Από την προμήθεια πρώτων υλών μέχρι την παράδοση αγαθών στον τελικό καταναλωτή, η τρέχουσα πανδημία έχει επηρεάσει κάθε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σήμερα, οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο δοκιμάζουν την εμπορική, λειτουργική, οικονομική και οργανωτική τους ανθεκτικότητα, και αυτό το γεγονός έχει αποκαλύψει τεράστια τρωτά σημεία και κενά, όσον αφορά στην ετοιμότητά τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, ρίχνουμε μια πιο προσεκτική ματιά σε μερικές από τις πιο σημαντικές προκλήσεις που επηρεάζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού σήμερα, μαζί με τα μέτρα που οι κορυφαίες εταιρείες εφαρμόζουν γρήγορα, για να συμβάλουν στη βελτίωση της ανθεκτικότητας και της προσαρμοστικότητάς τους.
1. Συνεχιζόμενα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα
Δεν είναι μυστικό ότι τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι τελικοί καταναλωτές εξακολουθούν να βιώνουν τις επιπτώσεις της αστάθειας της πανδημίας COVID-19 στις λειτουργίες logistics. Μεγάλα λιμάνια και αεροδρόμια ανα τον κόσμο παραμένουν κλειστά, κυρίως στην Κίνα, τη Νότια Κορέα και τις Ηνωμένες Πολιτείες, περιορίζοντας έτσι τη ροή καταναλωτικών αγαθών σε βασικές αγορές όπως η Βόρεια Αμερική, η Ευρώπη και η Νοτιοανατολική Ασία.
Λόγω των τεράστιων διαταραχών στα logistics και την εφοδιαστική αλυσίδα, τα εμπορεύματα συσσωρεύονται σε αποθηκευτικούς χώρους, τα πλοία εκτρέπονται ή καθυστερούν να φτάσουν σε σημαντικούς κόμβους διαμετακόμισης, οι παγκόσμιες εμπορικές ροές είναι περιορισμένες και οι εταιρείες δεν μπορούν να εισάγουν προϊόντα και να αναπληρώσουν τα αποθέματα. Οι περιορισμοί στη διακίνηση αγαθών στις παραπάνω περιοχές είχαν σημαντική επίδραση στις εορταστικές περιόδους τον Δεκέμβριο του 2021 και του 2022.
Τα προβλήματα σε αυτές τις περιοχές αναμένεται να διαρκέσουν και φέτος, καθιστώντας δύσκολο για πολλές επιχειρήσεις να προγραμματίσουν το μέλλον. Ακόμα κι αν υπάρξει ομαλοποίηση και η θαλάσσια και αεροπορική πρόσβαση επανέλθει στα επίπεδα πριν από την πανδημία, πιθανότατα θα χρειαστεί ακόμα λίγος χρόνος για να επανέλθει η κατάσταση στην κανονική της ροή. Στο μεταξύ, για τους καταναλωτές προβλέπονται υψηλότερες τιμές (λόγω της μετακύλισης των μεγαλύτερων εξόδων μεταφοράς σε αυτούς) και μεγαλύτεροι χρόνοι ανεφοδιασμού.
Ως εκ τούτου, οι πελάτες θα πρέπει να προσαρμόσουν τις προσδοκίες τους, καθώς τα προϊόντα που ζητούν ενδέχεται να παρουσιάσουν καθυστερήσεις λόγω της υψηλής ζήτησης. Για να μειωθεί η εξάρτηση από τις περιφερειακές και παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, ηγέτες επιχειρήσεων και κυβερνήσεων συνεργάζονται για να σχεδιάσουν πολιτικές και προγράμματα που ενισχύουν την ικανότητα των αντίστοιχων εθνών τους να αντέχουν τους κραδασμούς και να βελτιώνουν τις εγχώριες δυνατότητές τους.
Εν τω μεταξύ, οι επιχειρήσεις πρέπει επίσης να επανεξετάσουν τις τρέχουσες διαδικασίες της αλυσίδας εφοδιασμού τους, να δημιουργήσουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης αποθεμάτων πιο κοντά στους καταναλωτές τους και να ανακαλύψουν πώς να βελτιώσουν τις παραδόσεις last-mile και τις επιστροφές.
2. Μεγάλοι χρόνοι παράδοσης πρώτων υλών & καθυστερήσεις παραγωγής
Η κρίση που έφερε η πανδημία αύξησε την έμφαση που δίνεται στην εξέταση και την εξέλιξη των αλυσίδων εφοδιασμού και η βιομηχανία στο σύνολό της αξιολογεί και αναπτύσσει μακροπρόθεσμες στρατηγικές για να προετοιμάσει το δρόμο για μια τη νέα κανονικότητα, μετά την πανδημία.
