
Την περασμένη εβδομάδα, ο οικοδεσπότης σας πέρασε τρεις ‘γεμάτες’ ημέρες στο Ζάππειο (πού αλλού; για δείτε τις ημερομηνίες) άλλοτε παρακολουθώντας, άλλοτε συντονίζοντας, άλλοτε μιλώντας, αλλά συνεχώς αποθησαυρίζοντας εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ειδήσεις και εμπειρίες, στο πλαίσιο της φετινής ECDM & RetailTech Expo (+ Conference, βεβαίως – στις έξι συνεδριακές ενότητες φτάσαμε πλέον).
Στη διάρκειά τους είχε την ευκαιρία να ακούσει πολλές δεκάδες ομιλητές, Έλληνες και ξένους, που μοιράστηκαν με τους εκατοντάδες συνέδρους τη γνώση και τις απόψεις τους για πλήθος θέματα, τα οποία μπορούν (χοντρικά, καθώς οι επικαλύψεις δεν είναι λίγες), να καταταχθούν σε δυο μεγάλα και γενικευμένα οικοσυστήματα, αυτά του εμπορίου και του marketing.
Μα… ο τίτλος "ECDM" (είναι σαν να ακούω την ένστασή σας) δεν προκύπτει από το Electronic Commerce και το Digital Marketing; Όντως, αυτό ισχύει και δικαιολογημένη η απορία σας! Mόνο που πολλοί ομιλητές, αν όχι όλοι, χρησιμοποιούσαν το ουσιαστικό χωρίς διευκρινιστικό επίθετο. Κάποιοι το επεσήμαναν κιόλας από σκηνής, παρατηρώντας ότι το εμπόριο είναι πλέον ένα (βλέπε, omnichannel), με το ψηφιακό σκέλος (που συνεχώς αυξάνει τα ποσοστά και τη δημοφιλία του, από το σημείο καμπής της πανδημίας και μετά) να ‘δένεται’ ολοένα και περισσότερο με το φυσικό, καθώς στην πράξη συμπληρώνουν το ένα το άλλο.
Oι καταναλωτές, όπως μας λένε οι έρευνες του GRECA, κάνουν πρώτα έρευνα αγοράς στα eShop γι’ αυτό που θέλουν πριν το αγοράσουν από το φυσικό κατάστημα ή το ανάποδο – κοιτάζουν πρώτα (ειδικά για ρούχα-παπούτσια, που χρειάζονται πρόβα) στα φυσικά καταστήματα και μετά το παραγγέλνουν δικτυακά, αξιοποιώντας τις συχνά καλύτερες τιμές. Το αυτό συμβαίνει και στο marketing – πλέον, είναι σχεδόν αποκλειστικά digital, με τις νέες τεχνολογίες να δίνουν λύσεις στα πάντα όλα.
Νέες εποχές και νέες ανάγκες, λοιπόν, οι οποίες επιβάλουν αλλαγές στα όσα ξέραμε. Το ποτάμι της προόδου δεν γυρίζει πίσω και η καινοτομία πολύ γρήγορα γίνεται κοινοτυπία, ακόμα και στη χώρα μας, που υστερεί μεν σε τεχνολογική πρόοδο σε κάποιους τομείς, αλλά όχι τόσο πολύ πια, όπως παλιότερα. Μάλιστα, οι νέες ανάγκες αλλάζουν ακόμα και περιεχόμενο (ή, αν θέλετε, αποστολή) σε ρόλους που ως τώρα, θεωρούσαμε σταθερούς και παγιωμένους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, εκείνος του CIO (Chief Information Officer), ο οποίος καλείται να αναλάβει πολύ διευρυμένες αρμοδιότητες, αν δεν αντιμετωπίζει κιόλας -όχι πάντα, αλλά συμβαίνει- αντί συνεργασίας, εσωτερικό ανταγωνισμό από τα αντίστοιχα C-level στελέχη: Chief Digital Transformation-, Chief Technology-, Chief Information Security- και πλέον Chief AI Officer…
Από την εποχή που ο ρόλος του CIO ήταν απλώς ‘να κάνει τα μηχανήματα να δουλεύουν σωστά’, σίγουρα πολύ νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι… Από τη μια τα ίδια τα μηχανήματα και η λειτουργία τους, ειδικά με την εισβολή της ΤΝ στην καθημερινότητά μας, έχουν γίνει ιδιαίτερα πολύπλοκα με τις εξελίξεις να είναι ραγδαίες. Από την άλλη, το τοπίο είναι σήμερα εντελώς διαφορετικό: αβεβαιότητα, πολιτικές εντάσεις, συνεχείς ανατροπές στην αγορά και -κερασάκι στην τούρτα, προσφάτως- οι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ, αν και όταν επιβληθούν στ’ αλήθεια και δεν μείνουν στα λόγια. Άντε να βρεις σταθερό μέρος να πατήσεις και να διαμορφώσεις στρατηγική, πολύ περισσότερο όταν επικρέμαται και η απειλή των μειώσεων προσωπικού, με απολύσεις και ανακατατάξεις…
Παρόλα αυτά, θεωρείται ευκολότερο ‘να κάνεις τις μηχανές να δουλεύουν’, από το να εισάγεις την καινοτομία σε όλο το μήκος και το πλάτος ενός οργανισμού, όπως περιμένουν από τους CIO οι ανώτεροί τους. Πολλοί δεν είναι έτοιμοι, ούτε έχουν τις ικανότητες για κάτι τέτοιο, σχολίαζε σε πρόσφατο άρθρο του το ‘Information Week’, με αποτέλεσμα να χάνουν τη θέση τους. Ο ‘Κύρος Γρανάζης’ δεν έχει πιά θέση στη σύγχρονη επιχείρηση, καθώς μηχανήματα και λογισμικό πιο συχνά ενοικιάζονται και ‘εδρεύουν’ στο cloud, παρά αγοράζονται και εγκαθίστανται στους χώρους της. Αυτά που χρειάζονται, είναι οι βέλτιστοι συνδυασμοί των διαθέσιμων πόρων για το παρόν και οι καλύτερες δυνατές προβλέψεις για την επόμενη ημέρα.
Το γνωστό αμερικανικό μέσο κάνει λόγο -βασιζόμενο στα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνάς του- ακόμα και για εξαφάνιση του ρόλου των CIO, αν και πιθανότερη μοιάζει η μετάλλαξή του και η ανάληψη περισσότερο κεντρικού και στρατηγικού ρόλου, με ισχυρό λόγο στην πορεία του οργανισμού ή της επιχείρησης. Πού θα ‘κάτσει η μπίλια’; Κανείς δεν ξέρει – εμείς θα είμαστε εδώ, πάντως, παρακολουθώντας τις εξελίξεις…