του Εμμανουήλ Πούρικα
Η κατασκευή ιστοσελίδας για την επιχείρηση ή το προϊόν σας δεν είναι άλλη μια μόδα. Είναι μια από τις πιο σοβαρές επενδύσεις που θα χρειαστεί να κάνετε για την εικόνα σας στον έξω κόσμο.
Ο κλάδος της κατασκευής και σχεδίασης ιστοσελίδων έχει αυτό που θα λέγαμε, χρησιμοποιώντας την ορολογία της επιστήμης του marketing, “Low barriers to entry”. Είναι δηλαδή εύκολο σχεδόν για τον οποιονδήποτε με πρόσβαση στο internet να ξεκινήσει μια ανάλογη επιχείρηση.
Το σύνηθες σενάριο, που συμβαίνει άλλωστε και σε τόσους άλλους κλάδους, είναι το ακόλουθο: Μπαίνω στην αγορά, πουλάω εξαιρετικά φθηνά για να είμαι ανταγωνιστικός, σε 2-3 χρόνια βλέπω πως δε βγαίνει, κλείνω την επιχείρηση και αφήνω τους πελάτες ξεκρέμαστους. Θέλει, λοιπόν, μεγάλη προσοχή στην επιλογή της εταιρείας που θα αναλάβει να φτιάξει τη “βιτρίνα σας στο internet”.
Οι παρακάτω ερωτήσεις, σκοπό έχουν να σας βοηθήσουν να καταλάβετε αρχικά τι ακριβώς είναι αυτό που θέλετε να πετύχετε, αλλά και να αξιολογήσετε όσο το δυνατόν πιο σωστά τις εταιρείες με τις οποίες θα συζητήσετε για το project σας. Είναι, αν θέλετε, ένας οδηγός που θα σας κατευθύνει όσο το δυνατόν καλύτερα στο στόχο σας. Ειδικά αν πρόκειται για την πρώτη σας επαφή με το αντικείμενο της κατασκευής ιστοσελίδων.
1. Για ποιο λόγο με ενδιαφέρει η κατασκευή ιστοσελίδας;
Βάζουμε πρώτη αυτή την ερώτηση γιατί είναι ίσως η πιο σημαντική στην κατασκευή ιστοσελίδας. Αν απλά θέλετε να δημιουργήσετε μια ιστοσελίδα επειδή έχουν όλοι ή επειδή κάπου το ακούσατε και σας άρεσε, τότε είστε σε λάθος δρόμο. Ο λόγος που θέλετε να προχωρήσετε στην κατασκευή της ιστοσελίδας σας, θα πρέπει να είναι ξεκάθαρος και συνήθως, είναι ένας από τους παρακάτω.
- Αύξηση πελατών
- Γνωστοποίηση προϊόντων
- Λανσάρισμα νέου προϊόντος στην αγορά
- Πώληση προϊόντων στο internet
- Παρουσίαση της εταιρείας σας στο εξωτερικό ή σε επίδοξους συνεργάτες
- Προσθέστε τον δικό σας λόγο…
Αν δε μπορείτε να απαντήσετε στην παραπάνω ερώτηση με σαφήνεια, τότε μάλλον δεν είστε ακόμη έτοιμοι. Αν δεν έχετε στο μυαλό σας αυτό που θέλετε να πετύχετε, δε θα είστε ποτέ ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα. Θα δαπανήσετε χρήματα (πολλά ή λίγα δεν έχει σημασία), και στο τέλος δε θα έχετε πετύχει τίποτα.
2. Ταιριάζει η αισθητική μου, με την αισθητική άλλων έργων που έχει κάνει η εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων που με ενδιαφέρει;
Υπάρχει ένα παλιό ρητό που λέει: Το design έχει μια βασική διαφορά από την τεκίλα. Δε μπορεί να τους κάνει όλους χαρούμενους!
Κάθε εταιρία κατασκευής ιστοσελίδων έχει το δικό της σχεδιαστικό στυλ. Θα πρέπει να δείτε αναλυτικά τις δουλειές της εκάστοτε εταιρείας αλλά και τον τρόπο με τον οποίο τις έχουν προσεγγίσει ώστε να είστε σίγουροι πως θα «ταιριάξετε».
