Μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης με τον Δημήτρη Λιτσικάκη country manager της Revolut στην Ελλάδα
Ο πιο γνωστός (και γενικά αποδεκτός, καθώς παραλλαγές υπάρχουν πολλές) ορισμός της καινοτομίας την θέλει ως «μια πρωτότυπη εφαρμογή που δίνει λύση σε υπαρκτές ανάγκες του συνόλου ή και μέρους τη αγοράς, σ’ ό,τι αφορά προϊόν, υπηρεσία ή διαδικασία».
Όποιο από τα τρία κι αν πετύχεις, μπορείς να πας καλά, αν έχεις τις σωστές προδιαγραφές και μια γερή δόση τύχης με το μέρος σου.
Αν πετύχεις δυο, θα πας σίγουρα καλύτερα. Αν πετύχεις τρία στα τρία…ε, τότε ποιος σε πιάνει! μιλάμε πλέον για επανάσταση -revolution, που λένε και στο χωριό μου…
Η πιο γνωστή fintech startup στις μέρες μας, η Revolut (ένα -ion της λείπει, μονάχα, για την επανάσταση, αν το προσέξετε) όπως όλα δείχνουν, έχει πετύχει αυτόν τον σπάνιο συνδυασμό, εξ ου και ο τεράστιος θόρυβος γύρω από το όνομα και τις δραστηριότητές της, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και σε ελληνικό, καθώς η χώρα μας ήταν μια από τις πρώτες στον κόσμο στις οποίες δημιούργησε τοπικό γραφείο.
Αναγκαία και επιβεβλημένη, λοιπόν, η συζήτηση με τον Δημήτρη Λιτσικάκη, τον Country Manager της Revolut στην Ελλάδα, προφανώς εφ’ όλης της ύλης και με μπόλικες αφορμές πάνω στο τραπέζι, δίπλα στους καφέδες, τα παγωμένα νερά και το μαγνητόφωνο…
Δημήτρης Λιτσικάκης
Πώς πάμε, λοιπόν;
«Πολλά και καλά τα νέα μας…» Δεν έλεγε ψέμματα! Γιατί η Revolut έχει πετύχει πολλά, πάρα πολλά στα τρία (μόλις!) χρόνια της ιστορίας της - η πρότασή της έπιασε, έγινε viral κι ετοιμάζεται πλέον για περισσότερα… Τα νούμερα είναι αψευδής μάρτυρας: με πάνω από δυο εκατομμύρια πελάτες στην Ευρώπη μονάχα, έχει ήδη σηκώσει 340 εκατ. δολάρια από μεγάλα επενδυτικά funds (τα 250, στα τέλη Απριλίου) και η αξία της έχει εκτοξευτεί στα 1,7 δις…
Κι όλα αυτά, χωρίς να βάλει ποτέ μια διαφήμιση ή να πληρώσει για κάποιας μορφής προβολή, αλλά μ’ αυτή την τραπεζική εφαρμογή να έχει σταθερά 4,8-4,9 αστεράκια στα 5 στα διάφορα shops!
Μιλάμε για καθαρό unicorn και για χαρακτηριστική ένδειξη εμπιστοσύνης, που προσφέρει προφανώς ικανοποιητικότατη «τροφή» στην υψηλή δυναμική και τα φιλόδοξα σχέδια της εταιρίας.
Ποια είναι αυτά;
«Οι επενδύσεις θα αξιοποιηθούν αφενός για τον εμπλουτισμό της εφαρμογής με νέες δυνατότητες – θα αυξήσουμε τους εργαζομένους μας από τα 350 στα 800 άτομα ως το τέλος του χρόνου, γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο- αφετέρου για τη διεθνή επέκτασή μας.
Στα υφιστάμενα γραφεία μας σε Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Πολωνία, Ελλάδα και πρόσφατα, μέσα στον Μάιο, σε Ρουμανία, θα προστεθούν άλλες επτά χώρες: ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία, Ιαπωνία, Ν. Αφρική, Σιγκαπούρη και Χονγκ Κονγκ.
Δηλαδή, θα πάμε εκεί όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός ex-pats και δυτικός τρόπος σκέψης, με κοινό παρονομαστή τα αγγλικά».
Κι εδώ;
«Εδώ κάνουμε γοργά βήματα – αν και ανοίξαμε τα γραφεία μας μόλις πριν από ενάμιση μήνα, έχουμε πολλαπλασιάσει τους χρήστες μας… χώρια που υπήρχαν και χρήστες πριν καν ανοίξουμε, μια «μαγιά» 60.000 ατόμων που γράφτηκαν στην κοινή για όλους πλατφόρμα, μαθαίνοντας γι’ αυτήν μόνο από στόμα-σε-στόμα.
Το γραφείο, λοιπόν, άνοιξε για να εξηγήσουμε περισσότερο στον κόσμο τι κάνουμε και για να επιδιώξουμε συνέργειες στον εμπορικό τομέα, με partners που ψάχνουν καινοτόμες λύσεις για τα προϊόντα τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η στρατηγική συνεργασία που ανακοινώθηκε πρόσφατα (ΣΣ. στις 02/05) με την Hellas Direct, η οποία αποτελεί πρωτιά για το σύνολο της Revolut και μας γεμίζει χαρά!
