
H ECDM Expo 2025 αποτελεί παρελθόν αλλά, όπως κάθε χρόνο συμβαίνει, υπάρχουν διάφορα θέματα που συζητήθηκαν και είναι άξια προσοχής! Έχοντας φέτος και την προσθήκη της RetailTech Expo, είναι μάλλον προφανές ότι συζητήθηκε εκτενώς το πόσο το ΑΙ επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων αλλά και το χώρο του digital marketing - μεταξύ άλλων.
Κανείς ομιλητής στα συνέδρια της διοργάνωσης δεν αμφισβήτησε ότι η τεχνητή νοημοσύνη και δη το GenAI δεν θα αλλάξει άρδην τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων στο λιανεμπόριο. Εκεί που υπήρξε μία διαφωνία, ήταν στο κατά πόσον το ΑΙ θα αλλάξει άρδην το εργασιακό περιβάλλον. Για την ακρίβεια, υπήρξε άποψη ότι το ΑΙ θα καταργήσει θέσεις εργασίας όταν κάποιοι άλλοι ομιλητές επεσήμαναν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα οδηγήσει σε αναπροσδιορισμό του τρόπου εργασίας των ανθρώπων.
Η διαφωνία είναι αρκετά μεγάλη. Πρακτικά, η μία πλευρά υποστηρίζει ότι το ΑΙ μπορεί να κάνει τα πάντα καλύτερα, οπότε δεν χρειάζονται οι άνθρωποι! Η άλλη πλευρά εκτιμά ότι το ΑΙ θα αυτοματοποιήσει τις βαρετές και επαναλαμβανομένες εργασίες και θα λειτουργεί ως βοηθός για τους ανθρώπους, οι οποίοι θα πρέπει, όμως, να γίνουν περισσότερο δημιουργικοί.
Προσωπικά, τάσσομαι με τη δεύτερη άποψη. Ίσως γιατί το πρώτο σενάριο μοιάζει αρκετά εφιαλτικό και φέρνει μνήμες από ταινίες επιστημονικής φαντασίας, ενώ είναι βέβαιο ότι θα δημιουργούσε τεράστιες κοινωνικές ανισότητες, οι οποίες συνήθως οδηγούν σε εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις. Δεν διαφωνώ όμως με την άποψη ότι οι εξελίξεις στο χώρο του ΑΙ είναι απίστευτα γρήγορες. Και ίσως να μην προλάβουμε να τις κατανοήσουμε για να προσαρμοστούμε.
Επίσης, μία ενδιαφέρουσα συζήτηση έγινε για το πως θα είναι το κατάστημα του μέλλοντος. Υπήρξε η άποψη ότι οι άνθρωποι δεν θα είναι απαραίτητοι και όλα θα γίνονται από AI agents που θα μας προτείνουν τί να αγοράσουμε. Ίσως αυτό να είναι πρακτικό π.χ. για τα σούπερ μάρκετ, αλλά σε άλλους κλάδους, όπως η ένδυση, το συναίσθημα παίζει πάντα καταλυτικό ρόλο στις επιλογές των καταναλωτών. Και εκεί θα θέλεις έναν άνθρωπο να λειτουργεί ως σύμβουλος αγορών. Έναν άνθρωπο που θα παίρνει μαζί σου την ευθύνη για την επιλογή, όπως αναφέρθηκε σε κάποιο από τα πάνελ των συνεδριακών εκδηλώσεων.