Τις τελευταίες εβδομάδες γίνεται πολύς λόγος για τις ελλείψεις, όπως και για τις ανατιμήσεις, σε προϊόντα -ειδικά σε ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη- που ξεκίνησαν. Ελλείψεις όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο ένας λόγος είναι οι ελλείψεις σε chips, αλλά αυτό αφορά κυρίως το χώρο των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών. Ο δεύτερος, είναι η αύξηση των μεταφορικών από την Κίνα και γενικώς από την ανατολική Ασία όπου βρίσκονται κατά κύριο λόγο τα εργοστάσια παραγωγής.
Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει μία συζήτηση που έχει ανοίξει σε ορισμένες χώρες, όπως η Αυστραλία, προκειμένου να μη «διεξαχθεί» φέτος η Black Friday! Με τη δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν αρκετά προϊόντα διαθέσιμα, ώστε να ικανοποιηθεί η αυξημένη ζήτηση.
Η δικαιολογία έχει μεν βάση, αλλά, κατά την προσωπική μου άποψη, δείχνει ότι έχουμε χάσει παντελώς το νόημα της Black Friday, τουλάχιστον αυτό που είχε όταν πρωτοέκανε την εμφάνισή της. Μέχρι και πριν μερικά χρόνια, η Black Friday ήταν η ημέρα -ή για την ακρίβεια το τριήμερο- όπου τα εμπορικά καταστήματα (είτε φυσικά είτε online, αν και για τα online το αντίστοιχο ήταν η Cyber Monday) έσπευδαν να «ξεστοκάρουν» τα προϊόντα που τους είχαν «μείνει» στις αποθήκες. Και στη συνέχεια γέμιζαν τις αποθήκες τους με νέα προϊόντα ενόψει των χριστουγεννιάτικων αγορών.
Όμως, τα τελευταία χρόνια η Black Friday -εκτός του ότι έχει επιμηκυνθεί και διαρκεί μία εβδομάδα- έχει εξελιχθεί σε μία επιπλέον περίοδο εκπτωτικών προσφορών, ακόμη και για νέα προϊόντα. Αυτό προφανώς και δεν είναι κακό για τους καταναλωτές αλλά είναι στιγμές που προσπαθώ να καταλάβω ποια είναι η διαφορά της σε σχέση με τις περιόδους εκπτώσεων, οι οποίες στην Ελλάδα έχει εξελιχθεί να είναι ουκ ολίγες. Υπενθυμίζω ότι στην Ελλάδα έχουμε εκπτώσεις μετά τα Χριστούγεννα, αλλά και το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Τα τελευταία χρόνια έχουμε και το back to school τον Σεπτέμβριο και φυσικά το Black Friday. Συν τις πασχαλινές προσφορές στις οποίες επιδίδονται πολλά καταστήματα, ή τα summer sales εκεί στις αρχές Ιουνίου που έχουν γίνει επίσης της μόδας. Πρακτικά, όλο το χρόνο εκπτώσεις έχουμε!
Υπό αυτό το σκεπτικό, νομίζω ότι δεν κινδυνεύει η Black Friday. Μπορεί φέτος να μην έχουμε προσφορές σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη αντίστοιχες με εκείνες που είχαμε στο παρελθόν. Αλλά εκπτώσεις και προσφορές θα έχουμε, πολύ απλά γιατί κάτι θα βρουν τα τμήματα μάρκετινγκ για να το πλασάρουν ως μεγάλη έκπτωση... Άλλωστε, δεν είναι και σπάνιο το φαινόμενο να βλέπουμε προϊόντα, η τιμή των οποίων αυξάνεται εκεί γύρω στο τέλος Οκτωβρίου, προκειμένου η έκπτωση που θα ανακοινωθεί την περίοδο του Black Friday στα τέλη Νοεμβρίου να είναι πιο εντυπωσιακή. Οπότε, μην ανησυχείτε… Και φέτος θα γιορτάσουμε μια χαρά τη Black Friday.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]