Εμείς κάνουμε ανατροπή στο fintech, αυτοί στο insuretech – έχουμε banking και ασφάλειες, άρα η συνέργεια έχει νόημα… Στόχος μας είναι να φτιάξουμε προσιτά προϊόντα που θα κάνουν, μέσα από το κινητό του και τη Revolut, ευκολότερη τη ζωή του πελάτη και μάλιστα θα τον ανταμείβουν – πχ. αν συστήσει ένα φίλο στην ασφαλιστική, θα κερδίζει κι αυτός bonus που θα πιστώνεται άμεσα, στην κάρτα του, για να το χρησιμοποιήσει όπως αυτός θέλει – σε αντιδιαστολή με τη γνωστή τακτική των δωροεπιταγών...
Τέτοιες λύσεις είναι εύκολες στην υλοποίησή τους για εμάς – η Hellas Direct είναι η πρώτη εφαρμογή σε θέματα loyalty και όχι μόνο. Θα ακολουθήσουν πολλές ακόμα κι αυτός είναι ένας λόγος που εγώ ανέλαβα ως country manager για την Ελλάδα – να κάνουμε τέτοιες συνέργειες…»
Όλα αυτά τα κάνεις μόνος σου;
«Προς το παρόν, ναι – είμαστε σε αναζήτηση στελεχών, για να κτίσουμε την ομάδα μας, ψάχνουμε αρκετές ειδικότητες… Υπάρχουν, πάντως, γύρω στα 20 άτομα στην Ελλάδα και 10 στην Κύπρο, που μας βοηθούν στην προώθηση του brand ως ambassadors - έρχονται στα events, εξηγούν τις δυνατότητες και πληροφορούν όποιον χρειάζεται…
Μια άλλη καλή ιδέα των ιδρυτών, ήταν να βάλουν στο παιχνίδι του fund-raising τους ίδιους τους χρήστες: αν έχεις κατεβάσει την εφαρμογή και σου αρέσει, μπορείς να επενδύσεις στην startup μας μέσω ενός συστήματος crowdfunding – όσοι έβαλαν πχ. 5000 € στην αρχή, έχουν γίνει πλέον πλούσιοι, παίρνοντας δεκάδες φορές τα χρήματά τους πίσω!
Και σε μένα ερχόντουσαν τους τελευταίους μήνες αρκετοί, ζητώντας μετοχές… όπως έχουν πάρει κι όλοι όσοι εργάζονται σήμερα για τη Revolut!
Δουλεύουμε σκληρά, χωρίς περιττές καθυστερήσεις και αλλεπάλληλα meeting, γι’ αυτό και μέσα σε μόλις τρία χρόνια έχουμε φτάσει σε Unicorn status… είναι εντυπωσιακό, ακόμα και για μένα, που προέρχομαι από τον χώρο του project management και του agile (ΣΣ. ο Δημήτρης Λιτσικάκης έχει εργαστεί στο χώρο των συστημάτων πληρωμών, σε startup-oriented communities, αλλά και στην ΙΒΜ ως project manager μεγάλων έργων, ξεκινώντας από δική του startup στα 17 του, που έφτανε τα 5 εκατ. pageviews/μήνα!)
Δεν είναι για όλους, πάντως, αυτό το στιλ – πρέπει να σου ταιριάζει κι αυτό για μένα, ευτυχώς, ισχύει…»
Ποιος είναι ο στόχος για την Ελλάδα;
«Σ’ ό,τι κάνουμε, γνώμονας είναι να φέρουμε τη Revolut σ’ όσους περισσότερους χρήστες παγκοσμίως μπορούμε, καθώς πιστεύουμε ότι έτσι συνεισφέρουμε στη δραστική μείωση κόστους, σε τομείς όπου δεν υπάρχει πια κανένα απολύτως νόημα… πχ. προμήθεια σε μετατροπές συναλλάγματος ή τραπεζικά εμβάσματα, σ’ εμάς δεν υπάρχει!
Δεν χρειάζεται να αρμέγουμε τους χρήστες μας, υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να φέρουμε έσοδα… γενικά, είμαστε αλλεργικοί στις χρεώσεις! Παράλληλα με τα καθαρά τραπεζικά προϊόντα, όμως, μεταλλάσσουμε τη Revolut σε μια πλατφόρμα που θα προσφέρει κι άλλα προϊόντα πχ. ταξιδιωτική ασφάλεια, η οποία θα ενεργοποιείται μόλις το κινητό σου (άρα κι εσύ, που το κρατάς) βρεθεί σε άλλη χώρα – μόλις 1 € τη μέρα, με ιατρική και οδοντιατρική κάλυψη – η οποία διακόπτεται μόνη της, μόλις επιστρέψεις στη βάση σου!
