Με ποιoυς τρόπους μπορούν οι Έλληνες έμποροι να αυξήσουν το διασυνοριακό τους εμπόριο το 2017
Σημαντική έρευνα από την PayPal και την Ipsos
• Για τους Έλληνες εμπόρους που ενδιαφέρονται να προσελκύσουν πελάτες εκτός συνόρων, το κλειδί της επιτυχίας είναι η ευκολία του καταναλωτή, στην οποία περιλαμβάνονται τα δωρεάν μεταφορικά (46%), ο ασφαλής τρόπος πληρωμής (44%) και η πώληση αγαθών που ενδέχεται να είναι δυσεύρετα σε τοπικό επίπεδο (40%).
• Οι βασικές αγορές για τους Έλληνες εμπόρους που πραγματοποιούν πωλήσεις στο εξωτερικό είναι οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία.
• Έρευνα αποκαλύπτει πως μια από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες για αύξηση του μεριδίου των διασυνοριακών πωλήσεων είναι τα Χριστούγεννα (αύξηση κατά 42%), οι εποχιακές εκπτώσεις (αύξηση κατά 40%) και το Πάσχα (14%), αφού οι διασυνοριακοί αγοραστές τείνουν να ψωνίζουν πιο συχνά αυτές τις περιόδους από ότι συνήθως.
Η PayPal και η Ipsos έδωσαν στη δημοσιότητα στις αρχές Ιανουαρίου την τρίτη ετήσια έκθεση διασυνοριακού εμπορίου, αποτέλεσμα παγκόσμιας έρευνας στο πλαίσιο της οποίας μελετήθηκαν οι online εγχώριες και διασυνοριακές αγοραστικές συνήθειες ανάμεσα σε περισσότερους από 28.000 καταναλωτές σε 32 χώρες. Η έκθεση αποκαλύπτει τις νέες προτιμήσεις των διασυνοριακών αγοραστών και επισημαίνει τις πλέον σημαντικές τάσεις στον τομέα του παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου.
Στις 32 χώρες-στόχους της έρευνας περιλαμβάνεται και η Ελλάδα καθώς ολοένα και περισσότεροι Έλληνες έμποροι, πραγματοποιούν πωλήσεις στο εξωτερικό και επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους σε διεθνές επίπεδο, ενισχύοντας το διασυνοριακό εμπόριο. Οι κυριότερες αγορές για αγαθά και υπηρεσίες από την Ελλάδα μέσω της PayPal είναι οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία.
Τι παρακινεί, όμως, τους διεθνείς διασυνοριακούς e-shoppers και τι είναι αυτό που αναζητούν περισσότερο; Οι διασυνοριακοί e-καταναλωτές απ’ όλο τον κόσμο εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για ελκυστικές προσφορές. Το 76% των ερωτηθέντων e-shoppers κατέταξε τις καλύτερες τιμές ως πρώτο λόγο για την πραγματοποίηση αγορών σε ιστοσελίδες από τους τρεις κορυφαίους προορισμούς. Η πρόσβαση σε είδη μη διαθέσιμα στην χώρα τους ταξινομήθηκε επίσης ψηλά (65%) ως ένα κίνητρο για αγορές παγκοσμίως.
Οι δημοφιλέστερες κατηγορίες για διασυνοριακές αγορές διεθνώς είναι τα είδη ένδυσης, υπόδησης και τα αξεσουάρ (το 46% των ερωτηθέντων διασυνοριακών αγοραστών απ’ όλες τις χώρες έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον μια αγορά από το εξωτερικό σε αυτή την κατηγορία τους τελευταίους 12 μήνες), τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (29%), οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (25%), η ψηφιακή ψυχαγωγία και τα εκπαιδευτικά αγαθά (24%), καθώς και τα παιχνίδια και είδη χόμπι (23%).
Παραδοσιακά, η χειμερινή περίοδος των εορτών αποτελεί μία από τις πιο ενεργές καταναλωτικές περιόδους κι αυτό ισχύει, επίσης, για online αγορές, με τους καταναλωτές να πραγματοποιούν τις αγορές τους όχι μόνο σε τοπικά, αλλά και σε online καταστήματα του εξωτερικού. Για παράδειγμα, η έρευνα έδειξε πως τα Χριστούγεννα είναι η χρονική περίοδος κατά την οποία το 38% των διασυνοριακών αγοραστών που ερωτήθηκαν απ’ όλο τον κόσμο δήλωσαν πως πραγματοποιούν αγορές από ιστοσελίδες άλλων χωρών περισσότερο από ότι συνήθως.
