Τί είναι το viral περιεχόμενο και πως θα το δημιουργήσω; Την παραπάνω ερώτηση κάνουν αρκετοί επιχειρηματίες όταν αναζητούν συνεργασίες σε θέματα marketing. Και είναι λάθος! Τί σημαίνει όμως viral περιεχόμενο;
Viral περιεχόμενο σημαίνει πως, χωρίς διαφήμιση, κάποιο περιεχόμενο (φωτογραφία ή video) αναμεταδίδεται σε πολύ μεγάλο αριθμό ατόμων και σε σύντομο χρονικό διάστημα από στόμα σε στόμα, ή – πιο σωστά – από κοινοποίηση σε κοινοποίηση. Ό,τι ονειρεύεται δηλαδή ο κάθε marketing manager και ο κάθε ιδιοκτήτης επιχείρησης, ώστε με μηδέν διαφημιστικό προϋπολογισμό να προβάλει τη μάρκα του σε μεγάλο κοινό.
Εύκολο να το εξηγείς, δύσκολο να το κάνεις
Είπα παραπάνω ότι η ερώτηση “πώς θα κάνω το περιεχόμενό μου viral” είναι λάθος. Η σωστή ερώτηση είναι “τί περιεχόμενο πρέπει να δημιουργήσω ώστε να γίνει viral”; “Έλα τώρα, παίζεις με τις λέξεις;” θα πει κάποιος. Καθόλου. Γιατί, το πως θα κάνω το περιεχόμενό μου viral υπονοεί πως υπάρχει τρόπος και μεθοδολογία να κάνω viral οποιοδήποτε περιεχόμενο φτιάξω.
Στην πραγματικότητα, θα πρέπει να σκεφτώ πρώτα το είδος του περιεχομένου που γίνεται viral και μετά να το φτιάξω. Και όχι μόνο αυτό, αλλά θα πρέπει το είδος του περιεχομένου που θα αναρτήσω να “δένει” με τη μάρκα και την επιχείρησή μου για να μπορεί ο θεατής να κάνει τη σύνδεση με αυτή και όχι να είναι απλά κάτι όμορφο αλλά άσχετο με το προϊόν ή την υπηρεσία μου...
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν βλέποντας τα χαρακτηριστικά του περιεχομένου που – συνήθως – γίνεται viral. Αν και μια αναζήτηση του τύπου “viral περιεχόμενο” ή “viral campaigns” θα σας βγάλει μια μεγάλη λίστα από επιλογές. Τις ομαδοποίησα για εσάς, στις παρακάτω βασικές κατηγορίες.
To περιεχόμενο που γίνεται viral
1. Είναι πρωτότυπo. Το περιεχόμενο που γίνεται viral είναι συνήθως κάτι που είτε δεν έχουμε ξαναδεί, είτε η εκτέλεσή του έχει ένα διαφορετικό “twist” απ’ όσα έχουμε δει μέχρι τώρα.
2. Εγείρει συναισθήματα. Εδώ δε θα ξαναγράψω το χιλιοειπωμένο «οι άνθρωποι μπορεί να ξεχάσουν τι λέτε και τι κάνετε, όμως κανείς δεν θα ξεχάσει ποτέ πως τους κάνατε να νιώσουν» (το ξαναέγραψα!).
Είναι γεγονός πως το συναίσθημα είναι αυτό που μας δημιουργεί κάποιου είδους σύνδεση με πρόσωπα αλλά και πράγματα (προϊόντα). Όταν λοιπόν η μάρκα και η ιστορία της μας κάνει να “νοιώθουμε κάπως” ή / και να ταυτιζόμαστε, τότε αυτή η μάρκα έχει μια ιδιαίτερη θέση στο μυαλό και (για κάποιους) στην καρδιά μας και παύει να είναι απλά “εμπόρευμα”.
3. Γίνεται από κάποιο γνωστό πρόσωπο / influencer. Είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι οι influencers… όντως κάνουν δουλειά, δηλαδή επηρεάζουν. Και επηρεάζουν γιατί είναι άνθρωποι τους οποίους ακολουθούμε γιατί θαυμάζουμε, γιατί ανεβάζουν χρήσιμο σε μας περιεχόμενο, γιατί ζουν όπως θα θέλαμε να ζούμε… Όταν λοιπόν κάνουν αναρτήσεις με μια μάρκα που “δένει” με την εικόνα που προβάλουν, η μάρκα αυτή εντυπώνεται καλύτερα στο μυαλό αυτών που τους ακολουθούν.
4, Δίνει κάποιου είδους αξία. Είναι διασκεδαστικό, δημιουργικό, δίνει κάποιο οικονομικό κίνητρο, δίνει επίκαιρες, αξιόλογες και πρωτότυπες συμβουλές, και ό,τι άλλο μπορεί να είναι χρήσιμο με κάποιον τρόπο στο κοινό στο οποίο θέλετε να απευθυνθείτε.
5. Κάνει "piggy backing" ή "shark ride". Και οι δύο αυτοί ιδιωματισμοί σημαίνουν το ίδιο πράγμα. Όταν συμβαίνει κάποιο γεγονός που επηρεάζει ή με το οποίο ασχολείται μεγάλο μέρος της κοινωνίας, το εκμεταλλευόμαστε ώστε να “κλέψουμε” κι εμείς από την δημοφιλία του.
Το πιο τυπικό παράδειγμα είναι οι αγώνες ποδοσφαίρου και η διαφήμιση πίτσας. Ένα άλλο σχετικά πρόσφατο παράδειγμα είναι το body shaming και η “στροφή” κάποιων εταιρειών στην υιοθέτηση γυναικών, μοντέλων και ηθοποιών, όλων των σωματότυπων στα διαφημιστικά τους.
6. Είναι πολωτικό. Το κράτησα τελευταίο γιατί δεν θα το πρότεινα. Θέλει μεγάλη προσοχή γιατί, παρότι κάποιοι marketers λένε "ας μιλάνε για σένα κι ας κάνουν και αρνητικά σχόλια" ΔΕΝ είναι καλή πρακτική για όλες τις κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών.
Και τώρα τί; Τώρα, δουλειά!
- Απαριθμήστε τα συγκριτικά σας πλεονεκτήματα.
- Διατυπώστε με σαφήνεια τις αξίες της εταιρείας και της μάρκας σας.
- Σκεφτείτε την διαφορά που κάνετε στις ζωές των πελατών σας.
- Σκεφτείτε πως θα θέλατε να αισθάνονται όσοι χρησιμοποιούν την υπηρεσία ή το προϊόν σας.
Όταν καταγράψετε τα παραπάνω, είστε έτοιμοι να σχεδιάσετε και να δημιουργήσετε το περιεχόμενο που θα γίνει viral με κάποιους από τους 6 τρόπους που είδαμε παραπάνω.
του Αρσένη Πασχόπουλου – Managing Partner, Just Online digital agency
Εικόνα: Stockcake