Να θωρακίσει τους καταναλωτές από τα νέα δεδομένα, που θα δημιουργήσει η μαζικότερη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence-AI), επιχειρεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί η εν εξελίξει μεταρρύθμιση των κανόνων ασφάλειας και νομικής ευθύνης, ώστε να συμπεριλάβουν και τα προϊόντα με δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης.
Σχετικό ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που εγκρίθηκε την περασμένη εβδομάδα, ζητά ένα ισχυρό πλαίσιο δικαιωμάτων για την προστασία των καταναλωτών όσον αφορά την τεχνητή νοημοσύνη και την αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων.
Οι ευρωβουλευτές χαιρετίζουν μεν τη δυνατότητα των συστημάτων αυτοματοποιημένης λήψης αποφάσεων να παρέχουν καινοτόμες και βελτιωμένες υπηρεσίες στους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων των “εικονικών βοηθών” και των chatbots. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι, όταν οι καταναλωτές αλληλοεπιδρούν με ένα τέτοιο σύστημα, “θα πρέπει να είναι κατάλληλα ενημερωμένοι για το πώς λειτουργούν, πώς μπορούν να απευθυνθούν σε έναν άνθρωπο με εξουσίες λήψης αποφάσεων, καθώς και για το πώς μπορούν να ελέγχονται και να διορθώνονται οι αποφάσεις του συστήματος”.
Το Κοινοβούλιο ζητά την εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης κινδύνων για τα συστήματα αυτά και για μια κοινή προσέγγιση σε επίπεδο Ε.Ε., για να διασφαλιστούν τα οφέλη τους και να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι τους.
Σύμφωνα με το δίκαιο της Ε.Ε., οι έμποροι πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές, όταν η τιμή των αγαθών ή των υπηρεσιών αλλάζει αυτόματα βάσει προσωπικών δεδομένων και καταναλωτικής συμπεριφοράς, υπενθυμίζουν οι βουλευτές, ζητώντας από την Επιτροπή να παρακολουθεί την εφαρμογή αυτών των κανόνων.
Επίσης, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο ψήφισμα, η Ε.Ε. θα πρέπει επίσης να διασφαλίσει ότι η αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων δεν χρησιμοποιείται για να γίνουν διακρίσεις λόγω της εθνικότητας, του τόπου κατοικίας ή της προσωρινής διαμονής των καταναλωτών.
Δείτε αναλυτικότερα στο sepe.gr.
Εικόνα: Gerd Altmann, Pixabay
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]