Mobile Apps: Οι εφαρμογές των κινητών στην καφεστίαση
Οι μελέτες για τη mobile τεχνολογία αναδεικνύουν το νέο trend των mobile apps που λανσάρεται από εταιρείες καφέ, coffee shops & coffee addicts. Ο νέος αυτός τρόπος προσέγγισης του καταναλωτή γίνεται μέσω smartphone ή tablet κι αποκτά δυναμική στον επισιτιστικό κλάδο.
Το περιοδικό “Global Coffee Review” σε πρόσφατο άρθρο του αποκάλυψε πώς τα coffee shops των ΗΠΑ και οι μεγάλες αλυσίδες καφέ σε διεθνείς επίπεδο αξιοποιούν την τεχνολογία για να βρίσκονται σχεδόν πάντα κοντά στους πελάτες τους. Και είναι αυτό τόσο σημαντικό, ώστε να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον μας; Η απάντηση βρίσκεται στα αποτελέσματα ερευνών, που δείχνουν πως τα ποσοστά χρήσης του Internet σε διεθνές επίπεδο επιδεικνύουν μια σαφή στροφή προς smartphones και tablets. Γι’ αυτό οι ειδικοί του marketing βρίσκουν μοναδικούς τρόπους να επανα-τοποθετήσουν τα brands τους στο “παιχνίδι” και στις... τσέπες των τελικών καταναλωτών. Η αλήθεια είναι πως εάν δεν έπρατταν κάτι τέτοιο, θα ήταν πραγματική ανοησία. Κι αυτό γιατί τα “έξυπνα” τηλέφωνα και τα δημοφιλή tablets έχουν ουσιαστικά οδηγήσει στο διπλασιασμό του χρόνου που ξοδεύει κανείς στη χρήση των ψηφιακών μέσων κατά τα τελευταία 3 χρόνια στις ΗΠΑ, σύμφωνα τουλάχιστον με πρόσφατη έρευνα της comScore. Σαν αποτέλεσμα, αυξήθηκε και η επίσκεψη retail σελίδων, και μάλιστα η χρήση αυτή μέσω smartphones αυξήθηκε κατά 385% την τελευταία τριετία.
Τα coffee apps
Η βιομηχανία του καφέ εμφανίζεται να παρατηρεί την όλη εξέλιξη και να μπαίνει δυναμικά στο “παιχνίδι”. Οποιοσδήποτε κάνει μια γρήγορη αναζήτηση στο κινητό του, θα βρει εκατοντάδες εφαρμογών που στόχο έχουν να αναβαθμίσουν την εμπειρία του καφέ. Μερικές προτείνουν πρακτικές λύσεις, όπως το πώς να πραγματοποιεί κάποιος ομαδικές παραγγελίες και να τις αποθηκεύει για χρήση στο μέλλον, άλλες πάλι έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα, όπως το πώς να φτιάξει κανείς ένα τέλειο φλιτζάνι καφέ σε μια French press. Και εκτός αυτών, υπάρχουν και αυτές που προωθούν την καινοτομία: π.χ. το “Let’s Cafe” στην Ταϊβάν προωθεί την τάση των selfie (των φωτογραφιών του εαυτού τους δηλαδή μέσω smartphones), δίνοντάς τους τη δυνατότητα να “τυπώσουν” την φωτογραφία τους με βρώσιμη πούδρα πάνω στο αφρόγαλα μέσω μιας συγκεκριμένης εφαρμογής. Χρήσιμες ή μη, μερικοί από τους μεγαλύτερους “παίκτες” στην αγορά του καφέ συνειδητοποιούν τη δυναμική των apps προκειμένου να παρακινήσουν τους πελάτες, να τους προσφέρουν μια καινούργια εμπειρία και να τους οδηγήσουν μέσα στα καταστήματά τους.
Μία νέα εποχή ανατέλλει και για την Εστίαση
Με μερικές από τις μεγαλύτερες αλυσίδες Καφεστίασης να επενδύουν σοβαρά ποσά στην κατασκευή mobile applications που βοηθούν τους τελικούς καταναλωτές να αποκτήσουν τον καφέ τους γρηγορότερα και ευκολότερα, δεν είναι λίγοι οι ειδικοί εκείνοι που πιστεύουν πως το μέλλον του ευρύτερου επισιτιστικού κλάδου και δη της Γρήγορης Εστίασης, πρόκειται να ακολουθήσει την τάση αυτή και να προβεί στη μεγάλη αλλαγή, από την παραγγελία διά τηλεφώνου στην παραγγελία μέσω mobile τεχνολογίας.