Εδώ, όμως, πρέπει να προσέξετε και ακόμα κάτι πολύ σημαντικό. Θα πρέπει να ρωτήσετε αν η εταιρία που σας ενδιαφέρει δουλεύει με έτοιμα themes (γνωστά και ως templates) ή αν σχεδιάζει το κάθε project ξεχωριστά και πάνω στις ανάγκες του πελάτη.
Α. Αν δουλεύουν με έτοιμα themes:
Σε αυτή την περίπτωση το κομμάτι της κοινής αισθητικής πάει περίπατο καθώς θα σας δώσουν να επιλέξετε από κάποια έτοιμα πρότυπα αυτό που σας αρέσει, θα αλλάξουν τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες και έτοιμη η ιστοσελίδα σας.
Πλεονεκτήματα:
- Γρήγορη υλοποίηση (συνήθως 5-10 μέρες)
- Χαμηλό κόστος
Μειονεκτήματα:
- Η ιστοσελίδα σας είναι εξαιρετικά πιθανό να μοιάζει με κάποια άλλη.
- Λόγω του ότι τα έτοιμα themes έχουν πολλές περιττές λειτουργίες, είναι πολύ πιθανό η ιστοσελίδα σας να είναι αργή
Β. Αν δουλεύουν με custom themes:
Στη δεύτερη περίπτωση, αν δηλαδή δε χρησιμοποιεί έτοιμα themes, είναι πολύ εύκολο να δείτε αν σας ταιριάζει, αφού οι δουλειές θα είναι μεν διαφορετικές μεταξύ τους, αλλά θα μοιράζονται μια κοινή αισθητική.
Πλεονεκτήματα:
- Η ιστοσελίδα σας θα είναι μοναδική, σχεδιασμένη πάνω στο brand σας
- Η ταχύτητά της θα είναι σίγουρα καλύτερη με ότι αυτό συνεπάγεται
Μειονεκτήματα:
- Μεγαλύτερο κόστος από ένα έτοιμο theme
- Μεγαλύτερος χρόνος υλοποίησης (συνήθως 20-30 μέρες για μια εταιρική ιστοσελίδα)
Μπορείτε να μάθετε για το παραπάνω κάνοντας την απλή ερώτηση: “Θα διαλέξω από κάποιο έτοιμο πρότυπο ή θα σχεδιαστεί η ιστοσελίδα μου από από το μηδέν;” Δεν υπάρχει καλή και κακή προσέγγιση σε όλο αυτό. Εξαρτάται αποκλειστικά από το τι θέλετε να πετύχετε και το πόσο σοβαρά βλέπετε την ιστοσελίδα σας.
3. Τι budget έχω διαθέσιμο για την ιστοσελίδα μου;
Δε χρειάζεται να απαντήσετε με ένα ακριβές νούμερο. Παρόλα αυτά, θα πρέπει να έχετε ένα νούμερο στο μυαλό σας ώστε να έχετε και ρεαλιστικές απαιτήσεις από τη δουλειά που θα λάβετε.Θέλετε να δαπανήσετε έως 1,000€, έως 2,000€ ή παραπάνω;
Στο πρώτο σενάριο, για παράδειγμα, το πιθανότερο είναι να πάρετε μια ιστοσελίδα «προκάτ» (με έτοιμο theme όπως γράψαμε και παραπάνω), στην οποία απλά θα προστεθούν οι φωτογραφίες και τα κείμενα που θα παραδώσετε.
Όσο η αξία ανεβαίνει, αντίστοιχα ανεβαίνει και η ποιότητα της δουλειάς που θα σας παραδοθεί. Θα σχεδιαστεί κάτι αποκλειστικά για σας, θα γραφούν κείμενα με γνώμονα το SEO, θα γίνει επαγγελματική φωτογράφιση ή θα αγοραστούν φωτογραφίες από τράπεζα εικόνων (π.χ. Shutterstock), θα γραφεί custom κώδικας κ.λπ.