Επίσης, ένας στους τρεις χρήστες σπάει το κινητό του μέσα στον πρώτο χρόνο – το ασφαλίζουμε με μια λίρα την εβδομάδα κι αυτή είναι η φτηνότερη τιμή στην Ελλάδα, το ψάξαμε! Πληρώνεις με τον μήνα ή τον χρόνο…»
Πώς γράφεσαι μέλος;
«Κι αυτό είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα: δεν χρειάζεται να πας κάπου, ούτε να μαζέψεις χαρτιά, εκκαθαριστικά κλπ. Λειτουργούμε βάσει ευρωπαϊκών οδηγιών και ζητάμε τα απολύτως απαραίτητα: μια σάρωση του διαβατηρίου ή της ταυτότητάς σου και μια selfie, ότι εσύ είσαι εσύ…
Σε λιγότερο από 2 λεπτά, έχεις ΙΒΑΝ λογαριασμό, λειτουργικό από την πρώτη στιγμή – μοναδικός περιορισμός, οι μεταφορές χρημάτων στον νέο να γίνονται από υφιστάμενο τραπεζικό λογαριασμό, για να υπάρχει καταγραφή….
Διασφαλίζουμε το σύστημα (απέναντι σε ξέπλυμα χρημάτων, τρομοκρατία κλπ.), μην επιτρέποντας καταθέσεις μετρητών. Πιστεύουμε στο cashless society και μάλιστα ο CTO μας θεωρεί ότι αυτό θα έχει γίνει πραγματικότητα ως το 2030!
Δες, για παράδειγμα, τι γίνεται στη Σουηδία, που κατά 80% είναι ήδη cashless… Δεν θέλουμε να υπάρχει μαύρο χρήμα, αλλά διαφάνεια! Μάλιστα, έχουμε εισάγει και τα vaults, κάτι σαν ηλεκτρονικούς «κουμπαράδες», όπου αποταμιεύεις τα «ψιλά» σου ή μπορείς να κάνεις και μίνι καταθέσεις… δες το και σαν παιχνίδι!
Έχουμε, επίσης εξαιρετικά analytics, με γραφήματα για όλες τις συναλλαγές που σου επιτρέπουν πολύ καλύτερη διαχείριση…»
Βοηθάει σίγουρα το όλα σε ένα – αν όμως, χάσεις το πορτοφόλι σου ή την κάρτα σου;
«Εδώ επεμβαίνει η ασφάλεια του συστήματος: αν το χάσεις στον Πειραιά και πάει να γίνει μια ανέπαφη συναλλαγή στο Χαλάνδρι, το σύστημα θα καταλάβει τη διαφορά τοποθεσίας από τη θέση του κινητού και δεν θα επιτρέψει τη συναλλαγή.
Όλα αυτά, προφανώς, διατηρώντας την ανωνυμία στα δεδομένα, με γερή κρυπτογράφηση και πλήρη συμμόρφωση με το νέο κανονισμό GDPR…»
Ποιόν θεωρείτε πιο επικίνδυνο ανταγωνιστή;
«Αυτή τη στιγμή, θεωρούμε την Uber (που ανακοίνωσε πρόσφατα ότι βγάζει κάρτα), αλλά όχι τις τράπεζες (που τις βλέπουμε ως συνεργάτες)…
Προοπτικές και μέλλον;
«Πρώτο μέλημά μας είναι να αναπτύξουμε τη βάση του B2C, πλάι στο Revolut for Business (όπου προσφέρουμε τρεχούμενο λογαριασμό και πολλές πρακτικές λύσεις).
Δίπλα στους ‘απλούς’ (standard) και τους premium χρήστες, θα έχουμε στο εξής και τους platinum, που εφοδιάζονται με την πιο cool, μεταλλική, ανάγλυφη και ανέπαφη κάρτα, η οποία δίνει στον κάτοχό της τη δυνατότητα για έως 1% cash-back στις συναλλαγές κάθε φορά, που θα επιστρέφει σε crypto (!), ελεύθερη χρήση προσωπικού βοηθού (concierge), δωρεάν ασφάλιση παγκοσμίως, εκπτώσεις, άμεση πρόσβαση σε νέες δυνατότητες (κάθε μήνα και μια) κι άλλα πολλά…
Το κόστος της φτάνει τα 120 € (έναντι 80 € ετησίως του premium) και το motto μας είναι “your global lifestyle app”…
Μ’ άλλα λόγια, είμαστε εκεί για τον global citizen, οπουδήποτε μας χρειαστεί.
Επίσης, δημιουργούμε δικά μας lounges για τους χρήστες μας σε μεγάλα αεροδρόμια, ενώ για τους Έλληνες θα ενεργοποιηθούν σύντομα προσφορές, ως αποτέλεσμα συνεργειών, σε πολλούς τομείς στον ευρύτερο χώρο του loyalty – όπως αυτή με την Hellas Direct εδώ ή με την Booking.com σε διεθνές επίπεδο!
Μιλάμε με πολλούς για τα σχέδιά μας και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, τόσο εδώ όσο και στην Κύπρο… Και, μιας και μιλήσαμε για κρυπτονομίσματα, για τους λάτρεις του blockchain εισάγουμε δυο νέα, τα bitcoin-cash (BCH) και το πολλά υποσχόμενο Ripple».
Αναμείνατε στο ακουστικό (του κινητού) σας, λοιπόν!