Αυτό τονίζεται και σε σχετικές αναφορές του fastcasual.com, όπου επισημαίνεται η σημασία των ενεργών χρηστών σε σχέση με τους mobile friendly (τους φιλικά προσκείμενους δηλαδή) αλλά και μερικά βήματα για να τους μετατρέψουν οι επιστιτιστικές επιχειρήσεις σε πελάτες. Με το δεδομένο πως η χρήση της mobile τεχνολογίας έχει να κάνει με την αμεσότητα και τη μετάδοση του σωστού μηνύματος τη σωστή στιγμή προς το σωστό χρήστη, οι επιχειρήσεις χρειάζεται να εστιάσουν στη χρηστική πλευρά του marketing, ώστε να καταλήξουν να γίνουν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των χρηστών-πελατών τους.
Αρχικά, χρειάζεται να ξεκαθαρίσουν πόσοι από τους τωρινούς τους πελάτες έχουν πρόσβαση στο site τους (εφόσον υπάρχει κάτι τέτοιο φυσικά...) μέσω smartphones ή tablet. Η περαιτέρω ανάλυση περιεχομένου μπορεί να πραγματοποιηθεί από την εταιρεία που θα αναλάβει να δημιουργήσει όλη την εφαρμογή και σίγουρα θα βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα. Το κλειδί, όμως, βρίσκεται στο πώς θα κινητοποιηθούν οι χρήστες για να βρίσκονται σε αμφίδρομη και με διάρκεια σχέση με την «χ» επιχείρηση. Με την παροχή σχετικών κινήτρων, τα οποία οι χρήστες θα πρέπει να κινηθούν σε real time για να τα αποκτήσουν, θα μπορέσουν να αναβαθμιστούν σε πελάτες. Τέτοια κίνητρα είναι εκπτώσεις, δωρεάν προϊόντα, promotions, κουπόνια κ.ο.κ.
Οι εφαρμογές των αλυσίδων
> ΜΥSTARBUCKS:
Ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει το τέλειο φλιτζάνι καφέ, να το παραγγείλει, να βρει το κοντινότερο κατάστημα, αλλά και να πληρώσει μέσω κινητού συγκεντρώνοντας “αστέρια”.
>“TIMMYME”:
Μια ψηφιακή λύση για ομαδικές παραγγελίες που επιτρέπει στον χρήστη να την καταγράψει, να την αποθηκεύσει για μελλοντική χρήση και να βρει το πλησιέστερο κατάστημα γι΄αυτήν.
> DUNKIN’ DONUTS:
Οι χρήστες μπορούν να εντοπίσουν το κοντινότερο κατάστημα, να λάβουν τις διατροφικές πληροφορίες που θέλουν και να κάνουν share ένα “δωράκι” μέσω fb & άλλων social networks.
Οι κορυφαίες coffee apps στον κόσμο
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Με βάση όλα αυτά και με τα παραδείγματα του εξωτερικού στο μυαλό μας, αναρωτηθήκαμε τι συμβαίνει στη χώρα μας κι απευθύναμε σχετικά ερωτήματα σε επιτυχημένες επιχειρήσεις. Πρωτοπόρος στον τομέα αυτό, εμφανίζεται η ελληνική αλυσίδα Pizza Fan: “Έχουμε προχωρήσει στην δημιουργία Smart Phones Apps. Δεν έχουν λειτουργήσει ακόμα οπότε δεν έχουμε δεδομένα πωλήσεων, ωστόσο κρίνεται πολύ σημαντική η συμβολή τους στην ‘πιστότητα’ των πελατών μας. Η εξέλιξη των Smart Phones και το χαμηλό κόστος πλέον, δίνουν τη δυνατότητα στο χρήστη να αυξάνει την χρήση τους αλλά και στις εταιρίες να έρχονται πιο κοντά στον πελάτη τους”, μας εξηγεί η κ. Μαρία Ηλιοπούλου από το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων της εταιρείας.
Αντιλαμβανόμενη το συγκεκριμένο trend, η ομάδα του MoMix παρουσίασε την εφαρμογή “MoMix Molecular Mixology”, με την πρώτη έκδοση για συσκευές ios να βρίσκεται στο Αpp Store από τα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου, ενώ θα ακολουθήσει και για smartphones. Η εφαρμογή είναι δωρεάν, διαθέσιμη σε ελληνικά και αγγλικά. Μπορεί κανείς να ενημερωθεί μέσω video και φωτογραφιών, να επικοινωνήσει με τους χώρους του MoMix, να δει χάρτες και να μοιραστεί την εμπειρία του στα social media κ.ά. Σύμφωνα με έναν εκ των ιδιοκτητών κ. Θοδωρή Κουτσόβουλο “Σκοπός της συγκεκριμένης εφαρμογής είναι η καινοτομία, η πρόοδος και η ακόμα πιο άμεση επαφή μας με τον καταναλωτή”.