Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, Δημήτρης Αυλωνίτης, μιλάει στο Web World News
Λίγη ώρα πριν ανοίξει με τον χαιρετισμό του το Συνέδριο της φετινής -άκρως επιτυχημένης, όπως τη χαρακτήρισαν όσοι βρέθηκαν το Σαββατοκύριακο, 24 και 25 Νοεμβρίου στο Ζάππειο Μέγαρο- eCommerce Expo, ο καθ’ ύλην αρμόδιος Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή στο υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης, Δημήτρης Αυλωνίτης, δέχθηκε να μιλήσει στο Web World News αφ’ όλης της ύλης, αποτιμώντας τη σημερινή κατάσταση στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και περιγράφοντας σε αδρές γραμμές την αυριανή.
Σημειώνοντας τα θετικά βήματα που έχουν γίνει ως σήμερα, αλλά και αναγνωρίζοντας τα σημεία όπου χρειάζεται να καταβληθεί ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια, ώστε ο συγκεκριμένος χώρος να αποκτήσει την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα που του πρέπει…
Πού βρισκόμαστε, ποιο είναι για σας το στίγμα του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, σήμερα, και πού το εντάσσετε;
Υπάρχει ένα γενικό πλαίσιο εντός του οποίου εντάσσεται η συνολική μας πολιτική και για το ηλεκτρονικό εμπόριο – αυτό είναι η αναπτυξιακή στρατηγική, που δίνει έμφαση στην καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.
Θεωρούμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ σ’ αυτό το κομμάτι, με τη δημιουργία καινούριων, ευέλικτων, πολυεπίπεδων καναλιών πώλησης, τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και στο εξωτερικό, με τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας στο κομμάτι του development, αλλά και της καθαρά λιανικής, και φυσικά με τη διασύνδεσή του με Έλληνες παραγωγούς, ανθρώπους που παράγουν είτε καινοτόμα, είτε υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα -ακόμα και στον αγροδιατροφικό τομέα, γιατί όχι;
Οι εξαγωγές μας σ’ αυτόν τον τομέα είναι εξαιρετικά δυναμικές, αλλά δεν έχουμε κάνει όσα βήματα θα θέλαμε σε θέματα τυποποίησης-μεταποίησης των προϊόντων και γενικά προστιθέμενης αξίας - προκειμένου να δημιουργηθούν αλυσίδες αξίας, οι οποίες θα πάνε στο εξωτερικό.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο -οι μεγάλες πλατφόρμες παραμένουν το κλασικό παράδειγμα– μπορεί να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας, να ανοίξει νέες αγορές, να δώσει κίνητρα σ’ όλες εκείνες τις επιχειρήσεις που συναποτελούν την αλυσίδα αξίας, ώστε να συνεργαστούν και να πάνε παρακάτω…
Τι μπορεί και πρέπει να κάνει η Πολιτεία, με προγράμματα, κίνητρα, ελαφρύνσεις ή ό,τι άλλο, προκειμένου να στηρίξει την ανάπτυξη αυτού του κλάδου;
Τρία πράγματα μπορούμε να κάνουμε: Οριζόντια, είναι τώρα στη Βουλή μια σειρά νομοσχεδίων τα οποία δίνουν κάποιες πρώτες ελαφρύνσεις στις επιχειρήσεις, στο ασφαλιστικό και το φορολογικό, άρα θα ευνοήσουν και το ηλεκτρονικό εμπόριο…
Υπάρχουν πράγματα τα οποία μπορούμε να κάνουμε στο ρυθμιστικό περιβάλλον πχ. πρόσφατα αναθεωρήσαμε και επικαιροποιήσαμε συνολικά την καταναλωτική νομοθεσία σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, με κύριο γνώμονα τις ανάγκες των επιχειρήσεων ηλεκτρ. εμπορίου, σε θέματα όπως η εμπορική εγγύηση, ο ορισμός του καταναλωτή κλπ.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο μιλάμε για επιχειρήσεις και καταναλωτές, businesses και consumers, εξ ου και τα ακρωνύμια B2C και B2B, που συχνά χρησιμοποιούμε – τώρα μπαίνει και η έννοια του πελάτη – του Customer, που μπορεί μεν να ασκεί εμπορική δραστηριότητα, αλλά μέσω του ηλεκτρ. εμπορίου αναπτύσσει ουσιαστικά συναλλαγές εμπορικής φύσης με άλλες επιχειρήσεις, χωρίς να είναι ακριβώς B2B, είναι σε μια γκρίζα ζώνη.
