Ήταν κάπου στις αρχές 2002, 9 χρόνια μετά την είσοδο του Internet στην Ελλάδα από την Hellas Online (hol), όπου θολά θυμάμαι τον κ.Παναγιώτη, ιδιοκτήτη mini market στα Τρίκαλα Κορινθίας από όπου κατάγομαι, να λέει με αθωότητα ότι το “ιντερνέ” - στη ντόπια γλώσσα - θα κάνει τους συγχωριανούς του να μη χρειάζεται να μπαίνουν στο κατάστημά του ώστε να αγοράσουν τσιγάρα, εφημερίδες, αναψυκτικά.
Σχεδόν 13 χρόνια μετά, μπορεί οι αγαπημένοι συγχωριανοί στα Τρίκαλα Κορινθίας να συνεχίζουν να πηγαίνουν στο mini market, αλλά εκατομμύρια άλλοι καταναλωτές δεν χρειάζεται καν να πατήσουν το πόδι τους σε ένα κατάστημα ώστε να αγοράσουν το εμπόρευμα, να βρουν πληροφορίες, ή να απολαύσουν υπηρεσίες.
Εδώ που τα λέμε, δεν χρειάζεται καν να έχεις φυσικό κατάστημα ώστε να δραστηριοποιηθείς επιχειρηματικά μέσω της παροχής υπηρεσιών ή πώληση προϊόντων. Το Ιnternet, άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αγοράζουμε προϊόντα, υπηρεσίες, βρίσκουμε πληροφορίες.
Νοέμβριος 2024: Η Google ανακοινώνει και επίσημα το λανσάρισμα των AI Overviews (πρώην Search Generative Experience). Τα AI Overviews είναι η εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στη μεγαλύτερη πλατφόρμα αναζήτησης στον κόσμο, η οποία καταλαμβάνει ένα σημαντικό μέρος (ίσως στο σημαντικότερο) στις οθόνες μας και που απαντάει σε ερωτήματα, αξιοποιώντας - τι άλλο; - τεχνητή νοημοσύνη.
“Βρες μου μια συνταγή για γεμιστά με ρύζι” αναζητάει ο χρήστης, και η τεχνητή νοημοσύνη σου παρέχει την πιο αναλυτική συνταγή που έχεις δει ποτέ, απευθείας στην οθόνη σου, χωρίς να χρειάζεται να ψάξεις σε δεκάδες ή εκαντοτάδες websites, στα αποτελέσματα.
“Ποια είναι τα καλύτερα παπούτσια για τρέξιμο;” αναζητάει ένας fan του τρεξίματος, και η τεχνητή νοημοσύνη σου παρουσιάζει κορυφαία παπούτσια, με αναλυτικές προδιαγραφές και κριτικές χωρίς -πάλι- να χρειάζεται να διαβάσεις οδηγούς και σχετικά forums.
“Πόσο ήρθε χθες ο Παναθηναϊκός στο basket;” αναζητάει ένας έφηβος ώστε να μάθει τα αποτελέσματα της χθεσινής ημέρας, και η τεχνητή νοημοσύνη τον ενημερώσει για το τελικό σκορ, τους κορυφαίους παίκτες και τα βασικά highlights. Πάλι, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφτεί κάποια αθλητική ιστοσελίδα.
Γρήγορες και αναλυτικές απαντήσεις, σε σύντομα ερωτήματα, σε πολύ γρήγορο χρόνο, χωρίς περιττές αναζητήσεις σε επιμέρους σελίδες. Αυτό είναι τα AI Overviews, στην πρωταρχική τους μορφή.
Η πολύ απλή περιγραφή που μόλις προηγήθηκε, έχει ήδη μεταφραστεί σε προβληματισμό από πολλούς και έχει βρει και όνομα, “Zero-Clicks Results.”
Τα “Zero-Clicks Results” είναι αναζητήσεις στις μηχανές αναζήτησης όπου ο χρήστης δεν καταλήγει να κάνει κάποιο κλικ σε κάποιο link, είτε αυτό είναι μέρος μιας πληρωμένης διαφήμισης, είτε όχι. Ένας σημαντικός λόγος για να μην κάνει κλικ, είναι επειδή ήδη, βρήκε την απάντηση σε αυτό που έψαχνε.
Η σύνδεση έγινε, το AI θα απαντάει σε ερωτήσεις χρηστών και θα δίνει αναλυτικές απαντήσεις, αξιοποιώντας πληροφορίες που έχει μέσα από τη βάση δεδομένων της Google. Θα μειωθεί η επισκεψιμότητα στα websites; Στατιστικά ναι, αυτό παραδέχεται και η διεθνής κοινότητα. Πόσο θα μειωθεί; άγνωστο, θα δείξει.
Έρευνες της Gartner μιλούν για μείωση της οργανικής επισκεψιμότητας έως και 50% μέχρι το 2028 λόγω της εισόδου του AI στον τρόπο με τον οποίο αναζητάμε online. Το ποσοστό αυτό είναι ανησυχητικό και ενδεχομένως να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα.
Το AI Overviews έχει λανσαριστεί σε περισσότερες από 100 χώρες σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική. Η Ελλάδα δεν βρίσκεται ακόμη ανάμεσα σε αυτές τις χώρες, αλλά φημολογείται ότι μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, η Google θα έχει λανσάρει το AI Overviews και στη χώρα μας.
Το πώς θα αντιδράσει η κοινότητα, πώς θα προστατέψουν οι οργανισμοί (κερδοσκοπικοί και μη) την online επισκεψιμότητά τους, ποια θα είναι η εξέλιξη του Search Engine Optimization (SEO) σαν επάγγελμα στο μέλλον, είναι εύλογες ερωτήσεις που απασχολούν τον κλάδο και που συζητιούνται καθημερινά σε αίθουσες, διοικητικά συμβούλια, forums.
Υ.Γ. Ο κ. Παναγιώτης δεν έχει πια την ιδιοκτησία του mini market, αλλά η ανησυχία του ενδεχομένως να αναζοπυρωθεί, μιας και ο γιος του είναι ιδιοκτήτης ενός πετυχημένου ειδησεογραφικού blog, το οποίο με τη σειρά του, ίσως και να απειληθεί από το AI τα επόμενα χρόνια. Όπως - λανθασμένα, εν τέλει - θεώρησε ότι απειλήθηκε το δικό του κατάστημα από το “ιντερνέ”, 13 χρόνια πριν.
Του Σταύρου Θεοδωράτου, Director Digital Acquisition, MarTech (GR, CY) at Public Group