Η περιοχή τής Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (ΚΑΕ) έχει αναδειχθεί ως ένας ακμάζων κόμβος ηλεκτρονικού εμπορίου, παρουσιάζοντας αξιοσημείωτη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.
Το 2022, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, στοιχεία από τοπικές ενώσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, αναμενόταν να φτάσει τα 93,84 δισεκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η περιοχή της ΚΑΕ ξεπερνά σταθερά τη Δυτική Ευρώπη όσον αφορά στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, λόγω της αυξανόμενης διείσδυσης του Διαδικτύου και της αυξημένης εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις online πλατφόρμες αγορών.
Τα τελευταία πέντε χρόνια, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης γνώρισε σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) περίπου 14%, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον μέσο όρο της Δυτικής Ευρώπης (PwC). Αυτή η εκθετική ανάπτυξη αντανακλά τις αναξιοποίητες δυνατότητες και τις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών στην περιοχή της ΚΑΕ, καθιστώντας την ελκυστικό προορισμό για τις επιχειρήσεις που επιδιώκουν να επεκτείνουν τις προσπάθειές τους στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο
Τα Δυτικά Βαλκάνια, που περιλαμβάνουν τις χώρες εκτός ΕΕ, Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κοσσυφοπέδιο, Μαυροβούνιο, Βόρεια Μακεδονία και Σερβία, διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο, με τις όποιες ιδιαιτερότητές τους. Το 2022, η συνδυασμένη αγορά eCommerce στα Δυτικά Βαλκάνια υπολογίζεται ότι έφτασε στα 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα έτη (στοιχεία: European Ecommerce Report).
Τα τελευταία χρόνια η επέκταση του διασυνοριακού eCommerce έγινε ένα καυτό θέμα μεταξύ των εμπόρων που έχουν ηλεκτρονικά καταστήματα. Οι κανονιστικές αλλαγές, η ανάπτυξη των υποδομών παράδοσης και η γρήγορη αύξηση των online πωλήσεων, ήταν μεταξύ των παραγόντων που συνέβαλαν περισσότερο. Στο πλαίσιο αυτό, το καλοκαίρι του 2023 η Mediapost Hit Mail ξεκίνησε μια σχετική διεθνή έρευνα για δεύτερη συνεχή χρονιά.
Εκατοντάδες εταιρείες από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη ανταποκρίθηκαν. Οι online έμποροι επιβεβαίωσαν εκ νέου ότι η συγκεκριμένη είναι μία από τις πιο λεπτομερείς έρευνες αγοράς στην περιοχή. Ο πρωταρχικός στόχος ήταν να αναδειχθούν οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι έμποροι, ενώ πουλούν online τα προϊόντα τους και επεκτείνονται διασυνοριακά.
Βασικά ευρήματα
Τα βασικά ευρήματα της έρευνας αποκαλύπτουν ότι, σε σύγκριση με το 2022, ο αριθμός των ερωτηθέντων που έχουν το δικό τους eCommerce website αυξήθηκε στο 29%, ενώ οι πωλητές σε marketplaces μειώθηκαν στο 7%. Αυτό, οφείλεται στο ότι συμμετείχαν περισσότεροι έμποροι από την περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων, όπου οι επιλογές για πωλήσεις σε marketplaces (ειδικά για διασυνοριακές δραστηριότητες) είναι περιορισμένες.
Σημαντικό είναι ότι το 53% των εμπόρων δεν πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω Διαδικτύου, αλλά περισσότερο από το ένα τρίτο όλων των ερωτηθέντων σχεδιάζουν να ξεκινήσουν σύντομα.
Το γεγονός ότι τα marketplaces είναι ένας καλός τρόπος δοκιμής μιας ξένης αγοράς (και χωρίς πρόσθετο κόστος μάρκετινγκ), τα κατατάσσει στην υψηλότερη θέση, όσον αφορά στα οφέλη για τους εμπόρους που χρησιμοποιούν αυτό το κανάλι πωλήσεων.
Για τους εμπόρους με προϊόντα που είναι κατάλληλα για ηλεκτρονικό εμπόριο, η έλλειψη οικονομικών πόρων και γνώσης παραμένουν οι κύριοι λόγοι για να μην προχωρήσουν σε δραστηριότητα εκτός των συνόρων τους. Ενώ οι οικονομικοί περιορισμοί μπορούν να αντισταθμιστούν εν μέρει με τις πωλήσεις σε δημοφιλή marketplaces, η έλλειψη γνώσης θα μπορούσε να παρακαμφθεί μόνο με την εξωτερική ανάθεση ορισμένων βασικών δραστηριοτήτων.
Περισσότερο από το ένα τρίτο των εμπόρων που πωλούν διαδικτυακά στην περιοχή της ΚAE ανέμενε αύξηση εσόδων έως και 20% το 2023 σε σύγκριση με το 2022. Το ένα τέταρτο δεν είδε καμία διαφορά και σχεδόν το 14% αναμένει ότι τα έσοδά του θα μειωθούν έως και 20% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Κατεβάστε την έκθεση δωρεάν και δείτε το σύνολο των αποτελεσμάτων που προέκυψαν από την έρευνα. (αρχείο .pdf, αγγλική γλώσσα).