Η γαλλική Ρυθμιστική Αρχή καταγγέλλει χειραγώγηση των χρηστών από παρόχους και κατασκευαστές
Οι εξελίξεις στο θέμα της ουδετερότητας (Net Neutrality, o αγγλικός/διεθνής όρος) στο χώρο του Διαδικτύου που άνοιξε στις αρχές του έτους το FCC, δηλ. η πανίσχυρη αμερικανική Ομοσπονδιακή Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών, επαληθεύουν -όπως όλα δείχνουν- τα κακά σενάρια και τους χειρότερους φόβους εκείνων που φωνάζουν πως όλα θα αλλάξουν πλέον για τους χρήστες, προς το χειρότερο, φυσικά…
Η δυνατότητα την οποία δίνουν οι νέοι (αμερικανικοί μεν, αλλά στο Internet-ως γνωστόν- δεν υπάρχουν σύνορα…) κανονισμοί για διαβάθμιση με βάση οικονομικά και όχι μόνο κριτήρια του κοινού και αναγκαίου πλέον στην καθημερινότητά μας αγαθού, που είναι η πρόσβαση στο Διαδίκτυο, θα επιτρέψει -όπως καταγγέλλουν οι αντίπαλοι της απορρύθμισης- στους παρόχους «σχεδόν να καθορίζουν εκείνοι τι θα δει ο χρήστης, διασφαλίζοντας προφανώς πως δεν πρόκειται να δει ό,τι δεν είναι προς το δικό τους οικονομικό ή πολιτικό συμφέρον…»
Κι ενώ στις ΗΠΑ οργανώσεις καταναλωτών, ΜΚΟ, μαχητικές ομάδες χρηστών, αλλά και ολόκληρες Πολιτείες οι οποίες αντιλαμβάνονται τη ζημιά που προκαλείται (22 ως τώρα κι ο αριθμός ανεβαίνει) έχουν ήδη ξεκινήσει σκληρό νομικό αγώνα για την ανατροπή της σχετικής απόφασης που προώθησε ο διορισμένος από τον πρόεδρο Τραμπ διευθυντής του FCC, Αγίτ Πάι, τα «απόνερα» ήδη πέρασαν τον Ατλαντικό και «κτύπησαν την πόρτα» της Ευρώπης!
Η γαλλική (αντίστοιχη του FCC) Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών Arcep κάλεσε τους υπόλοιπους Ευρωπαίους ρυθμιστές να αναλάβουν από κοινού δράση προκειμένου να υποχρεώσουν τους κατασκευαστές smartphone, tablets και smart speakers να αλλάξουν πολιτική, ώστε να μην περιορίζουν την ελευθερία πρόσβασης των χρηστών.
Ο Γάλλος ρυθμιστής κατέκρινε πρόσφατα τα μέτρα που έλαβαν (γιατί, ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται, που λέει κι εκείνη η παλιά, σοφή ρήση…) τόσο οι κατασκευαστές τέτοιων συσκευών, όσο και οι δημιουργοί λειτουργικών συστημάτων «προκειμένου να κατευθύνουν τους χρήστες σε εγκεκριμένο από εκείνους περιεχόμενο, εις βάρος άλλων προμηθευτών».
Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί περί ουδετερότητας στο Διαδίκτυο απαγορεύουν τέτοιες διακρίσεις στους παρόχους, όμως δεν υπάρχει ανάλογη πρόβλεψη για κατασκευαστές και δημιουργούς λογισμικού.
Η Ρυθμιστική Αρχή θεωρεί, λοιπόν, ότι -με δεδομένο πως η περισσότερη χρήση γίνεται μέσω smartphone- αυτοί οι δυο παράγοντες έχουν βαλθεί να περιορίσουν τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του χρήστη/καταναλωτή, επικαλούμενοι λόγους εργονομίας, ασφαλείας ή καινοτομικής προσέγγισης – μερικοί, μάλιστα, περιορίζουν την πρόσβαση στο Internet, επομένως και την ανάπτυξή του.
Και τι ακριβώς κάνουν; Η Arcep παραθέτει συγκεκριμένα παραδείγματα, όπως η υποχρεωτική εγκατάσταση ορισμένων εφαρμογών σε κινητά (που οι χρήστες δεν μπορούν να σβήσουν), η «συνεργασία» κάποιων smart speakers μονάχα με «φίλιες» υπηρεσίες και οι (αρκετοί) περιορισμοί που έχουν πλέον επιβληθεί «άνωθεν» στη λειτουργικότητα των appstores.
Αν και θεωρεί πως η λήψη μέτρων κατά των παραβατών θα έχει αποτέλεσμα μονάχα αν γίνει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο (και όντως, η BEREC -η ευρωπαϊκή Ρυθμιστική Αρχή- ήδη ασχολείται με το θέμα αυτό, με το πόρισμα των ερευνών της να αναμένεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες)η γαλλική Ρυθμιστική Αρχήκάνει μερικές προτάσεις, ώστε να λυθούν κάποια ζητήματα.
Ξεκινάει, πάντως, «πατώντας» στη λογική του “data-driven regulation”, δηλαδή στη συγκέντρωση -σε πρώτη φάση- περισσότερων πληροφοριώναπό τους κατασκευαστές, τους δημιουργούς λειτουργικών συστημάτων και τους τελικούς χρήστες.
Για τα appstores, η σύστασή της είναι η προσθήκη εργαλείων σύγκρισης σε συνδυασμό με διαφανή κριτήρια κατάταξης, ώστε οι χρήστες να έχουν μεγαλύτερα περιθώρια επιλογής, ενώ για τις ίδιες τις συσκευές, η Arcep ζητάει να επιτρέπεται η διαγραφή προεγκατεστημένων εφαρμογών γρήγορα και απλά, παράλληλα με την παροχή πρόσβασης σε εφαρμογές τρίτων και την εύκολη εγκατάστασή τους στη συσκευή.
Ο Ρυθμιστής αναγνωρίζει μεν την ευκολία που προσφέρει η προεγκατεστημένη εφαρμογή, όμως, δεν παραβλέπει τη σκοπιμότητα εκ μέρους των κατασκευαστών και των δημιουργών λειτουργικών «να απαγορεύσουν ουσιαστικά τη διανομή περιεχομένου από τυχόν ανταγωνιστές τους, εις βάρος των καταναλωτών»
…Καλά ξεμπερδέματα!