Θα πρέπει λοιπόν οι απαιτήσεις σας, να είναι εναρμονισμένες με το budget που θέλετε να διαθέσετε. Αν έχετε μεγάλες απαιτήσεις και μικρό budget σίγουρα θα απογοητευτείτε. Μην ξεχνάτε πως, όπως και με τα περισσότερα πράγματα στη ζωή, έτσι και στην κατασκευή ιστοσελίδας, «ότι πληρώνεις, παίρνεις».
4. Τι είναι η συντήρηση ιστοσελίδας και κάθε πόσο πρέπει να γίνεται;
Μια ιστοσελίδα δεν είναι κάτι στατικό. Όπως το αυτοκίνητο σας χρειάζεται συντήρηση και service για να λειτουργεί σωστά, έτσι και η ιστοσελίδα σας. Οι περισσότερες εταιρείες έχουν ετήσια συμβόλαια υποστήριξης τα οποία επί της ουσίας διασφαλίζουν την σωστή λειτουργία της. Εδώ, θα πρέπει να δώσετε μεγάλη προσοχή στη συχνότητα της συντήρησης. Θα γίνεται κάθε εβδομάδα; Κάθε μήνα; Κάθε τρεις μήνες; Αυτό, είναι κάτι που θα πρέπει να το μάθετε από την αρχή.
Το πρόβλημα που προκύπτει όσο μεγαλώνει το διάστημα των συντηρήσεων, είναι πως, αν για παράδειγμα βρεθεί κάποια “τρύπα” σε κάποιο κομμάτι κώδικα, και αυτή δεν κλείσει το συντομότερο, μπορεί να καταστρέψει και ολοσχερώς την διαδικτυακή παρουσία σας. Τόσο στα μάτια των πελατών σας, όσο και στα “μάτια” της Google. Οι συντηρήσεις θα πρέπει λοιπόν να γίνονται σε όσο το δυνατόν πιο κοντινά διαστήματα ώστε να αποφύγετε δυσάρεστες εκπλήξεις.
5. Πόσο θα κοστίσει η ιστοσελίδα μου;
Η σύντομη απάντηση είναι: Εξαρτάται. Αλλά σίγουρα δε θέλετε να ακούσετε αυτό. Είναι πρακτικά αδύνατο να σας απαντήσει η οποιαδήποτε (σοβαρή) εταιρία σε αυτή την ερώτηση αν πρώτα δεν μελετήσει το έργο σας. Σίγουρα όμως θα μπορέσει να σας δώσει ένα εύρος τιμής βάση εμπειρίας από παρόμοια έργα. Αν το ποσό που θα ακούσετε είναι εκτός του προϋπολογισμού σας, είναι πολύ φυσιολογικό και ειλικρινές να το πείτε ανοιχτά. Θα γλιτώσουν όλες οι πλευρές πολύτιμο χρόνο ενώ μπορεί να σας προτείνουν και εναλλακτικές λύσεις χαμηλότερου κόστους.
6/7. Η ιστοσελίδα μου θα έχει SEO; Σε πόσο καιρό θα εμφανιστεί στη Google;
Αν κάποιος σας υποσχεθεί ότι θα σας βγάλει στην πρώτη θέση της Google, σας λέει ψέματα! Ο μόνος που μπορεί να το υποσχεθεί είναι η ίδια η Google. Να θυμάστε πως το SEO δεν είναι αγώνας 100 μέτρων, είναι μαραθώνιος. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, και αφού γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες (webmaster tools account, sitemaps, on-page SEO κ.λπ.) μια ιστοσελίδα θα αρχίσει να κατατάσσεται σε καλές θέσεις μέσα σε 6 μήνες από την δημοσίευσή της. Αν αυτό το σενάριο σας φαίνεται μακρινό, θα πρέπει να εξετάσετε τη λύση της προώθησης, είτε στη Google είτε σε κοινωνικά δίκτυα.