Το ποιος ορίζεται ως καταναλωτής έχει να κάνει και με τα δικαιώματά του – καμιά φορά, οι επιχειρήσεις ηλεκτρ. εμπορίου δεν ξέρουν, λόγω της απόστασης, με ποιόν μιλάνε και τι δικαιώματα πρέπει να του δώσουν – αυτό προσπαθήσαμε να αποσαφηνίσουμε (ΣΣ. τον Γενάρη του ’19) και νομίζω το καταφέραμε…
Ναι, αλλά η γραφειοκρατία είναι πάντα εδώ…
Τους τελευταίους μήνες, αναπτύσσουμε για το ηλεκτρονικό εμπόριο και γενικότερα την ηλεκτρ. διακυβέρνηση τη δυνατότητα να συσταθούν online επιχειρήσεις με λίγα και απλά βήματα (άρα, προσαρμοζόμαστε στην κουλτούρα της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, θέτοντας στη διάθεση των ενδιαφερομένων πλήρως ηλεκτρονικές υπηρεσίες).
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον περασμένο Ιούνιο και για ένα χρόνο, δηλ. ως τον Ιούνιο του 2019, παρέχεται η δυνατότητα εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικής σύστασης εταιρείας δωρεάν και, στη συνέχεια, στο 30% του κόστους που είχε στο γκισέ, δηλ. κατά 70% λιγότερο.
Ενδεικτικά, από τον Ιούνιο του 2018 έχουν συσταθεί online περίπου 700 επιχειρήσεις μορφής ΙΚΕ (Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία). Ο ελάχιστος χρόνος σύστασης είναι μόλις 9 λεπτά για μονοπρόσωπη και 45 λεπτά για πολυπρόσωπη, επειδή χρειάζεται να υπογράψουν περισσότεροι, και η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται σε λιγότερο από μία ημέρα.
Αυτά έχουν ήδη γίνει και το μήνυμα που θέλω να στείλω, είναι ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα βελτιώνεται –οι ενδιαφερόμενοι μπορούν πλέον να αξιοποιήσουν πολλές δυνατότητες, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη μια συνολική προσπάθεια για αναμόρφωση των κανόνων του Εμπορικού Δικαίου.
Όσο για την ενεργό υποστήριξη, στην οποία αναφερθήκατε, υπάρχουν τα ευρύτερα προγράμματα ΕΣΠΑ «Ψηφιακό Άλμα» και «Ψηφιακό Βήμα», που σχεδιάστηκαν σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς και αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων – εννοείται ότι η ανάπτυξη ηλεκτρονικών καναλιών πώλησης (e-shop), ηλεκτρονικής διαχείρισης αποθήκης, ηλεκτρονικής τιμολόγησης, διαχείρισης ηλεκτρονικών πληρωμών κλπ. είναι δαπάνες που καλύπτονται από αυτά τα προγράμματα, τα οποία ήδη τρέχουν και αν υπάρχει ενδιαφέρον, θα επεκταθούν…
Όμως, οι εταιρίες του κλάδου συνεχίζουν να διαμαρτύρονται…
Δεν έχουμε λύσει ακόμα ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα για τον κλάδο, το οποίο είναι ότι η μέση επιχείρηση ηλεκτρ. εμπορίου στην Ελλάδα αντιμετωπίζει ακόμα και διπλάσιο κόστος μεταφοράς, σε σχέση με τον Ευρωπαίο ανταγωνιστή της, λόγω γεωγραφίας, αλλά και κάποιων ιδιαιτεροτήτων που έχει η ελληνική αγορά μεταφορών…
Υπάρχει ένας φαύλος κύκλος: από τη μια, αυτοί που προσφέρουν υπηρεσίες μεταφοράς λένε ότι δεν υπάρχει κρίσιμος όγκος δεμάτων, ο οποίος θα δημιουργούσε οικονομίες κλίμακας και θα έριχνε το μοναδιαίο κόστος μεταφοράς, κι από την άλλη, οι επιχειρήσεις λένε ότι όλο αυτό αποτελεί για εμάς αντικίνητρο, αφού δεν θα μπορέσουμε ποτέ να δημιουργήσουμε κρίσιμο όγκο, αν εσείς δεν ρίξετε πρώτοι τις τιμές σας…
Γι’ αυτό το λόγο, σχεδιάζουμε -στο πλαίσιο κοινής προσπάθειας με τη ΓΓ Βιομηχανίας, που βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας, θα χρηματοδοτηθεί μέσω ΕΣΠΑ και θα βγει στον αέρα μέσα στο ‘19 - μια δράση συνεργατικών σχηματισμών (cluster), η οποία θα απευθύνεται σε εμπορικές επιχειρήσεις (εξ ορισμού και σ’ εκείνες του ηλεκτρ. εμπορίου), σε επιχειρήσεις logistics, αλλά και σε μεταποιητικές.
Πιστεύουμε ότι με τέτοιους συνεργατικούς σχηματισμούς, θα υπάρξουν οι αναγκαίες συνέργειες, ώστε να συγκεντρωθούν εύκολα οι απαιτούμενοι όγκοι δεμάτων και να δημιουργηθούν οι οικονομίες κλίμακας που θα ρίξουν τις τιμές για τα κόστη μεταφοράς, επιτρέποντας στα ελληνικά προϊόντα να βγουν με ανταγωνιστικές τιμές στη διεθνή αγορά.