To 2019 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί για την Ελλάδα ως η χρονιά του «ψηφιακού μετασχηματισμού». Και αυτό γιατί ήταν οι δύο λέξεις που ακούσαμε περισσότερο σε οποιοδήποτε επιχειρηματικό συνέδριο και αν πήγαινες ανεξαρτήτως κλάδου. Το ερώτημα απλά είναι κατά πόσον οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν όντως αρχίσει να υλοποιούν δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού. Αν και το πιο σωστό θα ήταν να ξεκινούσαμε από την ερώτηση κατά πόσον έχει γίνει κατανοητό τι σημαίνει ψηφιακός μετασχηματισμός.
Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Found.ation, η πλειονότητα των στελεχών επιχειρήσεων που συμμετείχαν σε αυτήν (90% το 2019, αυξημένο σε σχέση με το 82% του 2018) δήλωσαν πως η εταιρεία τους τρέχει κάποιο project ψηφιακού μετασχηματισμού. Σύμφωνα με τους ίδιους, κατά μέσο όρο αυτά τα projects τρέχουν τα τελευταία 5 χρόνια.
Επίσης, αυξημένο εμφανίζεται και το ποσοστό των εταιρειών που εστιάζουν στην ψηφιακή καινοτομία (54% το 2019, 49% το 2018). Ωστόσο, στην ερώτηση για το ποιο τμήμα είναι υπεύθυνο για τα projects ψηφιακού μετασχηματισμού, οι απαντήσεις είναι αρκετά μοιρασμένες: 36,5% διαθέτουν κάποιο τμήμα με τις λέξεις “Digital” ή “Innovation” στον τίτλο του, ενώ 30,8% δηλώνουν ότι τον ρόλο αυτό διαθέτει ο διευθύνων σύμβουλος, η ανώτερη διοίκηση ή κάποιο τμήμα σχετικό με το business development. Ένα 21% φαίνεται πως αναθέτει αυτό το έργο στα τμήματα IT/Operations.
Αυτή η τελευταία διαπίστωση, είναι εκείνη που δημιουργεί τη μεγαλύτερη ανησυχία. Γιατί πολύ απλά αποτελεί μία ακόμη ένδειξη ότι δεν έχει γίνει κατανοητό από τις ελληνικές επιχειρήσεις ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι… ψηφιακός. Δηλαδή, δεν είναι απλά το να αρχίσεις να χρησιμοποιείς ψηφιακές τεχνολογίες στην καθημερινότητα μίας επιχείρησης. Αλλά να αλλάξεις την νοοτροπία των εργαζομένων, την οργανωτική δομή και γενικότερα τον τρόπο δουλειάς, προκειμένου να προσαρμοστείς στα νέα δεδομένα της ψηφιακής εποχής. Μίας εποχής όπου τα δεδομένα (data) αποτελούν το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο μίας επιχείρησης και οι ψηφιακές τεχνολογίες είναι τα εργαλεία για την αξιοποίηση των data, αλλά και για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας.
Δυστυχώς, η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων δεν κατανοεί αυτή τη διαφορά. Όπως δεν έχει γίνει κατανοητό ότι αυτή η ανάγκη για αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και αλλαγή στον τρόπο σκέψης και λειτουργίας, είναι απαραίτητη για κάθε είδους και μεγέθους επιχείρηση. Είναι κατανοητό, φυσικά, ότι σε μία περίοδο όπου η Ελλάδα συνέρχεται από την οικονομική κρίση, τίθενται ακόμη θέματα επιβίωσης για πολλές επιχειρήσεις και είναι δύσκολο να μπορούν να σκεφτούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους.
Από την άλλη πλευρά, η ιστορία έχει δείξει ότι αν δεν είσαι προετοιμασμένος για την αλλαγή που θα έρθει, τότε δύσκολα επιβιώνεις. Και σε σχέση με το παρελθόν, μία σημαντική διαφοροποίηση που υπάρχει, είναι πως ο χρόνος της αλλαγής έχει μειωθεί δραστικά, λόγω των ψηφιακών τεχνολογιών και της αλλαγής νοοτροπίας των ίδιων των καταναλωτών.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]