Το ένα όμως δεν αναιρεί το άλλο. Το βέλτιστο είναι να γίνουν όσο το δυνατόν περισσότερες προωθητικές ενέργειες μπορείτε να υποστηρίξετε οικονομικά. Αν περιμένετε πως θα δημιουργήσετε μια ιστοσελίδα και αυτή θα αρχίσει να δουλεύει από μόνη της, δυστυχώς, θα απογοητευτείτε. Ρωτήστε λοιπόν τι προωθητικές ενέργειες μπορεί να υποστηρίξει η εταιρεία με την οποία επικοινωνείτε, ειδάλλως, αν μπορεί να σας συστήσει σε κάποια άλλη εταιρεία με μεγαλύτερη εμπειρία στο κομμάτι της προώθησης.
8. Η ιστοσελίδα μου θα είναι προσβάσιμη από κινητές συσκευές;
Πρόσφατη μελέτη σε δείγμα 150 ελληνικών ιστοσελίδων που έχουμε δημιουργήσει από διάφορους κλάδους, έδειξε ότι το ποσοστό πρόσβασης από κινητές συσκευές είχε μέσο όρο περίπου 70%. Οι 7 στους 10 δηλαδή χρησιμοποιούν το κινητό τους για να αναζητήσουν πληροφορίες και να κάνουν έρευνα αγοράς. Άρα είναι αδιανόητο μια ιστοσελίδα πλέον να μην είναι φιλική για κινητές συσκευές. Όσο λοιπόν κι αν η αρχική ερώτηση μοιάζει αυτονόητη στις μέρες μας, καλό είναι να το ρωτήσετε για να είστε σίγουροι.
9. Γιατί είναι σημαντική η επιλογή ενός καλού server για τη φιλοξενία της ιστοσελίδας μου;
Ο χώρος στον οποίο θα φιλοξενηθεί η ιστοσελίδα σας είναι ένας από τους βασικότερους παράγοντες της επιτυχία της. Αν παρομοιάσουμε την φιλοξενία ιστοσελίδων με μια πολυκατοικία, αυτές είναι οι 3 βασικές επιλογές που έχετε:
- Shared hosting - Νοικιάζετε ένα χώρο σε ένα διαμέρισμα της πολυκατοικίας
- VPS Server - Νοικιάζετε έναν ολόκληρο όροφο
- Dedicated Server - Νοικιάζετε ολόκληρη την πολυκατοικία
Το ποιο πακέτο θα επιλέξετε είναι καθαρά θέμα απαιτήσεων της ιστοσελίδας σας και σε αυτό θα σας κατευθύνει η αντίστοιχη εταιρία κατασκευής ιστοσελίδων που θα συνεργαστείτε. Ένα e-shop για παράδειγμα δε μπορεί να φιλοξενηθεί σε ένα Shared hosting. Όπως θα ήταν παράλληλα και υπερβολή να φιλοξενηθεί μια εταιρική ιστοσελίδα χαμηλών απαιτήσεων σε έναν VPS ή έναν Dedicated.
10. Κι αν δε μπορώ να αποφασίσω στο ποια εταιρία να επιλέξω για κατασκευή ιστοσελίδας;
Υπάρχουν τόσες πολλές επιλογές και τόσο μεγάλο φάσμα τιμών που η επιλογή της κατάλληλης εταιρίας είναι πραγματικά δύσκολη. Πρόκειται για μια νέα (και λογικά μακρά) συνεργασία και, για να το θέσουμε απλά, πάνω απ’ όλα θα πρέπει να ταιριάζουν τα “χνότα” σας.
Θα έχετε δίπλα σας μια ομάδα ανθρώπων με τους οποίους, ειδικά στην αρχή του έργου, θα έχετε σχεδόν καθημερινή τριβή. Αν δεν ταιριάζετε, δε θα βγει σε καμία περίπτωση το επιθυμητό αποτέλεσμα από καμία πλευρά. Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη όλες τις παραπάνω ερωτήσεις, κάντε την έρευνά σας, αξιολογήστε τις προτάσεις και… εμπιστευτείτε το ένστικτό σας!
Αναδημοσίευση από το readmore.gr
Εικόνα: Clovis Cheminot, Pixabay
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]