψη ότι επειδή είναι χρόνια στο επάγγελμα, γνωρίζουν το πως να λειτουργούν ένα κατάστημα ή μία αλυσίδα, όμως αυτό δεν ισχύει στο βαθμό που ίσχυε στο παρελθόν. Και ο λόγος είναι απλός: ο καταναλωτής αλλάζει εξαιρετικά γρήγορα, είναι πολύ πιο απαιτητικός και δεν δίνει εύκολα δεύτερη ευκαιρία από τη στιγμή που έχει τόσες πολλές επιλογές. Ο πελάτης είναι αυτός που έχει το πάνω χέρι και αυτός που καθορίζει τις εξελίξεις και στο χώρο του λιανεμπορίου.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μία επιχείρηση θα πρέπει να προσαρμόζεται στους πελάτες που θέλει να προσεγγίσει και όχι να προσπαθεί να προσαρμόσει τους πελάτες σε αυτά που προσφέρει. Αυτό μπορεί να συνέβαινε στο παρελθόν αλλά πλέον δεν ισχύει. Ειδικά όταν μιλάμε για τις γενιές των Μillennials και τη Generation Z.
Αν και αυτό ισχύει πλέον και για τις μεγαλύτερες γενιές, οι οποίες έχουν πια μάθει να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές υπηρεσίες και εργαλεία και έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν προϊόντα, όπως επίσης και το πως θα κάνουν μία αγορά. Τα μοντέλα είναι εντελώς διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν. Ο πελάτης είναι πλέον πολύ πιο δύσκολο να μένει «πιστός» σε ένα κατάστημα, μία αλυσίδα ή ένα brand. Έχει τα εργαλεία να δοκιμάζει, να αξιολογεί, να ενημερώνεται, ακόμη και να μαθαίνει τα πάντα για το κατάστημα -είτε ηλεκτρονικό είτε φυσικό- πριν μπει σε αυτό για να αγοράσει κάτι.
Όλα αυτά είναι πράγματα που πολλοί έμποροι δεν καταλαβαίνουν. Νομίζουν ότι έχουν αυτοί το πάνω χέρι, γιατί ο καταναλωτής δεν έχει άλλες επιλογές και θα αγοράσει από το δικό τους κατάστημα ότι και αν γίνει... Αυτό πλέον δεν ισχύει.
Όπως δεν ισχύει και το ότι αυτοί γνωρίζουν καλύτερα πως δουλεύει η λιανική πώληση. Γνωρίζουν μεν πως λειτουργεί η επιχείρηση τους, αλλά ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το εμπόριο γενικότερα έχει πλέον αλλάξει. Το disruption είναι μεγαλύτερο από όσο νομίζουν. Και πρέπει να καταλάβουν ότι το disruption συνήθως έρχεται από άλλους κλάδους. Όπερ σημαίνει ότι το λιανεμπόριο δεν το αλλάζουν οι λιανεμπόροι, αλλά εταιρείες από άλλους κλάδους. Όταν θα δούμε τράπεζες να πουλάνε αυτοκίνητα στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις στο εξωτερικό, τότε ίσως να γίνει κατανοητή αυτή η αλλαγή.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]