Καθώς οι κατασκευαστές θεωρούν όλο και περισσότερο τον κίνδυνο ως κεντρικό παράγοντα λήψης αποφάσεων, η πρακτική της αποθήκευσης με πλεονάζον απόθεμα, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος αγοράς, γίνεται σταδιακά παρελθόν.
Σε όλα τα προϊόντα και τις αγορές, οι τυπικοί χρόνοι παράδοσης πρώτων υλών από τους προμηθευτές εξακολουθούν να είναι 85% μεγαλύτεροι από ό,τι πριν από την πανδημία. Αρκετοί τομείς στον κατασκευαστικό και βιομηχανικό κλάδο εξακολουθούν να παρουσιάζουν σημάδια σταθερότητας, αλλά οι χρόνοι παράδοσης στους τομείς της ενέργειας και των υπηρεσιών κοινής ωφελείας εξακολουθούν να αυξάνονται κατά πάνω από 150% από την εποχή πριν από την πανδημία.
Η ισχυρή ζήτηση υπηρεσιών κοινής ωφέλειας παραμένει, καθώς οι πάροχοι επενδύουν στην ενίσχυση και την ανθεκτικότητα του δικτύου, την ετοιμότητα για καταστροφές, τη βιώσιμη ενέργεια και τις υποδομές που θα φιλοξενήσουν τον αυξανόμενο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων (EVs)
3. Αύξηση των ναύλων και του κόστους εμπορευμάτων
Τα έξοδα μεταφοράς αυξάνονται σταθερά τα τελευταία χρόνια και η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας ευθύνεται εν μέρει για την πρόσφατη αστάθεια στις τιμές των καυσίμων. Ως αποτέλεσμα ζητημάτων χωρητικότητας, αρκετές εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς με φορτηγά αυτοκίνητα αναμένουν ότι τα ποσοστά των ετήσιων συμβολαίων θα αυξηθούν κατά 2 φορές φέτος. Οι τιμές για τα πάντα αυξάνονται σταθερά: από την παράδοση δεμάτων, τις εμπορευματικές μεταφορές, τις θαλάσσιες μεταφορές και την αποθήκευση.
Αν και πολλοί μεγάλοι έμποροι έχουν πολυετείς συμφωνίες με διάφορους μεταφορείς, οι ετήσιες διαπραγματεύσεις είναι ο κανόνας για τις περισσότερες συμφωνίες.
Η έλλειψη οδηγών βαρέων φορτηγών οχημάτων είναι ένα άλλο πρόβλημα στην Ευρώπη, αφού υπάρχει έλλειψη περίπου 400.000 εργαζομένων στον κλάδο. Στις ΗΠΑ, οι αυξανόμενες δαπάνες μεταφοράς εμπορευμάτων και οι υψηλότερες τιμές εισροών για τις εταιρείες logistics οδήγησαν σε αύξηση 23% στο κόστος των οδικών μεταφορών εμπορευμάτων.
Τα λειτουργικά έξοδα της εφοδιαστικής αλυσίδας έχουν αυξηθεί κατά δισεκατομμύρια δολάρια λόγω του αυξανόμενου κόστους ανά εμπορευματοκιβώτιο αποστολής και του αυξανόμενου όγκου εμπορευματοκιβωτίων. Η ουσία είναι ότι οι τιμές των διαφόρων μορφών μεταφοράς αυξάνονται απαρέγκλιτα σε όλο τον κόσμο.
Δείτε εδώ το πλήρες άρθρο για να ανακαλύψετε όλες τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Το Parcel Monitor είναι μια κοινότητα που ξεκίνησε από λάτρεις των e-commerce logistics στο Parcel Perform. Στόχος τους είναι να εμπνεύσουν το οικοσύστημα logistics του ηλεκτρονικού εμπορίου, για να δημιουργήσουν μια καλύτερη εμπειρία παράδοσης για όλους.
Προσφέρει δωρεάν παρακολούθηση δεμάτων σε 900+ μεταφορείς παγκοσμίως σε μια ενιαία πλατφόρμα. Αξιοποιώντας τα δεδομένα του και την τεχνολογία, καταγράφει τις τάσεις των καταναλωτών, δίνει πολύτιμα στοιχεία στην αγορά και ενθαρρύνει τις συνεργασίες σε όλο τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.