Ήταν μία εποχή που όταν πήγαινες να ολοκληρώσεις μία παραγγελία σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν είχες και πολλές επιλογές όσον αφορά στο πως θα έκανες την πληρωμή.
Η αντικαταβολή ήταν ο πλέον συνηθισμένος τρόπος, ορισμένα προσέφεραν και τη δυνατότητα για χρέωση κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και ήταν και κάποια που προσέφεραν τη δυνατότητα για κατάθεση στον τραπεζικό τους λογαριασμό. Όσον αφορά στην τελευταία επιλογή, τη θεωρώ εντελώς μη πρακτική, αλλά για να την προσέφεραν ορισμένα eshops (και κάποια την προσφέρουν ακόμα) μάλλον θα υπήρχε η σχετική ζήτηση.
Αυτό, όμως, ήταν το παρελθόν. Και αυτό που βλέπουμε τώρα, είναι να προσφέρονται μία σειρά από επιλογές στους καταναλωτές. Η αντικαταβολή παραμένει -αν και πέφτει η δημοτικότητά της- η χρέωση καρτών αρχίζει να γίνεται όλο και πιο δημοφιλής, αλλά παράλληλα βλέπουμε και άλλες επιλογές: από τη δυνατότητα πληρωμής μέσω IRIS και το «σκανάρισμα» ενός QR code μέχρι τη χρήση κάποιου ψηφιακού πορτοφολιού, όπως το Apple Pay ή το Google Pay. Τα Public προσφέρουν και το Revolut Pay, σύντομα θα δούμε και το "Pay as a Link" με την αποστολή ενός συνδέσμου για απευθείας πληρωμή - και γενικότερα θα δούμε πολλά περισσότερα.
Όμως, είναι ενδιαφέρον ότι αρχίζουμε να βλέπουμε να δίνονται και άλλες επιλογές. Το Buy Now Pay Later, ήτοι η πληρωμή με δόσεις, αρχίζει να ενσωματώνεται σε όλο και περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως, φυσικά, και στα marketplaces, τα οποία, προφανώς, μπορούν να δώσουν και περισσότερες επιλογές.
Αλλά ακόμη είμαστε στην αρχή. Και αυτό γιατί τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας αρχίζουν να προωθούν το αποκαλούμενο "Embedded Finance". Δηλαδή, τη δυνατότητα να προσφέρουν σε επιχειρήσεις την επιλογή να παρέχουν στους πελάτες τους κάποιες τραπεζικές υπηρεσίες, όπως μικροδάνεια ή παροχή επιπλέον δόσεων. Αυτή η δυνατότητα, είναι μία από τις πιο ισχυρές τάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και αρχίζουμε να τη βλέπουμε και στην Ελλάδα, με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να κινούνται σε έναν διαφορετικό κόσμο.
Αυτό ακούγεται ίσως περίπλοκο για πολλές επιχειρήσεις λιανικής, αλλά στην πραγματικότητα δεν απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις και ουσιαστικά μπορεί να λειτουργήσει μέσω της διασύνδεσης του ERP που έχουν με το εκάστοτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Και οι δυνατότητες που ανοίγει είναι ουκ ολίγες, καθώς μπορούν να δημιουργήσουν μία πιο στενή σχέση με τον καταναλωτή. Σε μία εποχή που το loyalty έχει τη δική του σημασία, ίσως εδώ να υπάρχει μία μεγάλη ευκαιρία για πολλές επιχειρήσεις. Το ερώτημα είναι με ποιο τρόπο θα το αξιοποιήσουν.