Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία και σχεδόν σίγουρα θα επηρεάσει τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οι πιο τραγικές συνέπειες του πολέμου είναι η απώλεια ζωών και η δραματική αύξηση του ανθρώπινου πόνου. Συγκριτικά, οι οικονομικές εκτιμήσεις είναι δευτερεύουσες. Ωστόσο, οι ηγέτες των επιχειρήσεων θα πρέπει να σκεφτούν πώς η εμπόλεμη σύγκρουση θα μπορούσε να επηρεάσει τις εταιρείες τους και τι μπορούν να κάνουν για να ελαχιστοποιήσουν τις αρνητικές επιπτώσεις.
Προβλήματα εφοδιαστικής αλυσίδας
Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και οι πολυάριθμες οικονομικές κυρώσεις θα μπορούσαν να προσθέσουν πίεση στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, η οποία δεν έχει ανακάμψει πλήρως από τον Covid-19.
Για παράδειγμα, μια εταιρεία στις ΗΠΑ που απευθύνεται απευθείας στον καταναλωτή, μπορεί να χρησιμοποιεί έναν εγχώριο κατασκευαστή και να αισθάνεται ασφαλής από τα προβλήματα που υπάρχουν στην κεντρική Ευρώπη. Τι γίνεται όμως εάν αυτός ο αμερικανός κατασκευαστής αγοράσει εξαρτήματα ή υλικά από την Ευρώπη;
Η Ρωσία είναι σημαντικός εξαγωγέας καυσίμων, λαδιού, σιταριού, δημητριακών, πολύτιμων λίθων, μαργαριταριών, πολύτιμων μετάλλων, χαλκού, σιδήρου και ξύλου. Με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί και αναλόγως με τις κυρώσεις , οι προμήθειες των πρώτων υλών αναμένεται - στην καλύτερη περίπτωση - να καθυστερήσουν πολύ. Χρειάζεται αξιολόγηση του κινδύνου της αλυσίδας εφοδιασμού και να ληφθούν ανάλογες αποφάσεις.
Ακριβότερες αποστολές
Οι ίδιες δυνάμεις που πιέζουν την αλυσίδα εφοδιασμού, ανεβάζουν επίσης τις τιμές των καυσίμων παγκοσμίως. Καθώς οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται, το κόστος μεταφοράς μικρών δεμάτων θα αυξηθεί επίσης και θα πρέπει να αναμένετε τις σχετικές αυξήσεις από τις εταιρείες. Για παράδειγμα, η FexEx στις ΗΠΑ αύξησε ήδη τα κοστολόγιά της κατά 14,5% για καύσιμα στις υπηρεσίες Express.
Οι προσαυξήσεις δεν περιορίζονται στους μεταφορείς δεμάτων, αφού μεγάλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως η Maersk, προειδοποιούν ήδη τις επιχειρήσεις για διαφαινόμενες αυξήσεις, αφενός εξαιτίας των τιμών των καυσίμων και αφετέρου λόγω «κινδύνων πολέμου».
Καταναλωτική ζήτηση
Οι καταναλωτές πλέον πληρώνουν πολύ ακριβότερα για καύσιμα και ηλεκτρισμό, οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται και η κατάσταση στην Ουκρανία είναι ανησυχητική. Πόσες "αυθόρμητες" αγορές είναι πιθανό να κάνουν οι καταναλωτές; Μάλλον όχι πολλές.
Αν και αυτή η πρόβλεψη μπορεί να μην επιβεβαιωθεί (και αυτό εύχεται το σύνολο της αγοράς...) οι επικεφαλής των εταιρειών θα πρέπει να εξετάσουν πώς θα τα πήγαιναν τα προϊόντα τους εάν οι καταναλωτές εξοικονομούσαν περισσότερα χρήματα και απέφευγαν να αγοράζουν μη βασικά είδη.
Κόστος δανεισμού
Ο πόλεμος στην Ουκρανία θα μπορούσε να ενισχύσει επιπλέον τον πληθωρισμό παγκοσμίως. Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ έχει ήδη αυξήσει τα επιτόκια, αλλά η αύξηση των τιμών εξαιτίας του πολέμου πιθανότατα θα τα αυξήσει περαιτέρω. Αυτό, με τη σειρά του, θα αυξήσει το κόστος δανεισμού για τις εταιρείες και τους καταναλωτές.
Επομένως, οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου θα πρέπει να αναθεωρήσουν τα πιστωτικά τους όρια για να ανταπεξέλθουν στον αντίκτυπο των αυξήσεων των επιτοκίων.
Αποθήκευση προϊόντων
Οι ελλείψεις αγαθών που προκλήθηκαν από την πανδημία είναι μια οδυνηρή ανάμνηση για πολλούς. Ο πόλεμος στην Ουκρανία μπορεί να επαναλάβει την "εν πανικό" αγορά αγαθών από τους καταναλωτές.
Οι e-tailers θα μπορούσαν να εξετάσουν εάν τα προϊόντα τους εμπίπτουν στις κατηγορίες που οι καταναλωτές "αποθησαυρίζουν", όπως χαρτικά, τρόφιμα μακράς διάρκειας κ.λπ. Εάν ναι, πώς θα επηρεάσει η αύξηση των αποθεμάτων την εταιρεία τους;
Πηγή: practicalecommerce
Εικόνα: Scott Graham, Unsplash
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]