Ένα από τα μεγάλα προβλήματα στα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, είναι η άρνηση παραλαβής για αποστολές με αντικαταβολή.
Αυτό σημαίνει πως το πακέτο βρίσκεται σε διαδικασία επιστροφής και φυσικά, το συνολικό κόστος μεταφορικών αναλαμβάνει το ηλεκτρονικό κατάστημα. Επιπλέον, πρέπει να υπολογίσετε το κόστος συλλογής, πακεταρίσματος και επεξεργασίας της παραγγελίας κατά την παραλαβή της, αλλά και το κόστος παραλαβής τής επιστροφής, ξεπακεταρίσματος, τοποθέτησης των ειδών πάλι στα ράφια, καθώς και της λογιστικής επεξεργασίας της επιστροφής.
Και το κόστος μπορεί να γίνει ακόμα μεγαλύτερο, εάν κατά την μεταφορά υπάρχει φθορά στο είδος.
Από τη στιγμή λοιπόν που το πακέτο μπει σε διαδικασία επιστροφής, λίγα είναι αυτά που μπορείτε να κάνετε για να αλλάξετε τη διαδρομή των πραγμάτων. Όμως, γιατί έγινε άρνηση παραλαβής;
Κατ αρχήν, μπορεί απλά να σημαίνει ότι ο παραλήπτης αρνήθηκε το πακέτο, γιατί δεν είχε ενημερωθεί και δεν το περίμενε. Για να αποφύγετε αυτή την περίπτωση, πρέπει όταν κάνετε οποιαδήποτε αποστολή, να βεβαιωθείτε ότι έχετε ενημερώσει τον παραλήπτη, είτε με e-mail είτε με SMS, πριν φτάσει σε αυτόν το δέμα.
«Ο παραλήπτης αρνήθηκε την παραλαβή» θα μπορούσε επίσης να σημαίνει ότι ο παραλήπτης αρνήθηκε το πακέτο επειδή ενδεχομένως υπέστη ζημιές κατά τη μεταφορά. Για τις εταιρείες λιανικού εμπορίου που στέλνουν προϊόντα στους πελάτες τους, είναι μια συνηθισμένη -αν και ατυχής- κατάσταση. Εδώ, συνήθως μια ασφάλιση της μεταφοράς μπορεί να σας γλυτώσει από τα περισσότερα έξοδα.
Όμως, υπάρχει ακόμη μια περίπτωση επίσης πολύ συνηθισμένη και αρκετά δυσάρεστη. Σε περιόδους εορτών ή με μεγάλη πίεση στις μεταφορικές (όπως συνέβη και κατά την πανδημία) οι αγοραστές παραγγέλνουν το ίδιο αντικείμενο από διαφορετικά καταστήματα συγχρόνως, με σκοπό να παραλάβουν αυτό που θα έρθει πρώτο!
Αφού λοιπόν παραλάβουν το προϊόν τους από τον πιο γρήγορο (και τελικά, πιο... τυχερό) σε όλα τα υπόλοιπα κάνουν άρνηση παραλαβής και τα δέματα επιστρέφουν στα κατάστηματα.
Εδώ, είναι πολύ δύσκολο να αντιδράσει ένα κατάστημα, αφού ειναι αδύνατον να γνωρίζει τις προθέσεις του αγοραστή. Το να καταργήσει την αντικαταβολή δεν είναι λύση, αφού θα χάσει ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων.
Μία λύση, θα ήταν να ζητάει από τον πελάτη ένα ποσό ως προκαταβολή, το οποίο να αναλογεί στα μεταφορικά, συν ένα επιπλέον ποσό διαχείρισης, την οποία να παρακρατεί σε περίπτωση άρνησης παραλαβής. Αυτή η κίνηση, εμπεριέχει το ρίσκο του να μην προχωρούν σε παραγγελία οι αγοραστές, αλλά το εμπόδιο μπορεί να ξεπεραστεί ορίζοντας αυτό το ποσό αρκετά χαμηλά, ώστε να μην αποτελεί τροχοπέδη.
Μία ακόμη λύση, θα ήταν να βρείτε από το αρχείο των παραγγελιών σας όσους πελάτες δεν έχουν ζητήσει ανωνυμοποίηση των στοιχείων τους και έχουν επαναλαμβανόμενες αρνήσεις παραλαβής. Σε αυτούς, θα μπορούσατε με την κατάλληλη ρύθμιση στο ταμείο σας να σταματήσετε να προσφέρετε πληρωμή με αντικαταβολή.
Αυτό είναι αρκετά διακριτικό, γιατί δεν εμφανίζει κάπου το λόγο για τον οποίο εκείνη τη στιγμή η αντικαταβολή δεν είναι διαθέσιμη και αν όντως ο αγοραστής θέλει να κάνει την παραγγελία, θα προχωρήσει με κάποιον άλλο τρόπο πληρωμής.
Ένα τέτοιο πρόσθετο έχουμε κατασκευάσει για το cs-cart. Δίνει τις παραπάνω δυνατότητες στον ιδιοκτήτη του καταστήματος, αλλά μπορεί επιπλέον ο ίδιος να προσθέσει και να αφαιρέσει πελάτες από τη λίστα αυτή, χειροκίνητα.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες εδώ: www.cscart.biz/diaxeiris-akyrosis-antikatabolon.html
Η αντικαταβολή αποτελεί για την ελληνική αγορά έναν από τους βασικότερους τρόπους πληρωμής. Οι λόγοι είναι πολλοί και σίγουρα όλοι, πελάτες και καταστηματάρχες, φέρουν μερίδιο ευθύνης γι' αυτό.
Όμως, αυτό δε σημαίνει ότι είναι κακή πρακτική. Με τους κατάλληλους χειρισμούς, μπορείτε να μειώσετε στο ελάχιστο τον αριθμό άρνησης παραλαβής των αποστολών σας σε ένα "αποδεκτό" επίπεδο, το οποίο θα πρέπει να γνωρίζετε ποιο είναι, αλλά και να έχετε ήδη συνυπολογίσει στις τιμές σας, ώστε να το καλύπτετε και αυτό.
του Φ. Κουρμαδά, CEO CS-Cart Hellas