Από τα μεγάλα ερωτήματα στις αρχές Δεκεμβρίου κάθε χρονιάς, για τον εμπορικό κλάδο: Πήγε καλά το Black Friday, ή όχι; Το ίδιο συμβαίνει και φέτος - και το 2024 έχει την ιδιαιτερότητα ότι η αίσθηση που υπήρξε ήταν μάλλον λίγο διαφορετική από την πραγματικότητα.
Αν δει κανείς κάποια νούμερα, τότε η εικόνα δεν είναι και τόσο ικανοποιητική. Έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 400 επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου που πραγματοποιούν εκπτώσεις, κάνει λόγο για μέτρια ικανοποίηση για τις πωλήσεις που πραγματοποίησαν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, το 56% δήλωσαν μέτρια ικανοποίηση από τις πωλήσεις τους. Από την άλλη πλευρά, το 46% των καταστημάτων δήλωσε ότι είχε αύξηση στις πωλήσεις του σε ετήσια βάση. Και το 37% ότι κινήθηκε στα ίδια επίπεδα.
Αντίστοιχα, το Skroutz, το οποίο βλέπει βέβαια μόνο το online κομμάτι κάνει λόγο για πωλήσεις στα ίδια επίπεδα, καθώς η αύξηση ήταν οριακή και συγκεκριμένα στο 1%. Επιπλέον, υπάρχει και αυτό που λέμε «αίσθηση». Ήτοι, μιλώντας με πολλούς καταναλωτές, η αίσθηση που αποκόμιζες ήταν ότι η φετινή Black Friday δεν ήταν αυτό που περίμεναν. Κυρίως σε επίπεδο προσφορών.
Όμως, υπάρχει και η άλλη πλευρά, αυτή του ρεπορτάζ, που αναφέρει ότι στις αλυσίδες ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών η αύξηση των πωλήσεων σε ετήσια βάση κινήθηκε ακόμη και σε διψήφια ποσοστά! Η κίνηση που υπήρχε σε πολλά εμπορικά σημεία της Αθήνας δεν ήταν καλή ούτε την Κυριακή (Black Friday δεν είναι μόνο η Παρασκευή) ούτε και το Σάββατο, αφού ο βροχερός καιρός απέτρεψε πολλούς καταναλωτές να "εκδράμουν" για ψώνια. Και η αίσθηση είναι ότι γενικώς πολλοί έσπευσαν να κάνουν από τα τέλη Νοεμβρίου τα χριστουγεννιάτικα ψώνια τους, τουλάχιστον όσον αφορά στα δώρα σε συγγενικά πρόσωπα, επιδιώκοντας να εκμεταλλευτούν τις προσφορές που υπήρξαν. Έστω και αν δεν ήταν πολλές.
Γενικότερα, θα έλεγε κανείς ότι στην τεχνολογία υπήρξε καλή κινητικότητα. Ενδεχομένως γιατί ο συγκεκριμένος κλάδος ήταν και εκείνος που ουσιαστικά ξεκίνησε τη «μόδα» του Black Friday στην Ελλάδα και οι προσφορές ήταν ουκ ολίγες. Στα καταστήματα ένδυσης, για παράδειγμα, η αίσθηση που είχες ήταν ότι οι προσφορές ήταν αντίστοιχες με εκείνες που υπήρχαν κατά την περίοδο των φθινοπωρινών εκπτώσεων, που πραγματοποιούνταν στις αρχές Νοεμβρίου. Και μπορεί, τυπικά, οι φθινοπωρινές εκπτώσεις να καταργήθηκαν, αλλά ουσιαστικά μεταφέρθηκαν από τις αρχές στο τέλος Νοεμβρίου.
Υπάρχει κάποιο συμπέρασμα; Λίγο αυθαίρετο ίσως, αλλά η άποψή μου είναι πως το Black Friday έχει κουράσει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις. Αυτή η διαδικασία, να ξεκινάνε οι προσφορές από τις αρχές Νοεμβρίου και να μην ξέρεις αν είναι όντως καλές, ή οι εταιρείες κάνουν «παιχνίδια» με τις τιμές, έχει δημιουργήσει μία δυσφορία. Ίσως είναι προτιμότερο το Black Friday να περιοριζόταν σε ένα τριήμερο, όπου, όμως, οι προσφορές -σε προϊόντα που οι επιχειρήσεις θέλουν να «ξεστοκάρουν»- να ήταν πραγματικά εντυπωσιακές και να κινούνται σε επίπεδο κόστους. Ενδεχομένως, αυτό να έδινε μία νέα ώθηση στο γενικότερο concept του Black Friday.