«Τελικά, αυτό που έχει σημασία είναι η διαφάνεια και η αξιοπιστία του εμπόρου: παράγοντες όπως η περιγραφή ή τα μεταφορικά κόστη θα πρέπει να εντοπίζονται εύκολα και να είναι οικονομικοί» δήλωσε ο Ματ Κομορόφσκι, γεν. διευθυντής της PayPal για την Κεντρική & Ανατολική Ευρώπη. Για να προσθέσει, αναφερόμενος στη χώρα μας, πως «το διασυνοριακό εμπόριο μπορεί να αναδειχθεί σε πηγή ζωτικής σημασίας προσφέροντας στους εμπόρους μια σταθερά ανοδική πορεία των εσόδων τους. Στην PayPal, επιθυμία μας είναι να βοηθάμε τους πελάτες να έχουν πρόσβαση σε νέες διεθνείς αγοραστικές ευκαιρίες και για τον λόγο αυτόν παρέχουμε ενεργά στους Έλληνες εμπόρους εργαλεία και υπηρεσίες, όπως το Buyers and Sellers Protection και το PayPal Refunded Returns προκειμένου να τους βοηθήσουμε να διευρύνουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα στο εξωτερικό».
Προσελκύοντας τον εκτός συνόρων πελάτη
Οι διεθνείς πωλήσεις αποτελούν ουσιαστική ευκαιρία των εμπόρων ανά τον κόσμο για την επέκταση της επιχείρησής τους – με δεδομένη την αύξηση της δυναμικής του e-commerce. Εντούτοις, υπάρχουν μερικές πρόσθετες προκλήσεις οι οποίες επισημάνθηκαν στην πρόσφατη έκθεση:
• Η άνεση του πελάτη είναι μία από τις βασικές κινητήριες δυνάμεις για τις διασυνοριακές αγορές, διεθνώς. Οι κυριότεροι παράγοντες που μπορούν να ωθήσουν τους καταναλωτές σε αγορές από ηλεκτρονικό κατάστημα ξένης χώρας περιλαμβάνουν τα εξής: τα δωρεάν μεταφορικά (επιλέχθηκαν από το 46% των διαδικτυακών καταναλωτών), ο ασφαλής τρόπος πληρωμής (44%), ακολουθούμενος από τα αγαθά που ενδέχεται να είναι δυσεύρετα σε τοπικό επίπεδο (40%), η εμφάνιση της τιμής σε τοπικό νόμισμα (37%) και το χαμηλότερο συνολικό κόστος (35%).
• Τα μεταφορικά αποτελούν ένα από τα βασικότερα ζητήματα για πολλούς διαδικτυακούς αγοραστές. Όταν ερωτώνται σχετικά με τα εμπόδια που αφορούν στις αγορές από ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα, οι online shoppers επιλέγουν τα μεταφορικά (το 35% των διαδικτυακών αγοραστών που ερωτήθησαν διεθνώς), ανησυχούν για την πιθανότητα μη παράδοσης του προϊόντος (33%), την τυχόν καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης (29%) ενώ τους προβληματίζει, επίσης, και το ενδεχόμενο το προϊόν να μην αντιστοιχεί στην δοθείσα περιγραφή (29%).
• Η ασφάλεια καθοδηγεί την επιλογή του τρόπου πληρωμής. Στις 24 από τις 32 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, η PayPal αποτελεί την συχνότερα αναφερόμενη διασυνοριακή μέθοδο πληρωμής. Ένα εξίσου ενδιαφέρον γεγονός, είναι το ότι ο συχνότερα παρατιθέμενος λόγος που θα προέτρεπε τους διαδικτυακούς αγοραστές να επιλέξουν την PayPal αντί για άλλο τρόπο πληρωμής, είναι το ότι έτσι θα διασφαλίσουν την επιστροφή των χρημάτων τους σε περίπτωση μη παράδοσης του προϊόντος ή ασυμφωνίας με την περιγραφή του.
Τα στοιχεία της έρευνας
Η Ipsos πήρε, για λογαριασμό της PayPal, συνεντεύξεις από αντιπροσωπευτικό δείγμα περίπου 800-2.000 (28.012 συνολικά) ενηλίκων (ηλικίας 18 ετών και άνω), οι οποίοι κάνουν χρήση συσκευών συνδεδεμένων στο διαδίκτυο σε 32 χώρες: Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ολλανδία, Σουηδία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Ρωσία, Ουγγαρία, Πολωνία, Τσεχία, Ελλάδα, Ισραήλ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Αίγυπτος, Νότια Αφρική, Νιγηρία, Βραζιλία, Μεξικό, Αργεντινή, Περού, Χιλή, ΗΠΑ, Καναδάς, Ινδία, Κίνα, Ιαπωνία, Ταϊλάνδη & Σιγκαπούρη. Οι συνεντεύξεις έλαβαν χώρα το διάστημα 30 Αυγούστου-5 Οκτωβρίου 2016.